لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

جنتی: برخی دستگاه‌های کشور در خدمت یک نامزد درآمده بودند


دبير شورای نگهبان روز سه‌شنبه خبر داد که تخلفات «برخی از دستگاه‌های کشور» که در دوران انتخابات ریاست جمهوری اخیر تبدیل به ستاد انتخاباتی «یک نامزد» شده بودند به قوه قضائیه ارجاع داده شده است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که نتيجه انتخابات «بالاخره به خير و صلاح مردم» تمام شود.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۳ تیر، در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان٬ احمد جنتی گفت در دوران انتخابات ریاست جمهوری٬ «برخی دستگاه‌های كشور ستاد انتخاباتی شده بود» و «همه مديران و معاونان» برخی دستگاه‌های کشور «در خدمت يک نامزد درآمدند.»

وی با طرح این سوال که «واقعاً اين‌ها چه جوابی دارند»٬ از ارسال «اين تخلفات» به قوه قضائیه خبر داده و اظهار امیدواری کرد که این نهاد به این پرونده‌ «رسيدگی» کند.

به نظر می‌رسد منظور وی از «یک نامزد» که شماری از دستگاه‌های کشور «ستاد انتخاباتی» وی شده بود٬ حسن روحانی باشد.

رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران نیز پیش از این مقام‌های دولت حسن روحانی را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده‌ بودند.

آقای جنتی خود پیشتر گفته بود که «تخلفات انتخاباتی از نظر مالی و سیاسی چشمگیر بود و انتظار نداشتیم دستگاه‌های مجری انتخابات که باید مجری قانون باشند، خودشان قانون‌شکنی کنند به نحوی که همه مطلع شوند که این خلاف انتظار بود.»

دبیر شورای نگهبان با این حال در همان زمان گفت که «سلامت انتخابات را تایید می‌کنم که خیلی خوب بود، اما تخلفاتی هم صورت گرفته که بر اساس گزارش های ناظران از دور و نزدیک و برخی گزارش های مردمی بوده است و شورا نیز حسب مورد به مسئله ورود داشته است.»

علاوه بر اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه که از تخلف بیش از ۶۰ نفر از مدیران دولتی و اجرایی در ارتباط با انتخابات خبر داده بود٬ اخباری نیز از احضار و تشکیل پرونده برای تعدادی از مدیران دولتی در استان‌های مازندران٬ فارس و کهگیلویه و بویراحمد و شماری از مدیران آموزش و پرورش در استان تهران به اتهام تخلف انتخاباتی منتشر شد.

احمد جنتی روز سه‌شنبه با آن که گفت که «موضع ما در شورای نگهبان بايد فارغ از جريانات، مقامات و دسته‌بندی‌های سياسی» باشد٬ از رفتار انتخاباتی ابراهیم رئیسی حمایت کرده و افزود تخلفات مورد اشاره او در شرایطی صورت گرفت که مسئول «يک نهاد٬ كليه كاركنان و منصوبين خود را از تمام فعاليت‌های انتخاباتی منع می‌كرد.»

به نظر می‌رسد اشاره او به ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات، باشد که تولیت آستان قدس رضوی در مشهد را به عهده دارد.

اظهارات احمد جنتی در حالی منتشر می‌شود که در مقابل حسن روحانی نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران، آستان قدس رضوی، صداوسیما و قوه قضائیه را به دخالت در انتخابات به نفع آقای رئیسی متهم کرده است.

آقای جنتی در ادامه اظهاراتش به كاركنان شورای نگهبان توصیه کرد که «بصيرت‌افزایی» داشته باشند و افزود: «شورای نگهبان نبايد مظلوم واقع بشود. اين كه اين نهاد را به سياسی‌كاری متهم كنند و بگويند شورای نگهبان بر خلاف حق و عدالت عمل می‌كند، دور از انصاف است.»

دبیر شورای نگهبان از کارکنان این شورا خواست «اهتمام بيشتری» داشته باشند تا از «دام مكايد شيطان در امان» باشند.

جنتی همچنین از برخی رفتارهای انتخاباتی و تبليغاتی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراها انتقاد کرد و گفت که «در جمهوری اسلامی نبايد به گونه‌ای باشد كه مثل غربی‌ها به هر قيمت رأی جمع كنند.»

وی توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد٬ اما اظهار امیدواری کرد که «نتيجه انتخابات بالاخره به خير و صلاح اين مردم تمام شود» و افزود «همه بايد دعا كنيم دولت موفق به كار و خدمت شود.»

جنتی همچنین از حسن روحانی خواست در كابينه دوازدهم «از نيروهای انقلابی استفاده كند» و افزود «اگر نيروی انقلابی٬ وزير، استاندار و فرماندار شود؛ قطعا اقتصاد مقاومتی تحقق پيدا می‌كند.»

به دنبال پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و انتقادهای مستقیم و غیرمستقیم وی از عملکرد برخی نهادهای محافظه‌کار زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی همچون سپاه پاسداران و قوه قضائیه٬ حملات به وی و دولتش افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

حجم این حملات به اندازه‌ای است که علیرضا زاکانی، نماینده محافظه‌کار مجلس نهم، خواستار استقرار «آتش‌بس یک‌طرفه» شد.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت که «باید هوشیار بود، از جنجال پرهیز کرد و حتی آتش‌بس یک‌طرفه داد و با ایجاد آرامش، فرصتی به عموم مردم داد تا با بازشناسی سره از ناسره، راه اصلاح اساسی جهت گیری مسئولان کشور را فراهم آورند.»

اسحاق جهانگیری٬ معاون اول رئیس جمهوری و حسن روحانی بارها خواستار احترام به رای مردم و پذیرفتن نتیجه انتخابات شده‌اند.

محافظه‌کاران با آن که می گویند نتیجه انتخابات را پذیرفته‌اند در عمل فشارها بر دولت را افزایش داده‌اند.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG