لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

وزارت خارجه گفته‌های «مداخله‌جویانه» تیلرسون را «به‌شدت» محکوم کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های وزیر خارجه آمریکا مبنی بر حمایت این کشور از گذار مسالمت‌آمیز در حکومت جمهوری اسلامی را «غیرقابل قبول»، «ناپخته و ناسنجیده»، «مداخله‌جویانه» و «نقض صریح قواعد آمره حقوق بین‌الملل» خواند و آن را «به شدت» محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، روز پنج‌شنبه، ۲۵ خرداد، در این باره گفت: «سردرگمی، تاثیرپذیری از القائات نابه‌جا و واقعیت‌گریزی از مشخصه های بارز سیاست خارجی دولت جدید در آمریکاست که نمونه اخیر آن در اظهارات این مقام آمریکایی هویداست.»

آقای قاسمی آمریکا را متهم کرد که سیاست تغییر رژیم جمهوری اسلامی را «به صورت مستمر و رسمی» در سه دهه آغازین این حکومت دنبال کرده و این سیاست به «شکست و شرمساری جهانی» منجر شده است.

وی تاکید کرد که تلاش برای «القای شکاف در حاکمیت» جمهوری اسلامی «از آرزوهای واهی» است که در سخنان وزیر خارجه آمریکا مطرح شده، اما «همچون چهار دهه گذشته راه به جایی نخواهند برد».

آقای قاسمی همچنین با اشاره به مواردی چون انتخابات ریاست جمهوری و به گفته او، «ایستادگی» مردم ایران در مقابل تحریم‌های غرب افزود که «این سخنان بی پایه و وهم‌آلود در میان همه بخش های مردم و جامعه مقاوم و فرهیخته ایرانی مطرود و منفور است».

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۴ خرداد، در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفته بود که سیاست ایالات متحده پشتیبانی از «عناصری در داخل ایران، است که به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور منجر شود.

وی همچنین ایران را عامل «بی‌ثباتی» در منطقه دانسته و تاکید کرد که «آمریکا علیه هژمونی ایران اقدام کرده است».

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، پیشتر گفته بود که حکومت ایران تمامی منطقه را به خطر انداخته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این سخنان گفت که تنها راه برای «فهم و درک درست از واقعیات» ایران و منطقه «کوتاه کردن زبان بی تاثیر تهدید و عدم مداخله در امور داخلی ایران و دیگر کشورهای منطقه و نگاه و برخورد واقع بینانه، منطقی، خردگرایانه و غیرهیجانی به تحولات» است.

وی تاکید کرد که «امنیت و ثبات پایدار فراتر از سوداگری و دوشیدن کشورهای منطقه است و نیازمند تفکر و شناخت و خردورزی است».

پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی از سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی و قراردادهای امضا شده در این سفر انتقاد کرده و این سفر را با عباراتی چون «دوشیدن گاو شیرده» توصیف کرده بودند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و برخی از مقامات جمهوری اسلامی نیز این سفر را نشانه، به گفته آنان، «حمایت» آمریکا از عاملان حملات به مجلس و آرامگاه آیت الله خمینی در تهران دانسته‌اند.

تهدیدهای لفظی مقامات ایران و آمریکا پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ افزایش یافته است.

در همین حال روز پنج‌شنبه یدالله جوانی مشاور عالی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران و معاون سابق سیاسی این نهاد، بدون اشاره مستقیم به سخنان وزیر خارجه آمریکا گفت که «آمریکایی‌ها با اعمال فشار به دنبال زمینه سازی برای ورود به جنگ با جمهوری اسلامی ایران هستند».

یک روز پیش از آن نیز یحیی رحیم صفوی، دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، تهدید کرده بود که در صورت حمله آمریکا به ایران «تمامی پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه ناامن خواهد شد» و موشک‌های ایران می‌توانند تا برد دو هزار کیلومتر را «پوشش دهند».

XS
SM
MD
LG