لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

تلاش «کمیته صلح» برای جلب حمایت های بیشتر


کوروش زعيم، از اعضای کميته موقت صلح در مورد هدف از انجام اينگونه ديدارها، در مصاحبه ای با رادیو فردا می گويد که اين کميته با هدف جلب حمايت اين اشخاص با آنها ديدار کرده اند.
کوروش زعيم، از اعضای کميته موقت صلح در مورد هدف از انجام اينگونه ديدارها، در مصاحبه ای با رادیو فردا می گويد که اين کميته با هدف جلب حمايت اين اشخاص با آنها ديدار کرده اند.

اعضای کميته موقت صلح در ادامه تلاش های خود برای برگزاری نشست ملی صلح و زمينه سازی برای ايجاد يک جريان صلح خواهی، با گروه ها و جريان های سياسی و اجتماعی ايران گفت و گو می کنند.


اين کميته با پيشنهاد شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، در روز ۲۸ آبان سال جاری تشکيل شد. هدف اين کميته، تشکيل شورای ملی صلح اعلام شده است.


خانم عبادی در مصاحبه ای با راديو فردا گفته بود که کميته موقت صلح را تشکيل داده است تا راه های کاهش تنش بين ايران و آمريکا را بررسی کند.


برنده جايزه صلح نوبل در بخشی ديگر از اين گفت وگو، از همه ايرانی ها چه در خارج و چه در داخل کشور دعوت کرد که به کميته موقت صلح بپيوندد و تشکيل شورای ملی صلح را فراهم کنند.


بر اساس گزارش ها، تاکنون اعضای کميته موقت صلح با برخی از روحانيون عالی رتبه ايرانی مانند آيت الله منتظری و آيت الله صانعی و همچنين نمايندگان و اعضای ارشد جبهه مشارکت، حزب کارگزاران، کانون صنفی معلمان ايران و مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی، ديدار کرده اند.


کوروش زعيم، از اعضای کميته موقت صلح در مورد هدف از انجام اينگونه ديدارها، در مصاحبه ای با رادیو فردا می گويد که اين کميته با هدف جلب حمايت اين اشخاص با آنها ديدار کرده اند:


کوروش زعيم: می خواستيم ديدگاه کميته مبنی بر ضرورت ايجاد کميته صلح را تشريح کنيم و ببينيم که آيا آنها استقبال می کنند و آماده هستند که در شورای ملی صلح شرکت کنند يا نه.


همچنين ديدگاه های آنان را بشنويم و ارزيابی کنيم که آيا راه آنان درست است يا نه. خوشبختانه در تقريبا تمامی موارد، متوجه شديم که همه اقشار مردم ايران در مورد جنگ احساس خطر و نگرانی می کنند و اين آمادگی را دارند که با شورای ملی صلح و اهدافش همکاری کنند.


  • سازمان های صنفی و مدنی با استقبال از اين حرکت، ما را تشويق کردند و تقريبا همه، دستکم اگر نه به عنوان سازمان خود، بلکه به عنوان شخص خودشان، قول همکاری دادند و حتی همفکری هم با ما داشتند.
  • سازمان های سياسی، دغدغه هم ساز بودن اهداف شورای ملی صلح با اهداف و استراتژی سياسی خود دارند، اما بيشتر آنها، ما را تشويق کردند و پذيرفتند که با ما همکاری داشته باشند.
کوروش زعیم

اين اهداف شامل از بين بردن خطر جنگ و پايان دادن به حالت نه جنگ و نه صلحی که سال هاست در آن به سر می بريم، و اقتصاد و زندگی اجتماعی ما و حتی روابط خارجی ما با کشورهای ديگر را خدشه دار کرده است، می شوند.


راديو فردا: در ديدارهايی که انجام شد، به طور مشخص، چه موضوعات و محورهايی مورد گفت و گو قرار گرفتند؟


نخست اهداف شورا را شرح داديم که ترويج فرهنگ صلح پايدار است که فقط به معنای جلوگيری از جنگ نيست و سپس ديدگاه های آنها را شنيديم.


به علاوه، قصد داشتيم تا اهداف خود را با آنها تا جايی که امکان دارد، تطبيق دهيم و همکاری آنها را در راستای رسيدن به اهداف شورای ملی صلح جلب کنيم. ما ازآنها خواستيم که نميندگان خود را به نشست ملی صلح بفرستند که قرار است شورای ملی صلح از دل آن به وجود آيد.


پاسخ نمايندگان و رهبران اين سازمان ها و احزاب به صحبت های شما و مواضع کميته موقت صلح چه بود؟ آيا آنها از تشکيل چنين کميته ای استقبال کردند؟


سازمان های صنفی و مدنی با استقبال از اين حرکت، ما را تشويق کردند و تقريبا همه، دستکم اگر نه به عنوان سازمان خود، بلکه به عنوان شخص خودشان، قول همکاری دادند و حتی همفکری هم با ما داشتند.


سازمان های سياسی، دغدغه هم ساز بودن اهداف شورای ملی صلح با اهداف و استراتژی سياسی خود دارند، اما بيشتر آنها، ما را تشويق کردند و پذيرفتند که با ما همکاری داشته باشند.


به عنوان يکی از اعضای کميته موقت صلح، تا چه اندازه نسبت به نتيجه اين تبادل نظرها و مشورت ها و در عين حال، برگزاری نشست ملی صلح خوش بين هستيد. آيا می تواند نشست فراگيری باشد و بسياری بتوانند در آن شرکت کنند؟


در پی گردهمايی ها و نشست هايی که با گروه های مختلف داشتيم، خيلی اميدوار شديم که بتوانيم يک نشست فراگير را تشکيل دهيم. اما هنگامی که کوشش کرديم محلی را برای برگزاری نشست پيدا کنيم، به ديوار بتونی برخورد کرديم.


از آنجا که جا و امکانات برگزاری يک نشست بزرگ را به ما نمی دهند، احتمالا برنامه برگزاری اين نشست حذف خواهد شد و مستقيما در جهت تشکيل شورای ملی صلح حرکت خواهيم کرد.


آيا برنامه ريزی شده است که اين شورا در چه زمانی تشکيل می شود و اصولا چه سازمان ها و احزابی برای شرکت در آن قول همکاری داده اند؟


تقريبا تمامی سازمان هايی که با آنها صحبت کرده ايم، چه صنفی، چه مدنی و چه سياسی به ما قول همکاری داده اند. ما هنوز نمی توانيم تاريخ تشکيل شورای ملی صلح را اعلام کنيم، چون اعضای آن به طور کامل تعيين نشده اند و تمام تلاش کميته موقت صلح اين است که همه صنف ها و تمام سازمان های سياسی در آن نماينده داشته باشند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG