لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

هیأت‌های ایران و آمریکا بعدازظهر دوشنبه در ژنو مذاکره می‌کنند


مجید تخت روانچی از اعضای ارشد تیم گفت و گو کننده هسته ای که به همراه عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران،برای گفت وگو با برخی همتایان خود در گروه ١+ ٥ از جمله ایالات متحده آمریکا در ژنو سوئیس به سر می برد گفت که جمهوری اسلامی با صراحت و در چارچوب خطوط قرمز در ژنو گفت وگو می کند.

به گزارش خبر گزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، قرار است هیات اعزامی ایران از روز دوشنبه ۱۹ خرداد در ژنو گفت و گو های چند جانبه ای با مقام های آمریکایی و اروپایی داشته باشند.

ریاست هیات ایرانی در ژنو را آقای عراقچی به همراه آقای تخت روان چی و ریاست طرف مقابل را هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام برنز قائم مقام وزیر امور خارجه امریکا بر عهده دارند.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه بامداد دوشنبه پیش از رفتن به ژنو بخ ایرنا گفت: در ژنو گفت وگوهایی صریحی به ویژه با آمریکا در آستانه مذاکرات هفته آینده در وین خواهیم داشت.

او در درباره میزان موفقیت مذاکرات ژنو گفت: رمز موفقیت در گفت وگوهای ژنو تکیه بر واقعیت ها و نه بر اساس توهمات و فشارهای خارجی است.

«عباس عراقچی» عضو ارشد تیم گفت و گو کننده هسته ای ایران نیز یکشنبه با اشاره به مذاکرات روز دوشنبه میان تهران و واشنگتن در ژنو سوئیس، به ایرنا گفته بود که در این گفت و گوها که پیش از مذاکرات رسمی با گروه ١+٥ انجام می شود، فقط به موضوعات هسته ای می پردازیم.

او همچنین درباره مذاکرات معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا گفت که لغو تحریم ها یکی از موضوعات مورد بحث میان تهران و واشنگتن است.

آقای عراقچی افزود چون بیشتر تحریم ها علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکا اعمال شده و سایر کشورهای عضو ١+٥ در آن دخالتی نداشته اند، گفت و گوی صریح با آمریکا دارای اهمیت است.

تیم گفت و گو کننده هسته ای با سایر مقام های اروپایی نیز در ژنو دیدار می کند و پس از آن عازم ایتالیا می شود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ١+٥ مذاکره کند.

گفت و گوهای ژنو و رم، سومین دور از گفت و گوها در سطوح سیاسی و کارشناسی پس از مذاکرات وین ٤ است که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت. یکی از اختلافات مذاکرات وین که مانع از حصول توافق جامع شد، ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران بود.

پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه دیدار و گفت وگو کردند.

هفته پیش نیز همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایران و ١+٥ در وین اتریش با یکدیگر گفت وگو کردند.

این در حالیست که به گزارش روز شنبه روزنامه نیویورک تایمز، برخی مقام های‌ آمریکایی تاکید کردند، دیدارهای دو جانبه با ایران در ژنو جایگزین مذاکرات هسته‌ای وین نیست.

به نوشته این روزنامه اکنون نشانه‌هایی از وجود مشکلات در گفت وگو میان ایران و گروه ١+٥ وجود دارد، بنا براین نیاز به گفت و گوهای بیشتر حس می شود.

کشورهای غربی و آمریکا ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی در فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است.

ادعایی که جمهوری اسلامی آن را همواره رد کرده و تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش ماهیتی صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG