لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

عراق اتهام تازه مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف را تکذیب کرد


نمای بیرونی اردوگاه اشرف
نمای بیرونی اردوگاه اشرف
دولت عراق روز یک‌شنبه اتهام تازه سازمان مجاهدین خلق ایران مبنی بر قطع آب و برق به روی اعضای مقیم در در اردوگاه اشرف را تکذیب کرد. یک مقام عراقی این اتهام‌زنی را «پروپاگاند و تبلیغاتی» خوانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از اعضای سازمان مجاهدین می‌گوید که مقامات عراقی در تاریخ ۱۹ مردادماه گذشته آب و برق اردوگاه اشرف را قطع کرده‌اند و به همین سبب عده‌ای از ۱۰۰ ساکن این اردوگاه با کمبود آب مواجهند.

این سازمان همچنین ادعا کرده است که نیروهای عراقی بخشی از سیستم آب‌رسانی در اردوگاه اشرف را از جا کنده‌اند.

در واکنش به این اتهام، ژرژ باکوس که به گفته آسوشیتدپرس در دولت عراق مسئولیت رسیدگی به مسائل سازمان مجاهدین را بر عهده دارد این اتهام تازه را رد کرده و آن را «پروپاگاند» توصیف کرده است.

آقای باکوس در عین حال اذعان کرده است که در اردوگاه اشرف نیز «گه‌گاه» برق قطع می‌شود، اما در این زمینه تفاوتی میان این اردوگاه و باقی نقاط عراق نیست.

پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام حسین، یکی از مشکلاتی که همواره گریبان‌گیر مردم این کشور بوده قطعی آب و برق است. اغلب شهرهای عراق روزی چند ساعت با قطعی برق مواجهند.

به گفته ژرژ باکوس، «هیچ حکمی» برای قطع آب و برق در اردوگاه اشرف «صادر نشده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین به نقل از سخنگوی سازمان ملل در عراق می‌گوید که از آنجا که این سازمان در اردوگاه اشرف نماینده‌ای ندارد، نمی‌تواند ادعای قطع آب و برق را تایید یا تکذیب کند.

اعضای سازمان مجاهدین که پیش از این حدود ده سال در اردوگاه اشرف در شمال عراق زندگی می‌کردند سال گذشته به محلی در نزدیکی بغداد به نام اردوگاه حریه یا «لیبرتی» منتقل شدند که از میان آنها بیش از ۱۶۰ نفر تاکنون به خارج از عراق، بیشتر به آلبانی، منتقل شده‌اند.

با این حال، به گفته مارتین کوبلر، نماینده سازمان ملل در عراق، هم‌اکنون ۱۰۰ نفر دیگر در اردوگاه اشرف باقی مانده‌اند که از ترک این محل خودداری می‌کنند.

سازمان مجاهدین خلق حدود سه دهه پیش در جریان جنگ ایران و عراق به حمایت از صدام حسین برخاست و در نزدیکی بغداد مستقر شد.

این سازمان که به کشتار شهروندان ایرانی و هدف قرار دادن منافع سیاسی و تجاری آمریکایی متهم است، سال‌های طولانی در فهرست گروه‌های تروریستی واشینگتن قرار داشت، اما آمریکا سال ۲۰۱۲ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرد.
XS
SM
MD
LG