لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

اعطای جایزه بین‌المللی وکلای دادگستری به عبدالفتاح سلطانی


عبدالفتاح سلطانی ماه‌ها در سلول انفرادی به‌سر برده‌است.
عبدالفتاح سلطانی ماه‌ها در سلول انفرادی به‌سر برده‌است.
اتحادیه کانون‌های بین‌المللی وکلای دادگستری، جمعه چهاردهم مهر ماه، جایزه حقوق بشر این اتحادیه را به عبدالفتاح سلطانی اعطا کرد.
مهناز پراکند، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر به نمایندگی از عبدالفتاح سلطانی به همراه مائده سلطانی، دختر وی در این مراسم حضور داشتند.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری پیش از این بارها بازداشت شده و ماه‌ها در سلول‌های انفرادی نگهداری شده‌است. آخرین پرونده تشکیل شده علیه او منجر به صدور ۱۳ سال حبس همراه با تبعید به یکی از دورافتاده‌ترین شهرهای ایران و نیز محرومیت ۱۰ ساله از وکالت شد.

عبدالفتاح سلطانی از مهر ماه سال گذشته که برای آخرین بار بازداشت شد تاکنون در زندان بسر می‌برد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم


مهناز پراکند، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با رادیو فردا در مورد اهدای این جایزه به عبدالفتاح سلطانی می‌گوید:

در واقع اتحادیه کانون‌های بین‌المللی وکلا با در نظر گرفتن کلیه فعالیت‌های آقای سلطانی در زمینه حقوق بشر، در تمامی این سال‌هایی که دوران فعالیت و وکالت آقای سلطانی بوده‌است، تصمیم گرفته‌اند که این جایزه حقوق بشر را به آقای سلطانی تقدیم کنند.

ضمن اینکه در این انتخاب هم فعالیت‌های ایشان را در نظر گرفته‌اند و هم مشکلاتی که در این رابطه با آن مواجه شده و از مشکلات نترسیدند و همچنان بر اهداف خودشان پافشاری کردند و برای گسترش حقوق بشر در ایران و اجرای عدالت در رابطه با متهمین سیاسی فعالیت کردند.

با توجه به اینکه آقای سلطانی در زندان اوین دوران محکومیتشان را سپری می‌کنند، جایزه ایشان به چه کسی اهدا شد؟

دخترشان را دعوت کرده و جایزه را به دخترشان تقدیم کردند تا از طریق دخترشان به دستشان برسد.

و آیا آقای سلطانی برای این مراسم پیامی فرستاده بودند؟

بله. آقای سلطانی برای این مراسم پیامی ارسال کرده بودند که البته من خلاصه‌ای از پیامشان را در مراسم قرائت کردم.

«تبعیض علیه زنان، نابرابری حقوقی باورمندان عقاید مختلف مثل نوکیشان مسیحی، دراویش و بهائیان و نابردباری با آنان، نقض گسترده حقوق و آزادی‌های دموکراتیک، چه در وجه فردی و چه در وجه جمعی، عدم رعایت آزادی بیان و مطبوعات و عدم آزادی احزاب و انجمن‌ها و تجمعات مسالمت‌آمیز، مجموعه‌ای از تبعیضات موجود در قوانین و رویه‌های حاکم در ایران امروز است. در حالی که نه تنها بسیاری از حقوق فوق‌الذکر با الهام از اعلامیه جهانی حقوق بشر در قانون اساسی ایران درج شده‌است بلکه دولت ایران ملتزم به تعهدات میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز می‌باشد.»

با توجه به اینکه یکی از اتهاماتی که به آقای سلطانی منتسب شده‌است تحصیل مال نامشروع از طریق دریافت جایزه‌های بین‌المللی است، آیا این جایزه هم حاوی وجه نقدی است که احتمالا بخواهد بر مجموعه اتهامات ایشان چیزی اضافه کند؟

البته این جایزه نقدی نبود. فقط لوح تقدیر بود و گواهینامه‌ای بود که اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلا به آقای سلطانی تقدیم کردند ضمن اینکه من این تاکید را بکنم که در هیچ یک از مواد قوانین کیفری ایران، گرفتن جایزه بابت فعالیت‌های حقوق بشری از هیچ یک از نهادهای فعال حقوق بشری و بین‌المللی، جرم تلقی نمی‌شود تا بتوانند به خاطر این مسئله برایشان دوباره اتهاماتی را طرح کنند.

هر چند که سابق بر این، چنین اتهامی را به آقای سلطانی به خاطر دریافت جایزه نورنبرگ مطرح کردند ولی انتساب این اتهام کاملا خلاف قانون بود و هیچ توجیه قانونی نداشت.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG