لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

انتقاد در نماز جمعه از سخنان «دور از شان» برخی از نامزدها


تعدادی از امامان جمعه در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران تلویحا از سخنان حسن روحانی در جریان کارزار انتخاباتی‌اش انتقاد کرده و امام جمعه تهران خواستار «توبه و عذرخواهی» نامزدهایی شد که سخنان‌شان در «شان انقلاب» نبود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، در خطبه‌های روز ۲۹ اردیبهشت گفت: «اگر کاندیداها جمله ای گفتند که در شان انقلاب و این مردم خوب نبوده، به درگاه الهی توبه و از مردم عذرخواهی کنند.»

وی اضافه کرد: «در انتخابات تخلفی صورت گرفت و افرادی ملتزم به قانون نبودند سیلی محکمی به دست مردم صالح خوردند که آنها را روسیاه کرده است.»

اشاره آقای موحدی کرمانی می تواند به سخنان حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری باشد که نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران و آستان قدس رضوی را به دخالت در انتخابات متهم و از عملکرد قوه قضائیه و صدا و سیما انتقاد کرد.

در همین زمینه آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، طرح برخی «حرف‌ها» در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری را «شایسته» مردم ایران ندانست.

آقای موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است که در انتخابات ریاست جمهوری از ابراهیم رئیسی حمایت کردند.

تعدادی از امامان جمعه ایران از جمله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدرزن ابراهیم رئیسی، و محمدنقی لطفی، امام جمعه ایلام، نیز شاخص هایی را درباره رئیس جمهور مطلوب خود برشمرده‌اند.

«ولایت‌پذیری»، «مبارزه مستمر با مفاسد اقتصادی»، «اصلاح نظام فاسد و بیمار اداری» و«مدیریت جهادی و روحیه انقلابی» از جمله ویژگی‌هایی است که این امامان جمعه برشمردند.

غلامرضا هاشمی، امام جمعه بوشهر، نیز گفت که برخی افراد با «سوء استفاده» از فضای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، «می‌خواستند جسد مرده سران فتنه را احیاء کند، ولی هرچه در این کالبدها دمیده شود مردم هوشیارتر و بیدارتر می‌شوند».

در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری حامیان حسن روحانی در سخنرانی‌های او بارها خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی شدند.

حسن روحانی در پاسخ به برخی از این شعارها گفته بود که با رای خودتان به من «زور بازو» بدهید.

وی در جریان کارزارش اذعان کرد که نتوانسته به برخی از وعده هایی که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ داده بود عمل کند.

رفع حصر رهبران معترضان ۸۸، از جمله وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ است که او پس از به قدرت رسیدن نتوانسته آن را عملی کند.

در عین حال منتقدان آقای روحانی، از جمله نهادهای ناظر حقوق بشری، از بهبود نیافتن وضعیت حقوق بشر و تداوم فشار و سرکوب در دانشگاه‌ها در دوران تصدی او انتقاد کرده‌اند.

۲۹ نماینده پارلمان اروپا نیز در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بر ضرورت برگزاری «آزاد و عادلانه» انتخابات ریاست جمهوری ایران، و آزادی زندانیان سیاسی قبل از انتخابات تأکید کردند.

انتقاد امامان جمعه از سند ۲۰۳۰ یونسکو

امام جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود سند ۲۰۳۰ یونسکو را «سند ننگین» خوانده و از صدور دستور«اجرای» این سند توسط دولت حسن روحانی انتقاد کرد.

وی اضافه کرد: «خوشبختانه رهبر آگاه و بیدار و مدافع از حریم دین و قرآن و انقلاب هشدارهای لازم را در این زمینه به دولت دادند.»

تعدادی از امامان جمعه دیگر شهرهای ایران از جمله امام جمعه ورامین نیز پذیرش این سند را «خیانت» خواندند.

سخنان امامان جمعه ایران در حالی بیان می‌شود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرده که «دروغ‌پردازی‌ها» درباره سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» یونسکو با هدف «جریحه‌دار کردن احساسات مذهبی و تخریب» دولت یازدهم منتشر شده است.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند که جمهوری اسلامی تعهدی برای اجرای کامل سند ۲۰۳۰ یونسکو ندارد و بخش‌هایی از این سند را که با «موازین شرعی» مغایرت داشته باشد، کنار خواهد گذاشت.

با این حال آیت‌الله خامنه ای با انتقاد از «اجرای بی‌سروصدای» سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» یونسکو گفته است که جمهوری اسلامی«تسلیم» این سند نخواهد شد.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره اجرای «بی سروصدای» این سند در حالی بیان شد که مصوبات هیئت دولت برای دفتر او ارسال می‌شود.

پس از انتقاد علی خامنه ای از سند ۲۰۳۰ یونسکو مقام های ایران اعلام کردند که اجرای این سند متوقف شده است.

رسانه های نزدیک به حسن روحانی در روزهای گذشته تصویر بولتن‌هایی را منتشر کردند که به گفته آنان توسط ستاد ابراهیم رئیسی توزیع شده و در آنها ادعا شده با اجرای سند ۲۰۳۰ همجنس‌گرایی در مدارس ایران «ترویج» خواهد شد.

حسن روحانی نیز در جریان تبلیغات انتخابات انتشار این بولتن ها را «توهین» به معلمان و دانش‌آموزان ایرانی خوانده بود.

XS
SM
MD
LG