لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

پاسخ انتقادی مشاور روحانی به رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس


پس از درخواست رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس از رئیس جمهور برای مشورت با این فراکسیون درباره وزرای پیشنهادی، مشاور حسن روحانی در پاسخی تلویحی از «سهم‌خواهی» افراد برای کابینه به اسم جریان‌های سیاسی انتقاد کرد.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۲ تیر، در توئیتر خود نوشت: «همراهی، ‌هماهنگی و همدلی با جریان اصلاحات رمز موفقیت دولت دوازدهم است و گفتمان اصلاحات در این مسیر به دنبال سهم‌خواهی نیست.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور آقای روحانی، به این نوشته آقای عارف اما این گونه پاسخ داد: «درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست، اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان.»

آقای آشنا در این باره توضیح بیشتری نداده، و حسن روحانی یا سخنگوی دولت نیز هنوز رسما در این باره موضعی نگرفته‌اند.

رئیس فراکسیون امید مجلس روز پنج‌شنبه نیز گفته بود که پیروزی حسن روحانی «مدیون اصلاح‌طلبان است».

آقای عارف خواستار مشورت رئیس جمهور با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس برای تعیین کابینه شده و در عین حال گفته بود که «هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت».

در همین حال طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون امید مجلس، روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که «تاکنون ایده‌ها و خواست اصلاح‌طبان و فراکسیون امید در چینش کابینه درنظر گرفته نشده است».

پیش از این محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید، بدون اشاره به نام اعلام کرده بود که بر اساس یک نظرخواهی این فراکسیون، هفت وزیر نباید در دولت بعد باشند.

برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و تشکل‌های دانشجویی خواستار تغییر محمد فرهادی، وزیر علوم، در کابینه دوازدهم شده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز از جمله وزرای مورد انتقاد اصلاح‌طلبان بوده است.

محمدعلی نجفی، مشاور رئیس ‌جمهوری ایران، روز ۱۶ خرداد پیش‌بینی کرده بود که ۵۰ درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد.

از سوی دیگر الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتر خود خبر داده که ابقای محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، حسن قاضی زاده هاشمی، محمود واعظی، مسعود سلطانی فر و حسین دهقان در کابینه دوازدهم قطعی است.

انتصاب وزیران زن از جمله مطالبات مطرح شده در هفته های گذشته بوده، اما آقای روحانی روز سوم تیر گفته بود که برای انتصاب زنان در «رده بالایی از مدیریت» باید «قدم‌به‌قدم گام ‏برداشت».‏

بر اساس یک روال معمول در جمهوری اسلامی، رئیس جمهور ایران همچنین برای انتخاب برخی از وزرا از جمله اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور باید نظر رهبر جمهوری اسلامی را نیز جلب کند.

در همین زمینه برخی از رسانه ها از جمله باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، خبر داده بودند که حسن روحانی روز پنج شنبه برای ارائه فهرست کابینه به رهبر جمهوری اسلامی به مشهد سفر کرده است.

درباره نتایج این دیدار گزارشی منتشر نشده است.

در قوانین ایران الزامی برای انتخاب وزرا با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی وجود ندارد، اما این موضوع در دولت‌های گذشته به رویه و سنت بدل شده است.

XS
SM
MD
LG