لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

تهدید به مقابله به مثل از سوی ایران «در صورت حمله آمریکا»


دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی تهدید کرد که در صورت حمله آمریکا به ایران «تمامی پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه ناامن خواهد شد» و موشک‌های ایران می‌توانند تا برد دو هزار کیلومتر را «پوشش دهند».

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی رحیم صفوی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، روز چهارشنبه، ۲۴ خرداد، در یک سخنرانی گفت: «هدف نهایی از جنگ ها تحمیل اراده سیاسی یک کشور بر دولت و ملت دیگر کشورها است و این گونه تحمیل ها یا با تصرف بخشی از خاک کشور و یا حاکم کردن نوع خاصی از حکومت میسر خواهد شد.»

آقای رحیم صفوی همچنین با اشاره به پایان فضای دوقطبی در جهان اعلام کرد که «قدرت آمریکا رو به اضمحلال است و دلیل آن هم عدم توانایی ختم غائله سوریه و به کرسی نشاندن خواسته های خود در این کشور است».

وی تاکید کرد: «چنان چه آمریکا بخواهد جنگی را علیه ایران آغاز کند، تمامی پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه نا امن خواهد شد.»

فرمانده سابق سپاه پاسداران همچنین گفت که موشک‌های جمهوری اسلامی تا فاصله دو هزار کیلومتر را «تحت پوشش» قرار می دهند.

اشاره آقای رحیم صفوی به موشک‌های با برد دو هزار کیلومتر در حالی است که پیش از این مقامات اسرائیل هدف از برنامه موشکی جمهوری اسلامی و ساخت موشک‌هایی با برد دو هزار کیلومتر و بیشتر را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل تعبیر کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او پس از مداخله نظامی آمریکا در عراق و افغانستان، بارها تاکید کرده‌اند که اگر ایالات متحده به ایران حمله کند، جمهوری اسلامی تمام منافع این کشور در جهان را به خطر خواهد انداخت.

مقامات ایران در عین حال اعلام می کنند که به دلیل «توانمندی‌های» نظامی جمهوری اسلامی، حمله آمریکا به ایران دور از تصور است.

با این حال برخی از چهره های اصولگرا در ایران، دولت دونالد ترامپ را متهم کرده اند که با سیاست‌های خود به دنبال جنگ با ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بارها از توافق اتمی با ایران به عنوان قراردادی «بد» یاد کرده و هشدار داده است که دولتش حکومت جمهوری اسلامی را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه اظهار نظری کرد که بی‌شک باعث واکنش‌هایی تند از سوی مقامات جمهوری اسلامی خواهد شد.

او اعلام کرد که سیاست ایالات متحده پشتیبانی از «عناصری در داخل ایران» است که به تغییر مسالمت‌آمیز این حکومت [جمهوری اسلامی] منجر شود.

وزیر خارجه آمریکا که روز چهارشنبه ۲۴ خرداد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره بودجه و سیاست‌های وزارتخانه‌اش سخن می‌گفت، اظهار داشت پس از مطالعه برجام، توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی ضعیف» یافته است.

در همین حال مشاور عالی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران و معاون سابق سیاسی این نهاد، با اشاره به مخالفت‌ها با برنامه های نظامی ایران گفت که «آمریکایی‌ها با اعمال فشار به دنبال زمینه سازی برای ورود به جنگ با جمهوری اسلامی ایران هستند».

یدالله جوانی روز پنج‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری میزان تاکید کرد که جمهوری اسلامی «توان دفاعی» خود را «تحت تاثیر هیچ موضوعی» محدود نخواهد کرد.

برنامه موشکی ایران در سال‌های گذشته اعتراض سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است.

اما جز اعتراض‌های خارجی، حسن روحانی نیز در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سپاه پاسداران را متهم کرد که با نشان دادن انبارهای موشک‌ها و نوشتن شعار بر روی موشک، قصد برهم زدن توافق اتمی وین را داشت.

منظور رئیس‌جمهور ایران از این سخنان، نشان دادن سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون ایران در سال ۹۴ و همچنین نوشتن شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده بود.

مسعود جزایری، سخنگوی کل نیروهای مسلح ایران، در واکنش به این سخنان از نامزدهای انتخابات خواست که «از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» و، به گفته او، «دادن آدرس‌های نادرست به مردم اجتناب ورزند».

پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، از راه‌اندازی سومین کارخانه زیرزمینی تولید موشک سپاه خبر داد و وعده داد که ایران «قدرت موشکی» خود را افزایش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG