لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

خامنه‌ای: در بحث‌های انتخاباتی حرف‌هایی زده شد که شایسته ملت نبود


در نخستین موضع‌گیری آیت‌الله علی خامنه‌ای در مورد مناظره‌های انتخاباتی، رهبر جمهوری اسلامی طرح برخی «حرف‌ها» در مناظره‌ها را «شایسته» مردم ایران ندانسته و «نفی آزادی» موجود در کشور را «ناسپاسی بعضی» نامید.

او در ادامه چنین نظر داد که هر نامزدی در انتخابات پیروز شود٬ نظام جمهوری اسلامی «برنده اصلی» است.

آقای خامنه‌ای در دیدار روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، خود با گروهی از مردم ادامه داد که «حضور ملت» در انتخابات «مسائل» و «حرف‌های زده» شده در «بحث‌های انتخاباتی» را «حل» خواهد کرد.

در جریان سه مناظره شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش شد٬ برخی از نامزد‌ها به صراحت یکدیگر را به «فساد» و «دروغ‌گویی» متهم کردند.

این تنش‌ و درگیری لفظی نامزد‌ها که در مناظره‌های انتخاباتی آغاز شد در وب‌سایت‌ها٬ شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تبلیغاتی آنها هم‌چنان پی گرفته می‌شود و طرفین هم‌چنان ادعاها و اتهام‌های مختلفی علیه یکدیگر مطرح می‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در واکنش به این تنش‌های لفظی گفت که در انتخابات «نامزد‌ها» و «طرفداران» آنها حرف‌های خود را زده‌اند و در نهایت یک نفر پیروز انتخابات خواهد بود.

آقای خامنه‌ای اضافه کرد که در این دوره از انتخابات «برنده‌ اصلی در این ماجرا -هرکس که رأی بیاورد- ملت ایران است. برنده‌ اصلی نظام جمهوری اسلامی است.»

رقابت‌ها و فعالیت تبلیغاتی ستاد‌‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت مانده به به پایان زمان تبلیغات نامزد‌ها٬ به بالاترین سطح خود رسیده و هر یک از آنها تلاش می‌کنند از مدت زمان باقی مانده برای تبلیغات نهایت بهره را ببرند.

حضور در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر‌ها از جمله روش‌های تبلیغی مستقیم هواداران روحانی و رئیسی است که در پاره‌ای موارد به اعمال برخی محدودیت‌ها از سوی پلیس برای آنها هم منجر شده است.

در همین زمینه رهبر جمهوری اسلامی گفت که «انضباط مردم» هم «قبل از انتخابات، هم روز انتخابات و هم بعد از انتخابات» بسیار «با ارزش» است.

وی «انضباط و پایبندی مردم به نظم و قانون» در انتخابات را «خیلی مهم» دانسته و افزود که «ملت ایران تجربه کرده این انضباط چقدر به نفع اوست و بی‌انضباطی و بی‌قانونی چقدر برایش مضر است.»

علی خامنه‌ای در عین حال گفت که جمهوری اسلامی٬ «فضای آزادی» ایجاد کرده٬ «اگرچه بعضی ناسپاسی می‌کنند و از همین فضای آزاد استفاده می‌کنند و آزادی را نفی می‌کنند؛ این ناشکری است.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین ضمن ابراز اطمینان از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خطاب به مردم ایران گفت که بدانند در موضوع انتخابات «دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و حافظ امنیت، به‌ طور جدی مشغول کار هستند. هماهنگ هم دارند حرکت می‌کنند.»

وی در عین حال از این نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول خواست که «مراقب باشند آراء مردم مأمون باشد و امانت آن حفظ شود.»

خامنه‌ای اضافه کرد که «ممکن است در این بین کسانی بخواهند تخلف کنند٬ لکن دستگاه‌ها بحمدالله مورد قبول و اعتماد هستند و البته باید مراقبت کنند.»

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در ایران برگزار شود.

حسن روحانی و ابراهیم رئیسی دو نامزد اصلی این دوره از انتخابات هستند که هواداران آنها امید‌های فراوانی به پیروزی دارند.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG