لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

حسن کچل در آلمان


بروشور نمایش حسن کچل، به کارگردانی وحيد شهيدی‌فر در آلمان
بروشور نمایش حسن کچل، به کارگردانی وحيد شهيدی‌فر در آلمان

گروه تئاترايرانی- آلمانی «روم»، داستان قديمی ايرانی «حسن کچل» را در قالب تئاتری موزيکال، در کشور آلمان و به زبان آلمانی روی صحنه برده است.


گروه تئاتر روم، متشکل از هنرمندان ايرانی و آلمانی، در شرق آلمان شکل گرفته و اين نمايش را در بيشتر شهرهای آلمان به صحنه برده است.


داستان حسن کچل نزد ايرانيان از جمله حکایت‌های محبوب به شمار می‌رود و تاکنون به صورت قصه کودکان، فيلم و نمايش ارائه شده است.


یکی از معروف‌ترين اقتباس‌ها از اين داستان کهن فارسی فيلم موزيکال «حسن کچل»، ساخته علی حاتمی، کارگردان فقید سينمای ايران، است. علی حاتمی اين فيلم را در سال ۱۳۴۹ با بازی پرويز صياد، در نقش حسن کچل، ساخت که با استقبالی فراوان روبه‌رو شد.




در نمايش موزیکال حسن کچل که در آلمان اجرا شد عشق و دلباختگی حسن کچل به چهل گيس، شکستن شيشه عمر ديو، آزادی چهل گيس و سرانجام آغاز زندگی مشترک اين دو دلداده به اجرا درمی‌آید.



کارگردان اين نمايش می‌گوید برای آنکه اصالت و حال و هوای ايرانی داستان حسن کچل حفظ شود، ملودی‌ها و ترانه‌های نمايش را از فيلم حسن کچل، اثر زنده‌ياد علی حاتمی، برگرفته است؛ با اين تفاوت که ترانه‌ها را بازيگران آلمانی می‌خوانند.

وحيد شهيدی‌فر، کارگردان این اثر و بازیگر نقش حسن کچل، درباره انگيزه خود از اجرای اين نمايش به راديو فردا می‌گويد: «فيلم حسن کچل را در کودکی، يعنی قبل از انقلاب، در سينما ديده بودم. داستان اين فيلم يکی از داستان‌هايی بود که من را خيلی جذب کرد. چون شخصيت حسن کچل شخصيتی نيست که به اصطلاح پهلوان و قهرمان باشد. بلکه از راه خيلی ساده‌ای به هدفی که در زندگی خود انتخاب می‌کند می رسد. او مدام مجبور است فقط به خودش متکی باشد. می‌خواستم اين داستان را برای آلمانی‌ها اجرا کنم؛ مخصوصا برای بچه‌های آلمانی. به همين خاطر داستان را به آلمانی ترجمه کردم.»


این کارگردان در ادامه به چگونگی شکل گرفتن گروه تئاتری روم می‌پردازد و می‌گويد: «تئاتر ما در ايالت زاکسن آنهالت آلمان است؛ جايی که زندگی می‌کنيم. در اين قسمت از آلمان ايرانی بسيار کم است. من تنها ايرانی آنجا هستم. به همين خاطر می‌خواستم راهی پيدا کنم که بتوانم فرهنگ ايران را به آلمانی‌ها نشان دهم.»


وحيد شهيدی‌فر، نويسنده، بازيگر و کارگردان اين نمايش، می‌گوید برای آنکه اصالت و حال و هوای ايرانی داستان حسن کچل حفظ شود، ملودی‌ها و ترانه‌های نمايش را از فيلم حسن کچل، اثر زنده‌ياد علی حاتمی، برگرفته است؛ با اين تفاوت که ترانه‌ها را بازيگران آلمانی می‌خوانند.


به علت تعدد شخصيت‌ها در داستان حسن کچل، کارگردان این اثر ترجیح داده است در اجرای برخی نقش‌ها از عروسک استفاده شود. در اين نمايش، علاوه بر بازيگران آلمانی، حدود ۳۰ عروسک کوچک و بزرگ نیز به وسيله عروسک‌گردانان حرفه‌ای به بازی گرفته شده‌اند.


آن طور که کارگردان نمايش می‌گويد، گروه تئاتر«روم» نمايش حسن کچل را، به علت پايان خوش داستان و ترانه‌های شاد و پرتحرک‌اش برای اجرا در ايام عيد کريسمس برگزيده است.


حسن کچل داستان پسر کچل و تنبلی به نام حسن است که کاری ندارد جز خوردن. يک روز مادرش به ترفندی او را از خانه بيرون می‌کند و اين آغاز داستان پرماجرای حسن کچل است.


او به عشق چهل گيس، دختر زيبارويی در چنگال ديو، گرفتار می‌شود و به خاطر اين عشق با ديو می‌جنگد و در نهايت به وصال عشق خود می‌رسد.


XS
SM
MD
LG