لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

«تعیین شرط برای خاتمی»: باید بگوید غلط کردم


پایان مذاکرات هسته‌ای بغداد در شماره شنبه روزنامه‌های جمهوری اسلامی، کیهان، اعتماد، و شرق بازتاب‌های متفاوتی داشته است. روزنامه جمهوری اسلامی این مذاکرات را «بی‌نتیجه» و روزنامه اعتماد آن را «گامی نه به عقب» توصیف کرده‌ است. روزنامه کیهان حاصل مذاکرات بغداد را «کوتاه نیامدن ایران» خوانده و روزنامه شرق به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای جمهوری اسلامی «نمره ممتاز» داده است.

روزنامه خراسان از «افزایش هیجانی قیمت سکه و دلار» در پایان مذاکرات هسته‌ای بغداد خبر داده و گزارش داده است که «سکه ۳۰ هزار تومان و دلار ۱۰۰ تومان گران شد».

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، ابتکار، و خراسان در شماره شنبه گزارش‌هایی درباره شدت گرفتن «رقابت علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل» برای رسیدن به «ریاست مجلس نهم» منتشر کرده‌اند و روزنامه اعتماد این رقابت درونی جناح حاکم را «دوئل اصولگرایانه» توصیف کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که ابراهیم جباری فرمانده سپاه حفاظت از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «برای بازگشت محمد خاتمی رئیس جمهور سابق به عرصه سیاست» شرط تعیین کرده است.

روزنامه جهان صنعت گزارش داده است که «بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۲ بانک جهانی»، ایران در شاخص «فضای کسب‌وکار» منطقه خاورمیانه در رتبه «پانزدهم» قرار گرفته است.

ارزیابی‌های متفاوت از پایان مذاکرات هسته‌ای در بغداد

پایان مذاکرات هسته‌ای بغداد در شماره شنبه روزنامه‌های جمهوری اسلامی، کیهان، اعتماد، و شرق بازتاب‌های متفاوتی داشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر یک شماره ششم خرداد ضمن تاکید بر «پایان بی‌نتیجه مذاکرات بغداد» نوشته است که «مذاکرات دو روزه بغداد، پنج‌شنبه شب در حالی تمام شد که هیچ‌ یک از اختلافات دو طرف حل نشد وشواهد حاکی از پایان بی‌نتیجه مذاکرات است».

به گزارش این روزنامه، «مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ که طی سه دور و در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه سوم و چهارم خرداد با ارائه بسته‌های پیشنهادی متقابل از سوی دو طرف برگزارشد»، اما «درپایان نشست‌ها به دلیل آن که طرفین نتوانستند به جمع‌بندی نهایی برسند، تصمیم گرفتند دور بعدی مذاکرات را روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو برگزار کنند».

روزنامه جمهوری اسلامی در عین حال «انتخاب مسکو به عنوان میزبان بعدی مذاکرات هسته» را «نقطه عطفی بر روند این چالش ۱۰ ساله» توصیف کرده و نوشته است که «میزبانی مسکو» می‌تواند چالش ده ساله هسته‌ای را «تا حدود زیادی برطرف کند».

این روزنامه یادآوری کرده است که «تا رسیدن به نقطه رضایت طرفین گام‌های زیادی باید برداشته شود و این احتمال وجود دارد که مذاکرات ایران و ۱+۵ به مسکو خلاصه نشود»، اما «هنر دیپلمات‌ها در این زمان باقی‌مانده می‌تواند رهگشا باشد».

روزنامه کیهان اما ضمن انتشار گزارشی از «دو روز مذاکره فشرده در بغداد» تاکید کرده که «ایران کوتاه نیامد» و «مذاکره با کشورهای ۱+۵ در مسکو ادامه خواهد یافت».

این روزنامه همچنین از قول سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی درباره «مذاکرات هسته‌ای در بغداد» نوشته است که «گفت‌و‌گو‌ها فشرده، طولانی و بسیار مفید بود اما ناتمام ماند».

به نوشته کیهان، سعید جلیلی همچنین گفت که «نتیجه این گفت‌و‌گو‌ها این بود که توانستیم با دیدگاه‌های هم بهتر و بیشتر آشنا شویم» و «ما به کشورهای ۱+۵ گفتیم که آماده‌ایم حتی اگر بخواهند فردا نیز گفت‌و‌گو‌ها را ادامه دهیم».

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با تیتر «ماراتن ناتمام هسته‌ای در بغداد»، نوشته است که «گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه در مسکو از سر گرفته می‌شود» و «این مهم‌ترین توافق مذاکرات دو روزه بغداد به شمار می‌رود».

احمد شیرزاد استاد فیزیک و از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم نیز طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر «گامی نه به عقب»، درباره مذاکرات هسته‌ای بغداد نوشته است که «گامی که در بغداد پس از مذاکرات استانبول برداشته شد گامی رو به جلو نبود».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد اشاره کرده که «حالا در‌‌ همان شرایطی هستیم که پس از اجلاس استانبول داشتیم و در مذاکرات بغداد قدم مهمی به جلو برداشته نشد» و «روشن است بعد از چند سال بی‌اعتمادی و فضای سرد در روابط نمی‌شود انتظار داشت در مدت کوتاهی همه‌ چیز با تفاهم و سازش تمام شود».

احمد شیرزاد در عین حال به تاثیر «تغییرات سیاسی درون کشورهای مذاکره‌کننده بر بر روند مذاکرات» نیز اشاره کرده، اما نوشته است که «روشن نیست که ایران «در دوره آینده ریاست ‌جمهوری شاهد تحول چشمگیری» باشد، و حتی «اگر هم تغییراتی در سطح سیاست داخلی ایران رخ بدهد معلوم نیست این تغییرات در سطح سیاست خارجی ایران هم تاثیرگذار باشد»، اما «در داخل آمریکا و اروپا تحولات داخلی هم تاثیرگذار است و تاکنون هم این اتفاق افتاده است».

صادق زیباکلام اما در سرمقاله روزنامه شرق «به سعید جلیلی و علی باقری» دو مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی «نمره ممتاز» داده است.

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق با اشاره به این که «بسیاری از تحلیل‌گران مذاکرات بغداد را نوعی شکست می‌دانند» چرا که «سه دور مذاکرات سنگین و جدی که ساعت‌ها به طول انجامید در ‌‌نهایت منجر به هیچ توافقی میان طرفین نشد» نوشته است که «از منظری دیگر بغداد، اگر نگفته باشیم یک پیروزی، حداقل یک موفقیت بوده. دست‌کم یک نقطه‌عطف میان ایران و غرب بود» و «دو مذاکره‌کننده اصلی طرف ایرانی توانستند به غربی‌ها نشان دهند که به دنبال یافتن راه‌ حل و رسیدن به توافق هستند» و در عین حال «ایران خط قرمزهایی دارد، ایران مصالح و منافعی دارد و خیلی هم حاضر نیست و نمی‌تواند از آن مصالح و منافع عدول کند».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق نوشته است که سعید جلیلی و معاونش در جریان مذاکرات بغداد اگر می‌گفتند که «ایران خطوط قرمزی دارد و نمی‌تواند از آن خطوط قرمز، تحت هیچ شرایطی عدول کند، در آن صورت،‌‌ همان دور اول در روز چهارشنبه کفایت می‌کرد» و «اگر می‌خواستند بگویند ما آماده‌ایم که شما بفرمایید ایران چه کاری باید انجام دهد، باز هم مذاکرات در‌‌ همان دور اول چهارشنبه به پایان می‌رسید» اما «هنر جلیلی و باقری آن بود که توانستند تعادل بسیار ظریف و درعین ‌حال دشوار بین خط قرمز‌ها در یک ‌سو و تداوم مذاکره با غربی‌ها را از سویی دیگر نگه دارند».

افزایش قیمت سکه و دلار پس از پایان «بی‌نتیجه» مذاکرات بغداد

روزنامه خراسان از «افزایش هیجانی قیمت سکه و دلار» در پایان مذاکرات هسته‌ای خبر داده و نوشته است که «سکه ۳۰ هزار تومان و دلار ۱۰۰ تومان گران شد».

به نوشته این روزنامه، روز پنج‌شنبه چهارم خرداد «هر دلار آمریکا با حدود ۱۰۰ تومان افزایش تا ۱۷۷۰ تومان و سکه طرح جدید نیز با حدود ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت تا ۶۶۵ هزار تومان به فروش رسید»، ضمن آن که «هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با حدود ۴۵۰۰ تومان افزایش حدود ۶۹ هزار تومان، قیمت‌گذاری شد».

محمد کشتی رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا را پیامد پایان مذاکرات هسته‌ای در بغداد عنوان کرده و به روزنامه خراسان گفته است که «افزایش قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه، تحت تاثیر جو روانی، هیجانی و غیرواقعی بود».

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به این روزنامه گفته است که «پنج‌شنبه چهارم خرداد در ساعاتی که بانک‌ها تعطیل شد، بازار غیررسمی تحت تاثیر نشست بغداد و جو روانی و همچنین شایعات، سبب افزایش حدود ۳۰ هزار تومانی قیمت سکه طرح جدید و ۱۰۰ تومانی دلار شد».

«دوئل اصولگرایانه برای ریاست مجلس نهم»

روزنامه‌های اعتماد، جمهوری اسلامی، ابتکار، و خراسان در شماره شنبه گزارش‌هایی درباره شدت گرفتن «رقابت علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل» برای رسیدن به «ریاست مجلس نهم» منتشر کرده‌اند.

روزنامه اعتماد «رقابت حداد عادل و لاریجانی برای ریاست مجلس نهم» را «دوئل اصولگرایانه» توصیف کرده و نوشته است که کار اختلافات درونی جناح حاکم «به جایی رسیده که طیف‌های اصولگرا وحدت را فراموش کرده و هر کدام در گوشه‌ای از اردوگاه اصولگرایی ائتلاف می‌کنند».

این روزنامه با اشاره به ائتلاف سه طیف از اصولگرایان شامل «رهپویان و ایثارگران با جبهه پایداری برای حمایت از ریاست حداد عادل بر مجلس» نوشته است که «جریان حامیان لاریجانی متشکل از هسته مرکزی اصولگرایان سنتی است» و «این جریان تلاش سازمان‌یافته‌‌ای را برای ابقای لاریجانی بر مسند ریاست آغاز کرده است»، و اکنون «انشقاق» در اصولگرایان «در شمایل رقابت و رجزخوانی بین حامیان حداد و یاران لاریجانی ادامه دارد».

روزنامه اعتماد همچنین نوشته است که «علی لاریجانی در گام نخست تلاش خود برای نگه‌ داشتن کرسی ریاست، فراکسیون رهروان ولایت را متشکل از نمایندگان دور اولی و نمایندگان شهرستانی راه‌اندازی کرد؛ فراکسیونی که سخنگویش، شجاعی‌ کیاسری، تعداد اعضایش را ۱۷۳ نماینده اعلام کرد» و این در حالی است که «حجت‌الاسلام بزرگواری تعداد حامیان حداد عادل در جبهه پایداری را که با ائتلاف رهپویان و ایثارگران تشکیل شده بود کمتر از ۸۰ نفر اعلام کرده است».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز با اشاره به این که پس آغاز به کار نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، «هفته آینده هیئت رئیسه مجلس نهم مشخص خواهد شد» از قول کاظم جلالی از نمایندگان حامی علی لاریجانی نوشته است که «۱۵۲ نماینده منتخب مجلس نهم، بیانیه‌ای امضا و از سایر منتخبان دعوت کرده‌اند در مجمع عمومی فراکسیون «رهروان ولایت» شرکت کنند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «جبهه پایداری که طرفدار دولت است، تلاش می‌کند با شکستن رأی لاریجانی، غلامعلی حداد عادل را رئیس مجلس کند».

روزنامه ابتکار نیز گزارش داده است که «صف‌آرایی شدیدی میان دو طیف اصولگرایان حامی علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل در حال شکل‌گیری است» و اکنون جدال بر سر «مستقل»‌ها اوج گرفته است.

این روزنامه یادآوری کرده است که از مجموع ۲۹۰ نماینده «گرایش» نزدیک به ۸۰ نفر از نمایندگان راه‌یافته به مجلس نهم و «تمایل‌شان به دو جناح اصلی کشور معلوم نیست» و به همین خاطر فعلا با عنوان «مستقل» شناخته می‌شوند.

روزنامه ابتکار نوشته است که «مستقل‌ها» می‌توانند تاثیر مهمی در انتخاب رئیس مجلس داشته باشند و بر همین اساس حامیان لاریجانی تلاش می‌کنند از «حضور نمایندگان مستقل» در فراکسیون اصولگرایان در جهت مقاصد خود بهره گیرند، اما حامیان حداد عادل می‌کوشند تا از «غیبت نمایندگان مستقل» در فراکسیون اصولگرایان برای شکست رای استمزاجی لاریجانی استفاده کنند.

روزنامه خراسان نیز از شکست رایزنی‌های درونی اصولگرایان خبر داده و نوشته است که «رایزنی‌ها به نتیجه نرسید، نشست جداگانه حامیان لاریجانی و حداد عادل امروز شنبه برگزار می‌شود».

شرط فرمانده سپاه حفاظت از خامنه‌ای برای بازگشت خاتمی به عرصه سیاست

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که ابراهیم جباری فرمانده سپاه حفاظت از علی خامنه‌ای برای بازگشت خاتمی به عرصه سیاست «شرط تعیین کرده است».

به گزارش این روزنامه، ابراهیم جباری فرمانده «سپاه ولی امر» از محمد خاتمی رئیس جمهور سابق به عنوان «خائن» نام برده و اعلام کرده است که «محمد خاتمی که می‌خواهد پس از این همه خیانت به میان مردم بازگردد، باید جلوی مردم زانو زده و بگوید غلط کردم» و «خاتمی باید خجالت بکشد، توبه کند و بگوید غلط کردم».

«سپاه ولی امر» که ابراهیم جباری فرماندهی آن را بر عهده دارد سپاه ویژه حفاظت از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است و از آن به عنوان «گارد محافظ» یا «سپاه حفاظت» از خامنه‌ای نیز نام برده می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که «ابراهیم جباری با بیان این که نفوذی‌های دشمن در هر لباسی قصد ضربه زدن به انقلاب را دارند» تاکید کرده که «در جریان فتنه، خدا و پیغمبر و مردم از نفوذی‌ها نمی‌گذرند».

این روزنامه همچنین خبر داده که فرمانده سپاه حفاظت از رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد کسانی که آن‌ها را «ساکتان فتنه» خواند به شدت انتقاد کرده و گفته است که «خواصی که چند ماه مولای ما را تنها گذاشتند نیز جزو ریزش‌ها» هستند.

در «فضای کسب‌وکار»؛ ایران از میان ۱۸ کشور خاورمیانه پانزدهم شد

روزنامه جهان صنعت گزارش داده است که «بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۲ بانک جهانی»، ایران در شاخص «فضای کسب‌وکار» منطقه خاورمیانه در رتبه «پانزدهم» قرار گرفته است.

این روزنامه نوشته است که ایران در حالی از میان ۱۸ کشور خاورمیانه در شاخص «فضای کسب و کار» به رتبه پانزدهم رسیده که «عربستان سعودی در رتبه نخست قرار گرفته است».

بانک جهانی در سال ۲۰۱۱ رتبه ایران در شاخص «کسب و کار» را «سیزدهم» اعلام کرده بود و برای سال ۲۰۱۲ نیز رتبه ایران با ۲ پله سقوط به رتبه «پانزدهم» رسیده است.

روزنامه جهان صنعت با تاکید بر این که «فضای کسب‌وکار» ایران «در بحران» است، نوشته است که «موانع دست‌وپاگیر نفس تولید را به شماره انداخته است» و تاکید کرده که «یکی از دلایل وضعیت نامطلوب ایران در شاخص کسب و کار به قواعد و قوانین حاکم بر تعاملات اقتصادی و روابط تولید بازمی‌گردد».

این روزنامه نوشته است که «یکی از مشکلات مهم اقتصاد سیاسی کشور در وضعیت کنونی، نامطلوب بودن فضای کسب‌وکار است» و به مجلس شورای اسلامی و نیز دولت توصیه کرده که با «تجدید نظر در قوانین دست و پاگیر» و کاستن از «فضای سنگین حوزه بین‌المللی علیه ایران»، برای رفع بحران کسب و کار در ایران اقدام کنند.
XS
SM
MD
LG