لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

ادامه واکنش فرماندهان سپاه: متهم کردن روحانی به تلاش برای تضعیف سپاه


در ادامه حملات فرماندهان سپاه پاسداران به رئیس جمهور، فرمانده بسیج گفته‌های حسن روحانی مبنی بر «تفنگدار» بودن سپاه پاسداران را تقلیدی از عبارت «چماق‌دار» دانست که برخی از مخالفان جمهوری اسلامی در سال‌های ابتدایی این حکومت درباره این نهاد به کار می‌بردند.

او همچنین رئیس جمهور را متهم کرد که عمدا در تلاش برای «تضعیف» این نیروی نظامی است.

به گزارش خبرگزاری فارس در روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیرماه، غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده بسیج، در یک سخنرانی «تضعیف» سپاه پاسداران و بسیج را «گناه نابخشودنی» خوانده و افزود که «نمی‌توان باور کرد تضعیف» این دو نهاد «از روی سهو و غفلت» انجام می‌شود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی اضافه کرد: «در حالی که دشمنان نشان‌دار سپاه در آمریکا، اروپا و عربستان در حال هجمه و اهانت به سپاه هستند، بسیار تعجب‌برانگیز است که برخی نیز در داخل سپاه را آماج حملات خود قرار داده‌اند.»

آقای غیب‌پرور گفت که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب ۵۷ در ایران، گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی سپاه پاسداران را «چماق‌دار» خطاب می‌کردند و اینک برخی‌ لفظ «چماق‌دار» را به «تفنگدار» تغییر داده‌اند.

حسن روحانی روز اول تیرماه در انتقادی تلویحی از فعالیت‌های سپاه پاسداران گفت که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده که «هم تفنگ دارد و هم رسانه» و «کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند».

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اما این سخنان را «بی‌انصافی» خوانده و گفت که اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

روز جمعه، ۹ تیر، نیز علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، با اشاره به سخنان آقای روحانی تاکید کرد که «هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند، هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند».

در همان روز سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به «تخریب‌‌های» صورت گرفته علیه سپاه، بسیج و قوه قضاییه پیش‌بینی کرد که «فتنه جدیدی در پیش است».

حملات چندجانبه به دولت روحانی در این هفته نیز ادامه پیدا کرد و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه، هشدار داد که نباید کسی سپاه را «تضعیف» کرده و سخنانی بر زبان بیاورد که یادآور «حرف‌های دوره‌های گذشته» باشد.

در همین حال یحیی رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، روز چهارشنبه «تضعیف» سپاه پاسداران را «تضعیف کشور و سیاست خارجی و اقتصاد» دانسته و گفت که «اهرم پیش‌برنده» قدرت جمهوری اسلامی در سیاست خارجی «نیروی قدس سپاه است».

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اضافه کرد: «اگر آمریکا و اسرائیل سپاه را تضعیف کنند طبیعی است چون دشمن ما هستند، اما اگر در داخل کسانی با تهمت و دروغ سپاه را تضعیف کنند غیرعقلانی است.»

در همین حال مسعود جزایری، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، «هجمه» به سپاه پاسداران را «خواسته بیگانگان» دانست و گفت که «دو نهاد اصلی ولایت فقیه و سپاه مورد بیشترین هجمه‌ها قرار گرفته‌اند».

درگیری‌های لفظی حسن روحانی و آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین نهادهای زیر نظر او، پس از انتخابات دوباره آقای روحانی به ریاست جمهوری به یک باره به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

در همین حال در راهپیمایی روز قدس عده‌ای در اطراف آقای روحانی شعارهای «مرگ بر منافق»، و «روحانی، بنی صدر پیوندتان مبارک» سر دادند که انتشار فیلم و تصاویر آن بازتاب‌ فراوانی در ایران داشت.

مقامات قوه قضائیه از تشکیل پرونده ای درباره این موضوع خبر داده اند و در همین حال حسین هاشمی، استاندار تهران، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که تاکنون سه نفر از این افراد احضار شده اند و بقیه نیز احضار خواهند شد.

چند روز پیش از این اتفاق در روز دوشنبه، ۲۲ تیر، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود که نباید تجربه سال ۵۹ تکرار شود که «رئیس جمهور وقت [ابوالحسن بنی صدر] جامعه را دوقطبی و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد».

پس از این سخنان، برخی از کانال‌های تلگرامی و سایت‌های حامی آیت‌الله خامنه‌ای هشدار دادند که ممکن است حسن روحانی نیز سرنوشتی مانند آقای بنی‌صدر پیدا کند.

XS
SM
MD
LG