لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

پوشش همزمان هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از ساعت ۹ صبح دوشنبه شش مهر، به وقت محلی در نیویورک آغاز شده است. باراک اوباما و حسن روحانی از سخنرانان روز نخست این نشست بودند.

به گفته حسن روحانی، «ایران نگاه به آینده دارد». او می‌گوید:‌ «ما گذشته را فراموش نمی‌کنیم، اما نمی‌خواهیم در گذشته بمانیم.»

حسن روحانی می‌گوید که ایران هم‌چنان که در عراق و افغانستان، حاضر است که در سوریه و یمن هم به برقراری صلح کمک کند. او می‌گوید که جمهوری اسلامی «از حکومت اکثریت» دفاع می‌کند.

او ابراز تاسف کرد که قیام‌های ملی در منطقه خاورمیانه توسط تروریست‌ها به انحراف کشیده شده است.

حسن روحانی می‌گوید که سیاست ایران این است که «حرکت صلح‌جویانه» خود را «بر مبنای قاعده برد‌ـ‌برد» ادامه دهد، به‌ویژه در منطقه خاورمیانه.

او می‌گوید که ایران برجام را به طور کامل اجرا خواهد کرد و در مقابل انتظار دارد که تمام کشورهای اتمی دنیا به سوی خلع سلاح کامل اتمی پیش بروند، از جمله کشور اسرائیل که او از آن به عنوان «رژیم صهیونیستی» یاد کرد.

حسن روحانی می‌گوید که ایران در این مذاکرات ثابت کرده است که «روی میز ایران» چیزی جز صداقت نبوده است. به گفته رئیس جمهور ایران، آمریکا «وادار شده است» تا لجاجت خود را کنار گذاشته و به مذاکره روی آورد.

او قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را «ناعادلانه» خواند و در عین حال تاکید کرد که ایران بر اساس فتوای آیت‌الله خامنه‌ای درباره ممنوعیت ساخت تسلیحات اتمی هرگز قصد تولید چنین تسلیحاتی را نداشته است.

حسن روحانی بر اهمیت «بازی برد‌ـ‌برد» در روابط بین‌المللی تاکید کرد.

آقای روحانی می‌گوید که نماینده ملتی است که «تعامل سازنده» با جهان را برگزیده و به همین دلیل به او رای داده است. او مذاکرات اتمی و در پی آن توافق اتمی با گروه ۵+۱ را نمونه این تعامل برشمرد.

به اعتقاد آقای روحانی، خسارت حادثه منا و مرگ حجاج ایرانی در این حادثه را با مادیات نمی‌توان جبران کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG