لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

واکنش روسیه به نظر نامتعارف: سیاست ما درباره سوریه همان است


میخائیل بوگدانوف (راست) با اظهار نظر غریب خود همه را شگفت‌زده کرد
میخائیل بوگدانوف (راست) با اظهار نظر غریب خود همه را شگفت‌زده کرد
در حالی که یک دیپلمات ارشد روسیه در اظهار نظری نامتعارف از احتمال پیروزی مخالفان بشار اسد در جنگ داخلی این کشور سخن گفته است، دولت روسیه روز جمعه، ۲۴ آذرماه، اعلام کرد که سیاست‌های این کشور در قبال سوریه «هیچ تغییری نکرده است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات روز گذشته میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، درباره سوریه و تردید و بدبینی او نسبت به پیروزی نیروهای حکومتی این کشور تاکنون بی‌سابقه بوده است، به ‌طوری که واشینگتن بلافاصله در واکنشی موافق اعلام کرد که «سرانجام چشم روسیه به روی واقعیت باز شد».

اما اکنون وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید که آقای بوگدانوف مواضع این کشور درباره سوریه را تکرار کرده است، به این معنا که هر تصمیمی درباره این نبرد باید ناظر بر توافق‌نامه نشست بین‌المللی ژنو باشد که اوایل سال جاری حاصل شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «بوگدانوف موضع روسیه را تصریح کرده است، مبنی بر این که هیچ گزینه‌ای برای ‌حل سیاسی مسائل در سوریه وجود ندارد، مگر آن که بر پایه اعلامیه نهایی «گروه عمل» باشد که در نشست وزرا در ژنو به اتفاق آرا تصویب شد.»

قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای که در نشست ژنو حضور داشتند، روز ۳۰ ژوئن سال جاری به توافق رسیدند که برای پایان دادن به خون‌ریزی‌ها در سوریه باید یک دولت انتقالی شکل بگیرد، اما این پرسش همچنان بی‌پاسخ مانده است که نقش بشار اسد در این فرایند چه خواهد بود.

در همین حال رویترز در گزارش خود می‌نویسد که مشخص نیست سخنان بوگدانوف از سر بی‌احتیاطی بوده یا گویای بروز اختلافات در روسیه درباره جنگ داخلی ۲۰ ماهه در سوریه و چگونگی حل و فصل آن.

روسیه گفته است که برکناری بشار اسد نباید پیش‌درآمدی بر راه حل سوریه باشد و از این رو تاکنون سه بار قطعنامه‌های شورای امنیت علیه او را وتو کرده است.

آقای بوگدانوف، فرستاده ویژه کرملین در امور خاورمیانه، روز پنج‌شنبه، ۲۳ آذر، اظهار داشت که شورشیان پیروزی‌هایی کسب کرده‌اند که این یعنی پیروی نهایی آنها بر نیروهای اسد غیرمحتمل نیست.

در واکنش به این سخنان، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، گفت که سخنان بوگدانوف نشان می‌دهد روسیه «متوجه شده است که در سوریه چه می‌گذرد».

او همچنین گفت که روسیه باید از تلاش‌ها برای جلوگیری از وقوع حمام خون وسیع‌تر حمایت کند.
XS
SM
MD
LG