لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

هشدار جوزپ بورل: در آستانه گسترش جنگ به لبنان هستیم


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه هشدار داد که خاورمیانه به مرحله گسترش درگیری نظامی به لبنان نزدیک شده است.

آقای بورل روز دوشنبه، چهارم تیر، پیش از نشست وزیران خارجه در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: «خطر تأثیرگذاری این جنگ در جنوب لبنان و گسترش آن هر روز بیشتر می‌شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما در آستانه گسترش جنگ هستیم.»

حزب‌الله لبنان، از گرو‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، اندکی پس از حمله گروه افراطی حماس در پانزدهم مهر سال گذشته که باعث جنگ در غزه شد، به مواضعی در اسرائیل حمله کرد. حماس از گروه‌هایی است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در فهرست تروریستی قرار داده شده است.

حزب‌الله گفته است تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، این اقدامات خود را متوقف نخواهد کرد.

حدود سه هفته پیش، حزب‌الله پس از حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد این گروه شبه‌نظامی شد، شهرها و مواضع نظامی اسرائیل را با بزرگ‌ترین حملات راکتی و پهپادی خود تاکنون هدف قرار داد.

سپس حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هفته گذشته هشدار داد که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین دو طرف، «هیچ جایی در اسرائیل امن نخواهد بود» و همچنین برای اولین بار کشور قبرس، عضو اتحادیه اروپا، و سایر نقاط مدیترانه را تهدید کرد.

قبرس روابط دوستانه‌ای با لبنان دارد، اما حسن نصرالله قبرس را متهم کرد که به اسرائیل اجازه استفاده از حریم هوایی و پایگاه‌های خود برای انجام رزمایش را داده است.

این در حالی است که نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهوری قبرس، این اتهام را که کشورش در جنگ از طرف خاصی جانبداری می‌کند رد کرده است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره بود و اکنون بریتانیا در آنجا دو پایگاه نظامی دارد.

روز دوشنبه، چهارم تیر، وزیر امور خارجه یونان نیز در بدو ورود خود به بروکسل برای نشست ماهانه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به این تهدید از سوی رهبر حزب‌الله واکنش نشان داد.

جورج گراپِتریتیس، وزیر امور خارجه یونان، به خبرنگاران گفت: «تهدید یک کشور مستقل عضو اتحادیه اروپا کاملاً غیرقابل قبول است... ما در کنار قبرس ایستاده‌ایم و در برابر همه تهدیدات جهانی که از سوی سازمان‌های تروریستی می‌آید، با هم خواهیم بود.»

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز با ذکر این‌که وضعیت بین اسرائیل و حزب‌الله «بسیار نگران‌کننده» است خبر داد که به زودی به لبنان سفر خواهد کرد.

او اظهار داشت: «تشدید بیشتر اوضاع برای مردم منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.»

ارتش اسرائیل طی روزهای اخیر از تأیید «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان» خبر داده است. ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، نیز هشدار داده که کشورش به تصمیم نهایی برای جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان نزدیک می‌شود.

در مقابل ایالات متحده نسبت به ایجاد جبهه دوم جنگ مقابل اسرائیل در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه هفته گذشته در نشستی با مقامات اسرائیل بر ضرورت پرهیز از دامن زدن به تنش در لبنان در بحبوحه جنگ غزه تأکید کرد.

تایمز اسرائیل می‌نویسد ایالات متحده همچنین ابراز نگرانی کرده که سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل در صورت جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان برای حفاظت از خاک اسرائیل کفایت نکند.

سامانه «گنبد آهنین» در رهگیری قریب به اتفاق هزاران فروند راکتی که شبه‌نظامیان فلسطینی از غزه به سوی جنوب اسرائیل و فراتر از آن شلیک کرده‌اند، کارایی چشمگیری نشان داده و این راکت‌ها در طول هشت ماه و نیم جنگ غزه کمترین آسیب جانی یا خسارات مالی را در طرف اسرائیلی برجای نهاده است.

اما راکت‌هایی که حزب‌الله در این دوره به سوی شهرهای شمال اسرائیل شلیک کرده، خانه‌هایی را در مناطق تخلیه‌شده شمال ویران کرده و آتش‌سوزی ناشی از آن مزارع و جنگل‌های بسیاری را سوزانده است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG