لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

کاهش واردات نفت کره و هند از ایران در ماه گذشته


واردات نفت کره جنوبی و هند از ایران در ماه میلادی گذشته، مه، کاهش یافت. واردات کره جنوبی از ایران در این ماه به کمترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه مه به کمترین حد در هشت ماه اخیر رسید، و پالایشگرهای کره ای میزان کمتری میعانات گازی از ایران خریدند.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران‌قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود.

خرید نفت خام کره از ایران در ماه مه ۱۸.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۱.۰۲ میلیون تن، معادل روزانه ۲۴۲ هزار و ۵۸ بشکه رسید. این میزان واردات کمترین حد از اکتبر گذشته بود که در آن کره ۹۰۲ هزار و ۹۸۷ تن نفت خام از ایران وارد کرده بود.

به گفته سخنگوی شرکت "اس کی اینوویشن"، صاحب شرکت "اس کی انرژی" بزرگ‌ترین پالایشگر کره‌ای، شرکت‌های کره ای به دلیل قیمت بالای میعانات ایران و وجود منابع دیگر برای واردات، حجم کمتری میعانات از ایران وارد کرده اند.

کره جنوبی عمدتا از ایران و قطر میعانات وارد می کند.

ایران که یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، است، از برنامه کاهش سقف تولید این سازمان با هدف افزایش قیمت‌ها معاف شده است. این امر به ایران اجازه داده است سهم بازارش را که در طول سال‌های تحریم از دست داده بود بازپس بگیرد.

کره جنوبی، یکی از خریداران عمده آسیایی نفت ایران، در بازه زمانی ژانویه به طور متوسط ۳۹۴ هزار و ۳۲۴ بشکه در روز نفت وارد کرد که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

این در حالی است که کل نفت وارداتی کره جنوبی در مجموع طی بازه یاد شده تنها ۱.۵ درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد ایران سهم خود در بازار نفت این کشور را به سرعت بازپس گرفته است.

رویترز در گزارش دیگری آورده است که واردات نفت هند از ایران به کمترین حد از ماه ژوئن ۲۰۱۶ رسیده است. این اتفاق ممکن است اقدامی تلافی‌جویانه در پاسخ به عدم واگذاری طرح توسعه میدان گازی فرزاد-بی ایران به شرکت های هندی باشد.

هند که دومین خریدار بزرگ نفت خام ایران پس از چین به شمار می آید، روزانه ۴۸۷ هزار و ۶۰۰ بشکه نفت در ماه مه از ایران نفت وارد کرد که ۹ درصد کمتر از واردات در ماه آوریل و ۴۰ درصد کمتر از حداکثر واردات ثبت شده (در ماه اکتبر) است.

هند اعلام کرده است در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۸، در نظر دارد در پاسخ به عدم واگذاری طرح توسعه میدان گازی فرزاد-بی ایران به شرکت های هندی، سفارش واردات نفت از ایران را حدود یک‌چهارم کاهش دهد.

طبق گزارش منابع هندی و روسی، پس از سال‌ها گفت‌وگو بین ایران و هند برای واگذاری این میدان گازی، ایران با شرکت گاز دولتی روسیه، گازپروم، در مورد این پروژه به توافق رسیده است.

ماه گذشته، ایران اعلام کرد طرف هندی پیشنهادی قابل قبول برای توسعه میدان فرزاد-بی ارائه نکرده است.

هند در کنار چین، ژاپن و کره جنوبی چهار کشوری بودند که پس از افزایش تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۲ واردات نفت از این کشور را ادامه دادند.

در پنج ماه نخست ۲۰۱۷، واردات نفت هند از ایران ۶۴ درصد رشد داشت. در حالی که صادرات نفت ایران به هند در یک سطح باقی مانده است فروش نفت به اروپا و ترکیه به بالاترین حد پس از برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

رویترز اخیرا گزارش داد که صادرات نفت ایران به اروپا در ماه گذشته به حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم از زمان رفع تحریم‌ها است. اما صادرات به آسیا تنها ۱.۲ میلیون بشکه در روز بود که از فوریه سال گذشته کمترین میزان بوده است.

XS
SM
MD
LG