لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

پیش‌بینی «تغییر ۵۰ درصدی» در کابینه دولت بعدی روحانی


محمدعلی نجفی، مشاور رئیس جمهور ایران، پیش‌بینی کرد که کابینه فعلی حسن روحانی در دولت آینده تا ۵۰ درصد تغییر کند.

آقای نجفی روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «باید منتظر ماند، اما پیش‌بینی من این است که ۵۰ درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد.»

حسن روحانی روز شنبه، ۱۳ خرداد، در جمع وزرا و استانداران خود از آن دسته از اعضای کابینه که در انتخابات ریاست جمهوری از عملکرد دولت دفاع نکرده بودند شدیدا انتقاد کرد.

وی گفت: «ما یک بار سنگینی بر دوش داریم. هر کسی که آماده است که این بار را بر دوش بگیرد، باید داوطلب باشد.»

در همین حال تعدادی از چهره های سیاسی از جمله محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت، با اشاره به تغییر گرایش سیاسی اکثریت مجلس، نسبت به زمان رای اعتماد به کابینه اول حسن روحانی، اعلام کرده‌اند که دست رئیس جمهور برای معرفی کابینه قوی‌تر در دولت دوازدهم بازتر است.

مجلس نهم در ابتدای کار دولت آقای روحانی به محمدعلی نجفی، مسعود سلطانی‌فر و جعفر میلی‌ منفرد، گزینه‌های معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، و علوم رأی نداد.

این مجلس همچنین رضا فرجی دانا، وزیر علوم را در جلسه ۲۹ مرداد ۹۳ استیضاح و برکنار کرد و به دو گزینه پیشنهادی بعدی نیز رای نداد تا این که نمایندگان درنهایت به محمد فرهادی رای دادند.

حسن روحانی در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از انتخاب دوباره به سمت ریاست جمهوری همچنین وعده داد که کابینه او در دولت دوازدهم جمهوری اسلامی «جوان‌تر» و سن مدیران دولت نیز پنج سال کمتر خواهد بود.

وی گفته بود که چند ماه پیش به سازمان امور اداری و استخدامی دستور داده که برای کاهش سن مدیران دولتی به میزان پنج سال طرحی را تهیه کند.

آقای روحانی تاکید کرده بود که در دولت اول خود به دلیل شرایط «حساس» و «بحرانی» برخی وزرا که سن آنها بیشتر از حد معمول بوده را دعوت به کار کرده و آنان نیز پس از دو و یا سه بار درخواست و برخلاف میل خود به دلیل «شرایط حساس» سمت وزارت را پذیرفته اند.

رئیس جمهور ایران همچنین خبر داده بود که در اولین جلسه هیئت دولت خود پس از انتخاب دوباره به ریاست جمهوری، خواستار به کار گرفته شدن بیشتر زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی شده است.

وی در این جلسه گفته بود که در انتخابات صدای مردم از جمله صدای اقلیت‌ها، زنان و جوانان شنیده شده است.

در همین حال برخی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی خواستار حضور بیشتر زنان در کابینه دوم حسن روحانی شده و شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، نیز پیش‌بینی کرده که در دولت دوازدهم، دو یا سه وزیر زن به مجلس معرفی خواهند شد.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نیز روز هشتم خرداد، در مصاحبه با روزنامه شرق از تدوین اسامی و شاخص‌های زنان وزیر در قالب کمیته‌ای به ریاست شهیندخت مولاوردی خبر داده است.

در دولت اول آقای روحانی هیچ وزیر زنی معرفی نشد، اما الهام امین‌زاده به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور، معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در کابینه حضور داشتند.

در سال ۹۵ خانم امین‌زاده به سمت مشاور رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب و مجید انصاری جایگزین او در سمت معاون حقوقی رئیس جمهور شد.

در دولت محمود احمدی‌نژاد سه وزیر زن به مجلس معرفی شدند که تنها مرضیه وحید دستجردی توانست با کسب رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شود.

پیش از انتخابات، رهبران برخی اقلیت‌های دینی، از جمله مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، ضمن حمایت از آقای روحانی درعین حال از محقق نشدن برخی از خواسته‌ها و مطالبات جامعه اهل سنت در دولت اول او انتقاد کردند.

مواردی چون «عدم به‌کارگیری اهل سنت در وزارتخانه‌ها و مدیریت‌های کلان کشوری»، «به کارگیری بسیار اندک شایستگان اهل سنت در مدیریت‌های استانی» و «عدم حمایت اصلاح‌طلبان از اهل سنت در هنگام مواجهه با مشکلات» از جمله این انتقادها است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG