لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

خزاعی: فشارها علیه ایران تلاش‌های دیپلماتیک را از مسیر خارج می‌کند


 محمد خزاعی می‌گوید ایران همواره آمادگی دارد بر پایه «تفاهم مشترک و احترام متقابل» وارد مذاکره هسته‌ای شود.
محمد خزاعی می‌گوید ایران همواره آمادگی دارد بر پایه «تفاهم مشترک و احترام متقابل» وارد مذاکره هسته‌ای شود.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رییس شورای امنیت ابراز امیدواری کرده که مذاکرات هسته‌ای آتی میان ایران و ۵+۱ در فضایی «مثبت و سازنده» برگزار شده و هشدار داده که تهدید و تحریم علیه ایران تلاش‌های دیپلماتیک را از مسیر خود خارج می‌کند.

به گزارش روز پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمد خزاعی در نامه خود آورده است: «مقام های جمهوری اسلامی ایران همواره و در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده‌اند، سیاست رویکرد دوگانه (سیاست هم‌زمان اعمال فشار و اعلام آمادگی برای گفت‌وگو) که توسط برخی کشورها دنبال می‌شود، امری بی‌معنی و بی‌فایده است، به دلیل این‌که اعمال فشار علیه ایران تلاش‌های دیپلماتیک را از مسیر خود خارج خواهد کرد.»

آقای خزاعی در ادامه با تاکید بر آمادگی ایران برای گفت‌و‌گو بر پایه «تفاهم مشترک و احترام متقابل»، افزوده است که هر مذاکره‌ای که بخواهد موفق باشد باید در فضایی «سازنده، مثبت و با روحیه همکاری» برگزار شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دور دیگری از مذکرات هسته‌ای میان آژانس و جمهوری اسلامی روز ۲۵ بهمن ماه به پایان رسید.

اگرچه ایران گفته است که برخی از موارد مورد اختلاف ایران و آژانس د جریان این مذاکرات رفع شده است، هیات مذاکره کننده آژانس می‌گوید در این دور از گفت‌و‌گوها نیز توافقی بر سر «رهیافت ساختاری» به منظور پاسخگویی به سوالات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران صورت نگرفته و زمانی نیز برای مذاکرات بعدی تعیین نشده است.

در کنار این مذاکرات، ایران و ۵+۱ روز هشتم اسفندماه در آلماتی قزاقستان دور جدیدی از گفت‌‌و‌گوهای هسته‌ای خود را برگزار می‌کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه خود به رییس دوره‌ای شورای امنیت در این باره آورده است که جمهوری اسلامی در مورد مذاکرات قزاقستان جدی است و از طرف مقابل نیز همین انتظار را دارد تا دور جدید مذاکرات به «نتایج مثبت و ثمربخشی» برسد.

غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است، خواستار پاسخگویی ایران در این‌باره است. جمهوری اسلامی در مقابل ضمن رد این اتهام، همواره بر حق دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرده است.
XS
SM
MD
LG