لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

مسیحیان انجیلی چرا و چگونه از اسرائیل حمایت می‌کنند؟


کار داوطلبانه در یک گاوداری در یک مزرعهٔ اشتراکی در جنوب اسرائیل که ساکنانش پس از شروع جنگ غزه آن را تخلیه کرده‌اند
کار داوطلبانه در یک گاوداری در یک مزرعهٔ اشتراکی در جنوب اسرائیل که ساکنانش پس از شروع جنگ غزه آن را تخلیه کرده‌اند

در دوره‌ای که انتقادها از اسرائیل به دلیل ادامه دادن جنگ غزه بالا گرفته و پرونده‌هایی نیز در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری لاهه در جریان است، مسیحیان محافظه‌کار به‌و‌یژه مسیحیان انجیلی آمریکا حمایت خود را از اسرائیل و یهودیان افزایش داده‌اند.

آن‌چه می‌خوانید گزارشی است از آن‌چه برخی رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی اخیراً دربارهٔ انگیزه‌های مسیحیان محافظه‌کار از این حمایت‌ها و چگونگی انجام آن‌ها منتشر کرده‌اند.

از میسوری تا کار داوطلبانه زیر خمپاره‌های حزب‌الله

از آغاز حملهٔ گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در میانه مهر سال گذشته که به شروع جنگ اسرائیل در غزه انجامید، دیوید ندایشیمیه، یک جوان ۲۱سالهٔ مسیحی انجیلی و دانش‌آموختهٔ روابط عمومی و سیاست در دانشگاه کلمبیا در میسوری، تصمیم گرفت با رفتن به اسرائیل و انجام کارهای داوطلبانه در شرایط جنگی این کشور حمایتش را ثابت کند.

گروه حماس را، علاوه بر اسرائیل، آمریکا و اتحادیهٔ اروپا نیز یک سازمان تروریستی می‌دانند.

دیوید که در یک خانوادهٔ آمریکایی آفریقایی‌تبار زاده شده، حمایت از اسرائیل را به تربیت خانوادگی و آموخته‌های خود و خانواده‌اش از انجیل در مورد «سرزمین مقدس» ربط می‌دهد. او به ان‌پی‌آر (رسانهٔ آمریکایی) گفته است باور دارد که «ایستادن در کنار اسرائیل ایستادن در سمت درست تاریخ است».

او اوایل بهار امسال به یک سفر ۹روزه پیوست که گروه مسیحیان محافظه‌کار در طرح موسوم به «فیلوس» ترتیب دادند. دیوید و دوستانش در کیبوتص (مزرعهٔ اشتراکی) «موران» در منطقهٔ گالیل در حالی به کمک کشاورزان اسرائیلی شتافتند که صدای توپ و خمپاره آرامش این مزارع را پیاپی مختل می‌کرد.

حزب‌الله لبنان در هشت ماه اخیر جنگ غزه و در راستای حمایت از حماس، روزهای بسیاری انواع راکت خمپاره و پهپادهای انتحاری راهی شمال اسرائیل کرده است؛ جایی که به‌رغم فصل گشت‌وگذار، از بیم مرگ خلوت شده و جز شماری از کشاورزان و دامداران و امدادرسانان خدمات اضطراری و البته سربازان در آن باقی نمانده‌اند.

به‌نوشتهٔ ان‌پی‌آر، مسیحیان انجیلی بر اساس «عهد ابراهیم» معتقدند خداوند سرزمینی را که اکنون اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی است، به ابراهیم و فرزندان او وعده داد. ۵۱ درصد از آمریکایی‌های انجیلی یهودیان را «قوم برگزیده» می‌دانند و یک نظرسنجی سه سال پیش نیز نشان می‌داد که آن‌ها کمک مالی به اسرائیل را در اولویت کارهای نیکوکارانهٔ خود قرار می‌دهند.

«جنگ شش روزه» و شکل‌گیری سازمان‌های حامی اسرائیل در میان مسیحیان

دانیل هومل، پژوهشگر دانشگاه ویسکانسین- مدیسون و کارشناس روابط آمریکا و اسرائیل که بر مطالعات مسیحیت و فرهنگ متمرکز است، می‌گوید حمایت مسیحیان از اسرائیل به‌طور جدی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در قرن بیستم برجسته شد؛ زمانی که از نظر آن‌ها رویدادهای «جنگ شش‌روزه» (در سال ۱۹۶۷) مانند تحقق برخی از پیش‌گویی‌های کتاب مقدس جلوه‌گر شد.

آن‌ها نخستین هسته‌های حمایت از اسرائیل را به‌صورت سازمان‌هایی شکل دادند که در جنگ بعدی، «نبرد یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳، به کار داوطلبانه در اسرائیل پرداختند. این خدمات و یاری‌ها در بحران‌های بعدی اسرائیل در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ و سپس اوایل قرن ۲۱ ادامه و گسترش یافت به‌گونه‌ای که اکنون «ده‌ها سازمان» در سطح بین‌المللی در میان مسیحیان باورمند برای حمایت از اسرائیل شبانه‌روز در تکاپو هستند.

فایدرا شاپیرو، مدیر اجرایی «مرکز اسرائیل برای روابط مسیحیان یهودی»، به ان‌پی‌‌آر گفته است گروه او ایجاد مناسبات نزدیک‌تر میان مسیحیان و یهودیان در اسرائیل و سراسر جهان را از طریق سفرها و برنامه‌های آموزشی در دستورکار دارد.

سوندرا اوستر باراس، بنیانگذار و رئیس گروه بین‌المللی دوستان مسیحی جوامع اسرائیلی، با سابقهٔ فعالیت ۳۰ ساله، مانند اسرائیلی‌هایی که ساکن کرانهٔ باختری هستند، این مناطق را «یهودیه و سامره» می‌نامد، با اشغالی نامیدن آن مخالف است و در تلاش برای گردآوری پول جهت تأمین نیازهای امنیتی ساکنین این شهرک‌‌ها از جمله دوربین‌های نظارتی یا تجهیزات ارتباطی برای نیروهای حافظ امنیت در این شهرک‌ها است.

خانم باراس به ان‌پی‌آر گفته است از آمریکا و کانادا تا نیوزیلند و استرالیا داوطلبانی را به سفرهایی به اسرائیل برده و با هر دوستدار اسرائیل در جهان که برای کمک و همکاری تماس می‌گیرد، پاسخ آری می‌گیرد.

سازمان مسیحی آمریکایی با نام «ها یُووِل» که طرفدار ایدهٔ ملی‌گرایی یهودی است و گردآوری دست‌کم ۲۹ میلیون دلار تا اوایل ماه مه را در دستورکار خود برای حمایت از اسرائیل قرار داده بود، می‌گوید ایستادن در کنار ملت یهود «حقیقتاً یک وظیفهٔ اخلاقی است».

جاشوا والر، مدیر عملیاتی این سازمان، اعتقاد دارد که «اسرائیل واقعاً به تنهایی می‌جنگد» و می‌گوید «دیدن این‌که جامعهٔ جهانی شرایط سختی برای اسرائیل فراهم کرده، برای او و برای باورمندان مسیحی دیگر دشوار است».

آقای والر که اهل ایالت تنسی است، زندگی خود و خانواده‌اش را در ۲۰ سال گذشته وقف کمک به اسرائیل کرده و در دوران جنگ کنونی نیز زندگی خود را به اسرائیل انتقال داده است.

جاشوا والر در این ماه‌ها مشغول انتقال داوطلبانی عمدتاً از آمریکا به اسرائیل بوده است تا به این کشور در کارهای کشاورزی شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی در کرانهٔ باختری کمک کنند؛ جایی که دولت اسرائیل به دلایل امنیتی و بیم از تکرار حملاتی مانند یورش اعضای حماس به مردم جنوب اسرائیل، از بازگشت کارگران فلسطینی از شهرک‌های عربی اطراف به شهرک‌های اسرائیلی‌نشین «یهودا و شومرون» جلوگیری کرده است.

حالا این داوطلبان مسیحی خارجی به‌جای کارگران روزمزد فلسطینی در این مناطق به امور کشاورزی و دامداری و برخی امور امدادی مشغول‌اند.

ساعت شنی پایان عمر جمهوری اسلامی و مسیحیان انجیلی

پس از حملهٔ جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل با صدها فروند موشک کروز و بالیستیک و پهپاد انتحاری در فروردین امسال، مردم در تل‌آویو و اورشلیم شاهد بنرهای بزرگی شده‌اند که حاوی این پیام است که اگر ایران به حمله به اسرائیل ادامه دهد، ساعت شنی عمر آن به پایان خواهد رسید.

«هیئت نیایشگران اورشلیم» از مسیحیان انجیلی در سازمانی به سرپرستی مایکل اوانز، روزنامه‌نگار و نویسنده و کنشگر آمریکایی حامی اسرائیل، پایان عمر جمهوری اسلامی ایران را «هفتم آبان سال ۱۴۰۷ در زادروز کوروش کبیر» ذکر کرده است.

سازمان مایکل اوانز از آغاز جنگ غزه با افزایش حمایت از اسرائیل از جمله به خانواده‌های شهروندان ربوده‌شدهٔ اسرائیلی که گروگان حماس در غزه هستند، کمک می‌کند تا با سفر به آمریکا و کشورهای دیگر رنج خود را با افکار عمومی و سیاستمداران جهانی در میان بگذارند.

مجموع شمار مسیحیان انجیلی در جهان حدود ۶۲۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و به‌نوشتهٔ سایت اسرائیلی «آیس»، این جنبش انجیلی که مرکز آن در آمریکا است، از سال‌ها پیش یکی از پایگاه‌های حمایت از اسرائیل بوده و تأثیر زیادی بر دولت آمریکا به‌ویژه سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه دارد.

این جنبش در تصمیم دولت وقت دونالد ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به اسرائیل و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان هم سهیم بود.

به‌نوشتهٔ آسوشیتدپرس، حمایت از اسرائیل اکنون اولویت اصلی مسیحیان انجیلی در آخرین ماه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز هست و آن‌ها از سیاستمداران کشورشان می‌خواهند که به اعتقادات برگرفته از کتاب مقدس در قبال حمایت از اسرائیل بیشتر توجه کنند.

XS
SM
MD
LG