اینکه فیلمها بر اساس میزان خشونت٬ عریانی٬ سکس و توهینآمیز بودن طبقهبندی بشوند٬ امر دور از انتظاری نیست٬ اما رتبهبندی فیلمها بر اساس برابری جنسی بدعتی تازه است؛ بدعتی که سوئد آن را پایهگذاری کرده است.
به گزارش آسوشیتد پرس برخی سینماهای سوئد تصمیم گرفتهاند فیلمها را بر اساس میزان تبعیض جنسی نیز دستهبندی کنند و فیلمها برای اینکه بالاترین درجه را در رتبهبندی فیلمها به دست بیاورند باید از آزمون «بِکدِل» سربلند بیرون بیایند.
بر اساس آزمون بکدل یک فیلم باید حداقل حاوی یک صحنه باشد که در آن دو قهرمان زن فیلم با یکدیگر در مورد موضوعی غیر از مردان صحبت میکنند.
اِلِن تِیله٬ مدیر سینمای «بیو ریو» در استکهلم میگوید فیلمهای مشهور بسیاری هستند که در آزمون بکدل شکست خوردهاند؛ سه گانه ارباب حلقهها٬ تمامی مجموعه جنگ ستارگان٬ پالپ فیکشن٬ شبکه اجتماعی و تمامی هریپاترها٬ به جز یک قسمت آن.
روزنامه بریتانیایی گاردین به این فهرست٬ فیلمهای نامزد اسکار ۲۰۱۴ را نیز از جمله «کاپیتان فیلیپس»٬ «پیشخدمت»٬ «مِلک پنجم» و «جاذبه» که بازیگر نقش اول آن ساندرا بولاک است٬ افزوده است.
آزمون بکدل نامش را از آلیسون بکدل٬ کارتونیست آمریکایی گرفته که این ایده را سال ۱۹۸۵ در یکی از کمیک استریپهای خود به نام «لزبینهایی که باید مراقبشان بود» به تصویر کشیده است. این کمیک استریپ که وقایعش در ایالات متحده رخ میدهد٬ درمورد زندگی٬ مراودات و روابط گروهی است که اکثرشان لزبین هستند.
رتبهبندی بر اساس آزمون بکدل از ماه گذشته در چهار سینمای سوئد به اجرا گذاشته شده است و هدف از آن «ترویج برابری جنسی» است.
انستیتوی فیلم سوئد که بودجهاش دولتی است از این آزمون حمایت کرده است. در عین حال شبکه سوئدی «ویاسات فیلم»٬که برای کشورهای حوزه اسکاندیناوی برنامه پخش میکند٬ گفته است میخواهد از این رتبهبندی استفاده کند. این شبکه همچنین قرار است ۲۶ آبانماه تنها فیلمهایی را به نمایش بگذارد که در آزمون بکدل موفق بودهاند؛ فیلمهایی چون «بانوی آهنین» و «عطش مبارزه».
به گزارش گاردین بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است٬ بر روی پرده نقرهای سینما٬ «زنان به طور کامل و آن طور که باید همجنسان خود را نمایندگی نمیکنند و این روند در ۶۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده است».
مرکز مطالعات «زنان در تلویزیون و فیلم» در سن دیهگوی آمریکا میگوید تنها ۳۳ درصد از کل شخصیتهای صد فیلم برتر سال ۲۰۱۱ آمریکا را زنان تشکیل دادهاند و ۱۱ درصد از کل شخصیتهای اصلی این فیلمها زن بودهاند.
مطالعات دیگری که از سوی دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفته حاکی است که در شش دهه گذشته نسبت حضور مردان و زنان در فیلمها دو به یک بوده است. همچنین بررسی ۸۵۵ فیلم برتر سالهای ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۶ از سوی این دانشگاه٬ نشان داده است که امکان به نمایش درآمدن یک زن در صحنههای جنسی دو برابر بازیگر مرد است و مردها بیشتر در صحنههای خشونتآمیز نمایش داده میشوند.
به گزارش آسوشیتد پرس برخی سینماهای سوئد تصمیم گرفتهاند فیلمها را بر اساس میزان تبعیض جنسی نیز دستهبندی کنند و فیلمها برای اینکه بالاترین درجه را در رتبهبندی فیلمها به دست بیاورند باید از آزمون «بِکدِل» سربلند بیرون بیایند.
بر اساس آزمون بکدل یک فیلم باید حداقل حاوی یک صحنه باشد که در آن دو قهرمان زن فیلم با یکدیگر در مورد موضوعی غیر از مردان صحبت میکنند.
اِلِن تِیله٬ مدیر سینمای «بیو ریو» در استکهلم میگوید فیلمهای مشهور بسیاری هستند که در آزمون بکدل شکست خوردهاند؛ سه گانه ارباب حلقهها٬ تمامی مجموعه جنگ ستارگان٬ پالپ فیکشن٬ شبکه اجتماعی و تمامی هریپاترها٬ به جز یک قسمت آن.
روزنامه بریتانیایی گاردین به این فهرست٬ فیلمهای نامزد اسکار ۲۰۱۴ را نیز از جمله «کاپیتان فیلیپس»٬ «پیشخدمت»٬ «مِلک پنجم» و «جاذبه» که بازیگر نقش اول آن ساندرا بولاک است٬ افزوده است.
آزمون بکدل نامش را از آلیسون بکدل٬ کارتونیست آمریکایی گرفته که این ایده را سال ۱۹۸۵ در یکی از کمیک استریپهای خود به نام «لزبینهایی که باید مراقبشان بود» به تصویر کشیده است. این کمیک استریپ که وقایعش در ایالات متحده رخ میدهد٬ درمورد زندگی٬ مراودات و روابط گروهی است که اکثرشان لزبین هستند.
رتبهبندی بر اساس آزمون بکدل از ماه گذشته در چهار سینمای سوئد به اجرا گذاشته شده است و هدف از آن «ترویج برابری جنسی» است.
انستیتوی فیلم سوئد که بودجهاش دولتی است از این آزمون حمایت کرده است. در عین حال شبکه سوئدی «ویاسات فیلم»٬که برای کشورهای حوزه اسکاندیناوی برنامه پخش میکند٬ گفته است میخواهد از این رتبهبندی استفاده کند. این شبکه همچنین قرار است ۲۶ آبانماه تنها فیلمهایی را به نمایش بگذارد که در آزمون بکدل موفق بودهاند؛ فیلمهایی چون «بانوی آهنین» و «عطش مبارزه».
به گزارش گاردین بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است٬ بر روی پرده نقرهای سینما٬ «زنان به طور کامل و آن طور که باید همجنسان خود را نمایندگی نمیکنند و این روند در ۶۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده است».
مرکز مطالعات «زنان در تلویزیون و فیلم» در سن دیهگوی آمریکا میگوید تنها ۳۳ درصد از کل شخصیتهای صد فیلم برتر سال ۲۰۱۱ آمریکا را زنان تشکیل دادهاند و ۱۱ درصد از کل شخصیتهای اصلی این فیلمها زن بودهاند.
مطالعات دیگری که از سوی دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفته حاکی است که در شش دهه گذشته نسبت حضور مردان و زنان در فیلمها دو به یک بوده است. همچنین بررسی ۸۵۵ فیلم برتر سالهای ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۶ از سوی این دانشگاه٬ نشان داده است که امکان به نمایش درآمدن یک زن در صحنههای جنسی دو برابر بازیگر مرد است و مردها بیشتر در صحنههای خشونتآمیز نمایش داده میشوند.