لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

پوشش همزمان هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از ساعت ۹ صبح دوشنبه شش مهر، به وقت محلی در نیویورک آغاز شده است. باراک اوباما و حسن روحانی از سخنرانان روز نخست این نشست بودند.

به گزارش روزنامه گاردین، ولادیمیر پوتین در نطق خود تلویحا اشاره کرده است که تنها راه نبرد با گروه حکومت اسلامی و به زانو درآوردن آن تقویت حکومت بشار اسد است، موضعی کاملا مخالف باراک اوباما در نطقی که کمتر از یک ساعت پیش از پشت همین تریبون ایراد شد.

تجمع معترضان از گوشه و کنار جهان در مقابل سازمان ملل

آقای پوتین با اشاره به این که روسیه همواره علیه تروریسم جنگیده است می‌گوید که کشورش به حکومت سوریه تسلیحات می‌رساند چون «باید بپذیریم که هیچ کس غیر از اسد و ارتشش واقعا با داعش در سوریه نمی‌جنگد».

ولادیمیر پوتین در نطق خود در سازمان ملل از صادرات «انقلاب‌های به‌اصطلاح دموکراتیک» انتقاد کرده و می‌گوید که این روند در کشورها فقط خشونت و فقر و مصیبت اجتماعی بار آورده است.

گردهم آیی هواداران سازمان مجاهدین خلق مقابل ساختمان سازمان ملل،توئیتی از هانا کاویانی،خبرنگار اعزامی رادیو فردا به نیویورک

پس از سلطان عبدالله اردنی نوبت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواهد رسید که پس از هشت سال برای اولین بار در مجمع عمومی شرکت می‌کند. آقای پوتین ساعاتی پس از نطق خود قرار است با باراک اوباما دیدار داشته باشد. این نخستین دیدار آنها پس از ده ماه خواهد بود.

با پایان نطق رئیس جمهور چین، نوبت به سلطان عبدالله از اردن رسید که به پشت تریبون مجمع عمومی آمده و نطق خود را آغاز کند. سلطان عبدالله که کشورش یکی از بزرگ‌ترین میزبانان مردم آواره سوریه است نطق خود را به زبان انگلیسی ایراد می‌کند.

روزنامه گاردین گزارش می‌دهد که رئیس جمهور چین در نطق خود از حرکت به سوی «جهانی چندقطبی» سخن گفته و اشاره کرده است که در روابط بین‌الملل به «رویکرد برد‌ـ‌برد» معتقد است.

پس از نطق رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل، خبرگزاری‌ها در ایران گزارش داده‌اند که آقای اوباما در زمینه سوریه «تغییر فاز» داده و برای همکاری با روسیه و ایران ابراز آمادگی کرده است. اما هیچ یک از این خبرگزاری‌ها اشاره نکرده‌اند که آقای اوباما در نطق خود تاکید کرد که بشار اسد نمی‌تواند بر مسند قدرت بماند. این موضع کاملا مخالف موضع ایران و روسیه، دو حامی قدرتمند بشار اسد، است.

پس از باراک اوباما، رئیس جمهور لهستان سخنرانی کرد و اکنون نوبت به رئیس جمهور چین رسیده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG