لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

حمله نماینده خامنه‌ای به «حلقه نیاوران» و طرفداران «همزیستی با غرب»


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران تلویحا از حسن روحانی و نزدیکان او با عنوان «حلقه نیاوران» نام برده و گفت که پیگیری ایده «همزیستی مسالمت‌آمیز با غرب» در ایران نتیجه فعالیت این گروه است.

به گفته نماینده رهبر جمهوری اسلامی، یکی از نتایج پیاده شدن این ایده فروپاشی شوروی سابق بود.

برخی از رسانه‌های ایران از «حلقه نیاوران» به عنوان گروهی از نزدیکان حسن روحانی نام می‌برند که در زمان ریاست او بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از مدیران و اعضای این نهاد بودند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گزارش چند وب‌سایت خبری از جمله انتخاب، علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای، روز یک‌شنبه، ۱۴ خرداد، در یک سخنرانی در اصفهان اعلام کرد که ایده «همزیستی مسالمت‌آمیز با غرب» نتیجه فعالیت ده ساله «حلقه نیاوران» است.

وی اضافه کرد: «آنها معتقدند نباید با غرب مقابله کنیم؛ خروشچف و گورباچف هم همین اعتقاد را داشتند و با غرب به تعامل پرداختند و نتیجه آن فروپاشی شوروی شد.»

سخنرانی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در همان روزی ایراد شده است که رهبر جمهوری اسلامی خود در یک سخنرانی «چالش» با غرب را از «سازش» با آن کم‌هزینه‌تر دانست.

این اظهارات در حالی است که اصرار جمهوری اسلامی به پیگیری برخی سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش، از جمله برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای در سال‌های اخیر زمینه‌ساز انزوای ایران در محافل بین‌المللی بوده است.

آقای سعیدی همچنین گفت که برخی گروه‌ها تحت عنوان «خط امام» در جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، اما «باورها و گفتمان و عملکرد آنان با آرمان‌های» آیت الله خمینی در تقابل است.

وی مواردی چون «انقلاب‌زدایی»، «حرکت به سمت اقتصاد آزاد»، «تلاش جدی برای رابطه با آمریکا و کاهش قدرت دفاعی»، «غرب‌گرایی»، «تبعیت گزینشی از ولایت فقیه و نگاه نفاقی به ولی فقیه» و «عدم اعتقاد به نقش دین در اداره جامعه» را از جمله ویژگی‌های این گروه‌ها برشمرد.

ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نیاوران تهران واقع است و در دولت محمود احمدی‌نژاد، گروهی از مدیران دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در آن مشغول به فعالیت بودند.

یوسف اباذری و حمید پرنیان، دو استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه های ایران، نیز در یک مقاله عبارت «مکتب نیاوران» را درباره گروهی از اقتصاددانان و مدیران دولتی به کار برده‌اند که معتقد به «سیاست‌های اقتصاد آزاد» هستند و سیاست‌های «خصوصی‌سازی» و «تعدیل ساختاری» را توصیه کرده‌اند.

پیش از این نیز رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او بارها درباره نتایج «تفکر غیرانقلابی» و «تلاش برای نزدیک به غرب» هشدار داده اند.

از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، بارها وجود «دیدگاه و تفکر غیر انقلابی» را «خطر اصلی برای کشور» خوانده و گفته است که «دیدگاه غربی، لیبرالی و غیرانقلابی در بسیاری از مسئولان» وجود دارد و این مسئولان «به تحصیل در دانشگاه غربی» افتخار هم می‌کنند.

آقای جعفری پیش از این بارها از «تحقق تمدن اسلامی» و «تشکیل جامعه جهانی اسلامی» سخن گفته است.

وی در اردیبهشت‌ماه ۹۴ با ذکر این که «در حال حرکت به سوی یک تمدن بزرگ اسلامی هستیم»، وضعیت صدور انقلاب اسلامی در خارج از ایران را «بسیار مطلوب» دانسته و گفت که انقلاب «احتیاج به پیشرفت سریع‌تر» در داخل ایران دارد.

جمهوری اسلامی، «مقطع چهارم» حرکت اسلام

در همین حال نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران با اشاره به «پنج مقطع» تاریخی در حرکت اسلام گفت که «بعثت به عنوان آغاز اسلام، غدیر امتداد و عاشورا احیای آن است».

آقای سعیدی از جمهوری اسلامی به عنوان «مقطع چهارم» حرکت اسلام و «بسترساز جهانی شدن اسلام» نام برد و گفت که «مقطع پنجم» نیز «ظهور» امام دوازدهم شیعیان است.

وی همچنین گفت که سند ۲۰۳۰ یونسکو «بدتر از کاپیتالاسیون است» و مقامات دولت «ابتدا می‌گفتند امضا نشده، بعد گفتند جلوی اجرای آن را گرفتیم».

به گفته آقای سعیدی، رهبر جمهوری اسلامی به دلیل «کم‌کاری خواص» خود مجبور به دخالت در این موضوع شده و «اگر خواص وظیفه خود را انجام داده بودند، افکار عمومی روبه‌روی این سند می‌ایستاد».

با وجود سخنان مقامات دولت حسن روحانی مبنی بر توقف اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو، حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به این سند ادامه دارد.

حسن روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که درباره این سند به رهبر جمهوری اسلامی «گزارش دروغ» داده‌اند. وی پس از انتخابات نیز تاکید کرد که «دروغ‌هایی» که درباره این سند گفته شده را نمی‌بخشد و آنها را پیگیری می‌کند.

در همین زمینه رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی در ایام انتخابات تصویر بولتن‌هایی را منتشر کردند که به گفته آنها از سوی ستاد ابراهیم رئیسی توزیع شده و در آنها ادعا می‌شد که با اجرای سند ۲۰۳۰ همجنس‌گرایی و خودارضایی در مدارس ایران «ترویج» خواهد شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۷ اردیبهشت اجرای این سند را «غیرمجاز» دانسته و اعلام کرد که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.

سند آموزشی یونسکو برای سال ۲۰۳۰ که به سند ۲۰۳۰ معروف است، بر مسائلی چون تضمین آموزش برابر و فراگیر، محیط‌ زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها و ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.

XS
SM
MD
LG