لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

هوای تهران و چند شهر دیگر ایران آلوده و ناپایدار است


تصویری از هوای آلوده و طوفانی تهران در شامگاه دوشنبه
تصویری از هوای آلوده و طوفانی تهران در شامگاه دوشنبه

تهران شامگاه سه‌شنبه وزش شدید باد و در برخی مناطق بارش باران را به خود دید. جنوب ایران هم روز سه‌شنبه و دوشنبه دوباره زیر آوار خاک رفت و شهرهای جنوبی هوای آلوده تا چند برابر حد مجاز را تنفس کردند.

روز دوشنبه نهم شهریورماه، سازمان هواشناسی اعلام کرد که سرعت طوفان تهران در این رو ۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده و از غرب تهران آغاز شده است.

درباره طوفان دو روزه در برخی نواحی ایران از جمله تهران احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روز سه‌شنبه به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که طوفان تندری، توده ریزگرد، رگبار موقتی باران و وزش باد شدید و گرد و خاک، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه در تهران و هشت استان کشور اتفاق افتاد.

طوفان و وزش باد و گرد و خاک از شامگاه دوشنبه آغاز شد و بخش‌هایی از تهران، استان البرز و استان‌های مجاور را در بر گرفت.

محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست تهران روز سه‌شنبه در این باره به خبرگزاری مهر گفت: «براساس آمار اورژانس تهران مراجعه بیماران ریوی و بیماران قلبی به بیمارستان‌ها در روز دوشنبه افزایش داشته است».

این در شرایطی است که به دنبال افزایش غلظت آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا به دلیل طوفان دوشنبه شب و پس از درخواست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، نشست فوری کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تشکیل شد.

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی وظیفه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به کاهش دما در نیمه شمالی ایران بویژه سواحل دریای خزر گفته که «روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هم، شاهد کاش دما خواهیم بود و در این مناطق ناپایداری هوا ادامه دارد».

همچنین در روز چهارشنبه در استان‌های سمنان،‌ اصفهان، قم و تهران وزش باد شدید،‌ همراه با گرد و خاک پیش‌بینی شده است.

به گفته او بررسی داده‌ها و تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی بیانگر نفوذ توده گرد و خاک از عراق به غرب و برخی مناطق جنوب غرب ایران است.

جنوب ایران هم روز سه‌شنبه و دوشنبه دوباره زیر آوار خاک رفت و شهرهای اهواز، شادگان و شوشتر هوایی تا ۱۳ برابر حد مجاز را تنفس کردند. تهران هم در این دو روز گرفتار هجوم ریزگرد بوده است.

تصاویر ماهواره‌ای می‌گویند بخشی از این ریزگردها و گردو غبار سه روز گذشته از سمت غرب و خاک عراق وارد ایران شده و بخشی هم منشأ محلی دارد.

XS
SM
MD
LG