لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

تکذیب بازداشت چند مدیر آموزش و پرورش به اتهام «تخلف انتخاباتی»


اداره آموزش و پرورش تهران گزارش چند رسانه اصولگرا درباره بازداشت تعدادی از مدیران این نهاد به دلیل «تخلف انتخاباتی» را «بی‌پایه و اساس» خوانده و تکذیب کرد.

در همین حال اعتراض اصولگرایان ایران به آن چه «تخلف‌های انتخاباتی» می‌خوانند ادامه دارد و از جمله دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ادعا کرد که ابراهیم رئیسی، رقیب حسن روحانی در انتخابات، ۱۶ میلیون «رای حلال» دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران روز پنج‌شنبه، چهارم خرداد، گزارش‌ها از احضار برخی از مدیران این نهاد، به دلیل «تخلف انتخاباتی» را تکذیب کرد.

این اداره کل همچنین از رسانه‌ها خواست که از انتشار اخبار «بی‌پایه و اساس» خودداری کنند.

روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران نیز گزارش‌ها درباره احضار مدیران این سازمان را تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه خبر داده بود که یک مدیر کل آموزش و پرورش تهران به دلیل «تخلف انتخاباتی بازداشت» و با «قرار وثیقه یکصد میلیونی» آزاد شده است.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین بر اساس شنیده‌های خود خبر داده بود که «مدیران دو منطقه آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران نیز برای ارائه توضیحات» در همین باره «احضار شده‌اند».

ابراهیم رئیسی، نامزد اصلی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، روز ۳۱ اردیبهشت اعلام کرد که در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خواستار رسیدگی به مواردی شده که آنها را «تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت» می‌خواند.

علی نیکزاد، رئیس ستاد آقای رئیسی، نیز در نامه‌ای به محمدجعفر منتظری، دادستان کل، خواستار رسیدگی او به آن چه «تخلفات گسترده» در برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیف می‌کرد شد.

ابراهیم رئیسی و رئیس ستاد او اعلام کرده اند که مستندات این «تخلف‌ها» را به شورای نگهبان و دادستانی کل کشور ارسال کرده‌اند، اما در این نامه‌ها اشاره ای به جزئیات این «تخلف‌ها»ی مورد ادعای آنان نشده است.

با این حال روزنامه کیهان روز پنج‌شنبه در گزارشی از مواردی چون «بستن دستبندهای سبز و بنفش» توسط دست‌اندرکاران انتخابات به عنوان «تخلف انتخاباتی» نام برده است.

این روزنامه تاکید کرد که در برخی شعب شهرهایی که آرای ابراهیم رئیسی «بر سایر نامزدها فزونی داشت نیز تعرفه‌های بدون مهر توزیع شده بود که در ادامه به خاطر نداشتن مهر قابل ابطال بودند».

روزنامه کیهان همچنین مدعی شد که ستادهای حسن روحانی در روز انتخابات باز بوده و «اقدام به پخش سرود کرده و هواداران در مقابل آن تجمع» کرده بودند.

اعتراضات اصولگرایان به نتیجه انتخابات در حالی رخ می‌دهد که سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه، اول خردادماه، از همه نامزدها خواست که به نتیجه انتخابات «تمکین» کرده و قبل از رسیدگی به شکایت‌ها «پیش‌داوری» نکنند.

از سوی دیگر احمد جنتی، دبیر این شورا، روز چهارشنبه گفت که «سلامت انتخابات» را تائید می‌کند، «اما تخلفات بسیاری هم» اتفاق افتاده است.

وی همچنین از کسانی که به گفته او در انتخابات «تخلفات بزرگ» کردند خواست که «توبه کنند».

محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، روز پنج‌شنبه خبر داد که درباره «تخلف‌های» انتخاباتی نشستی با دبیر شورای نگهبان داشته است.

به گفته آقای موحدی کرمانی، او در این نشست از آقای جنتی خواسته است که «آرایی که ابطال شد و مناطقی که صندوق به آنها نرفته بود را... به مردم اعلام کند».

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز همچنین گفت: «این تخلفات در نتیجه انتخابات موثر نیست، اما شاید رأی آقای رئیسی را از ۱۶ میلیون به ۱۹ میلیون و رأی آقای روحانی را از ۲۳ به ۲۱ میلیون برساند».

وی تاکید کرد که آقای رئیسی «۱۶ میلیون رأی حلال دارد».

او معنای «رای حلال» و مبنای گمانه‌زنی خود درباره تعداد آرای روحانی و رئیسی را شرح نداده است.

سخنان آقای موحدی کرمانی، دبیر شورای نگهبان و دیگر شخصیت‌های اصولگرا درباره «تخلف» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در حالی مطرح می‌شود که آنان از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها نفر از معترضان به این انتخابات کشته شده و هزاران نفر نیز در طول مدت چند ماه بازداشت شدند که صدها نفر از آنان زندان‌های طولانی مدت را سپری کردند.

در مقابل اتهام‌های اصولگرایان، حسن روحانی نیز نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران، آستان قدس رضوی، صداوسیما و قوه قضائیه را به دخالت در انتخابات به نفع آقای رئیسی متهم کرده است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG