لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

ایران از گزارش تازه البرادعی استقبال کرد


آقای لاريجانی گفت که جزئيات گزارش البرادعی « اين واقعيات را مشخص می کند که ايران مشکلی در فعاليت های خود ندارد.»
آقای لاريجانی گفت که جزئيات گزارش البرادعی « اين واقعيات را مشخص می کند که ايران مشکلی در فعاليت های خود ندارد.»

به رغم اينکه آخرين گزارش رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای درباره فعاليت های اتمی ايران، حاکی از «کمبود اطلاعات» درباره اين فعاليت ها است، اما مقام های ايران از آن استقبال کردند. همزمان چين اين گزارش را «حرفه ای» توصيف کرده است.

محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، روز چهارشنبه در گزارشی به شورای حکام اين آژانس، اعلام کرد که در زمينه رفع ابهام از فعاليت هايی که به امور نظامی مربوط می شود، آژانس به «موفقيت های اندکی» دست پيدا کرده است، اما در عين حال در اين گزارش تاکيد شده که ايران کماکان بی اعتنا به قطعنامه های شورای امنيت، غنی سازی اورانيوم را گسترش داده است.


به رغم استقبال ايران و چين از اين گزارش، گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی هسته ای، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که گزارش جديد آقای البرادعی، بر نگرانی ها درباره فعاليت هسته ای ايران، افزوده است.


خشنودی لاريجانی


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و سياستمدار بلندپايه ايرانی که هدايت مذاکرات هسته ای را به عهده دارد، در واکنش به انتشار گزارش تازه محمد البرادعی، گفت که اين گزارش «نشان می دهد ايران در چارچوب حقوق بين الملل حرکت می کند.»


«همانطور که در جمع بندی اين گزارش آمده، آژانس در سايه همکاری ايران قادر است به راستی آزمايی فعاليت های ايران ادامه دهد.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: «همان طور که در جمع بندی اين گزارش آمده، آژانس در سايه همکاری ايران قادر است به راستی آزمايی فعاليت های ايران ادامه دهد.»


اين در حالی است که در گزارش اخير تصريح شده است جمهوری اسلامی ايران بر سر راه «راستی آزمايی فعاليت های هسته ای مشکوک» که بايد توسط آژانس صورت گيرد، مانع ايجاد کرده است.


به گفته آقای البرادعی، اين بدين معنی است که «نمی توان اطمينان حاصل کرد برنامه هسته ای ايران، صرفا صلح آميز است.»


اما آقای لاريجانی گفت که جزئيات گزارش البرادعی « اين واقعيات را مشخص می کند که ايران مشکلی در فعاليت های خود ندارد.»


همزمان علی سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، گزارش اخير را «فاقد اطلاعات تازه» خوانده و افزوده است که اين گزارش «نشان می دهد ايران به سمت فعاليت نطامی» منحرف نشده است.


«گزارش بی طرف و حرفه ای»


روز پنج شنبه، چين گزارش تازه البرادعی را «بی طرف و حرفه ای» توصيف کرد و از طرفين مناقشه هسته ای ايران خواست که تلاش های خود را برای پايان دادن به بن بست پيش آمده در اين باره، گسترش دهند.


در گزارش محمد البرادعی تصريح شده است جمهوری اسلامی ايران بر سر راه «راستی آزمايی فعاليت های هسته ای مشکوک»، که بايد توسط آژانس صورت گيرد، مانع ايجاد کرده است.

ژيانگ يو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما معتقديم که قطعنامه های مرتبط آژانس و شورای امنيت سازمان ملل متحد، بايد اجرا شوند.»


پکن با تهران روابط دوستانه نزديکی دارد، اما در عين حال به هنگام صدور دو قطعنامه در شورای امنيت عليه ايران، از حق وتوی خود بهره نبرد و به اين قطعنامه ها که با محور «توقف برنامه غنی سازی اورانيوم در ايران» به تصويب رسيد، رای مثبت داد.


آقای ژيانگ در کنفرانس مطبوعاتی صبح پنج شنبه افزود: «همزمان تمامی طرف های درگير بايد با تلاش های ديپلماتيک را گسترش دهند و رفتاری سازنده به نمايش بگذارند تا بتوانيم هر چه سريع تر، مجددا مذاکرات را از سر بگيريم.»


البرادعی: «ايران سرکشی می کند»


محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۳ مه، در گزارش خود، از ادامه «سرکشی ايران» در مقابل خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم ياد کرد.


آقای البرادعی در گزارش خود از گسترش غنی سازی، به رغم خواست قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق همه فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم، ياد کرده است.

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنين از کاهش امکان بررسی جوانب ناشناخته برنامه هسته ای ايران نام برده است.


آقای البرادعی در گزارش خود بر گسترش غنی سازی اورانيوم توسط، به رغم خواست قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق همه فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم، تاکيد کرده است.


گزارش آقای البرادعی اين بار کوتاه تر است و نشان از آن دارد که در زمينه رفع ابهام از بخش هايی از پرونده هسته ای ايران، به ويژه مواردی که به فعاليت های نظامی ربط داده می شود، از جمله در اختيار داشتن اسناد مربوط به قرار دادن اورانيوم در کلاهک هسته ای، موفقيت کمی حاصل شده است.


اين سومين گزارشی است که بنا به آنچه در قطعنامه شورای امنيت آمده، می بايست از سوی رييس آژانس تهيه می شد.


شورای حکام آژانس بين المللی انرژی هسته ای، اين گزارش را روز ۱۱ ژوئن بررسی خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG