لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

«اتهام زنان بازداشت شده در پارک لاله روشن نیست»


محبوبه حسین زاده (چپ) و ناهید کشاورز که روز سیزده فروردین بازداشت شدند.
محبوبه حسین زاده (چپ) و ناهید کشاورز که روز سیزده فروردین بازداشت شدند.

نسرین ستوده وکیل یکی از فعالان زن که روز سیزدهم فروردین ماه در پارک لاله بازداشت شده است، در مصاحبه با رادیو فردا گفت که کماکان مقام های قضایی از ارائه توضیحی درباره علت بازداشت یا اتهام این فعالان خودداری می کنند.


همچنین خانواده های ناهید کشاورز و محبوبه حسین زاده، که به هنگام جمع آوری امضا برای یک برنامه تبلیغاتی به نفع حقوق زنان بازداشت شده اند، روز پنج شنبه، برای آگاهی از وضعیت آنان به دادگاه انقلاب مراجعه کرده اد، اما پاسخی نگرفته اند.

نادر حاج محسن، همسر ناهید کشاورز به سایت زنستان، سایت خبری مرکز فرهنگی زنان گفت که اجازه ملاقات با بازپرس پرونده به آنها داده نشده است و تلفنی به آنها گفته اند که هنوز تحقیقات بر روی پرونده ناهید کشاورز و محبوبه حسین زاده به پایان نرسیده است.

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری که به همراه شیرین عبادی، وکالت ناهید کشاورز را بر عهده دارد درمصاحبه با رادیو فردا گفت: «دیروز (چهارشنبه) به اتفاق شیرین عبادی به دادگاه انقلاب مراجعه کردم و امروز چون پنجشنبه بود، خانواده های این دو تن وقتی به دادگاه انقلاب مراجعه کردند، به آنها گفته شده که دادگاه امروز تعطیل است. »

نسرین ستوده در ادامه افزود: «طبیعی است که شنبه بار دیگر به دادگاه انقلاب مراجعه خواهم کرد و همین طور به زندان اوین مراجعه خواهم کرد تا با موکلم ناهید کشاورز ملاقات کنم.»

چهارشنبه شب، ناهید کشاورز و محبوبه حسین زاده با خانواده هایشان تماس گرفته اند و خبر از تغییر سلولشان را دادند.


ناهید کشاورز به همسرش گفته است که سه شنبه آنها را به یک بند تنبیهی زنان فرستاده بودند. وی در ادامه افزوده که او و محبوبه حسین زاده در آنجا زنان و دخترانی را دیده اند که روی دست هایشان صدها اثر زخم خودکشی بوده است.

ناهید کشاورز به همسرش گفته است که سه شنبه آنها را به یک بند تنبیهی زنان فرستاده بودند. وی در ادامه افزوده که او و محبوبه حسین زاده در آنجا زنان و دخترانی را دیده اند که روی دست هایشان صدها اثر زخم خودکشی بوده است.

این دو فعال زن چهارشنبه به بند 3 عمومی زندان زنان منتقل شده اند.


نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل مدافع ناهید کشاورز در گفت و گو با رادیو فردا درباره آخرین وضعیت این دو فعال زن می گوید: «متاسفانه تا امروز با وجودی که من و خانم عبادی به دادگاه انقلاب مراجعه داشته ایم تا کنون نتوانسته ایم از اتهام موکل خود - ناهید کشاورز- با خبر شویم. به گفته خانواده های این دو فعال زنان آنها یک شب در بند یک تنبیهی زندان اوین بوده اند که بد ترین شرایط را بین بند های عمومی دارد و دیشب به بند سه انتقال داده شدند.»

ناهید کشاورز و محبوبه حسین زاده، دو تن از فعالان زنان به همراه سه تن دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، روز دو شنبه سیزدهم فروردین ماه مشغول جمع آوری امضاء در پارک لاله تهران بودند که بازداشت شدند.

آنها که پیش از این نیز به همراه بیش از سی تن از فعالان زنان دستگیر شده بودند، به بند 209 زندان اوین و سپس بند عمومی زنان منتقل شده اند.

اعضای کمپین یک میلیون امضاء در اعتراض به آنچه «قوانین زن ستیز جمهوری اسلامی» می نامند و برای «رفع تبعیض از زنان در کلیه قوانین جمهوری اسلامی»،به جمع آوری امضاء از مردم می پردازند.

در بیانیه کمپین یک میلیون امضاء آمده است: «ما امضاء کنندگان این بیانیه خواستار رفع تبعیض از زنان در تمام قوانین هستیم و از قانونگذاران می خواهیم که نسبت به بازنگری و اصلاح قوانین بر اساس تعهدات بین المللی دولت، اقدام کنند.»


XS
SM
MD
LG