لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

خانه بی نظیر بوتو در اسلام آباد محاصره شده است


نیروهای پلیس که اطراف خانه بی نظیر بوتو دیده می شوند.
نیروهای پلیس که اطراف خانه بی نظیر بوتو دیده می شوند.

پليس ضد شورش پاکستان روز جمعه نهم نوامبر، همراه با خودروهای زرهی، منزل مسکونی بی نظير بوتو را در شهر اسلام آباد محاصره کرد و برخی از مقامات از حبس خانگی وی خبر داده اند.


براساس گزارش ها، اين اقدام برای بازداشتن حدود پنج هزار نفر از طرفداران بی نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان و رهبر بزرگترين حزب مخالف دولت از برگزاری تظاهرات اعتراضی عليه وضعيت فوق العاده حاکم بر اسلام آباد انجام شده است.


يک سخنگوی حزب مردم پاکستان به رهبری خانم بوتو گفت: «بی نظير بوتو تحت بازداشت خانگی قرار ندارد، اما پليس منزل او را در اسلام آباد محاصره کرده است.»

پليس همچنين راه های ورودی به پارکی در شهر راولپندی را که قرار بود خانم بوتو در آن سخنرانی کند، مسدود کرده است.


  • «بی نظير بوتو تحت بازداشت خانگی قرار ندارد، اما پليس منزل او را در اسلام آباد محاصره کرده است.»
سخنگوی حزب مردم

در اين ميان، به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام دولت پاکستان که نخواست نامش فاش شود، بازداشت خانگی نخست وزير پيشين اين کشور را تکذيب کرد.


اين مقام پاکستانی گفت: «خانم بوتو آزاد است که به هر جا که خواست برود، اما اگر او بخواهد برای سخنرانی به راولپندی برود، پليس مانع خواهد شد.»


خانم بوتو که پيشتر مذاکراتی را برای تقسيم قدرت با پرويز مشرف آغاز کرده بود، بعد از اعلام وضعيت فوق العاده در پاکستان به جمع مخالفان دولت پيوسته و ازطرفداران خود خواست که به جمع معترضين بپيوندند.


حزب مردم پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که روزجمعه، دراعتراض به اعلام وضعيت فوق العاده، در راولپندی تظاهرات می کند. دولت نيز گفت که مانع از برگزاری چنين تظاهراتی خواهد شد.

روز پنج شنبه، حزب مردم پاکستان به رهبری بی نظير بوتو اعلام کرد که صد ها تن از اعضای اين حزب، به ويژه در ايالت پنجاب بازداشت شده اند.

در همين حال شهردار شهر راولپندی روز جمعه اعلام کرد کرد که گزارش هايی مبنی بر آمادگی برای انجام حدود شش تا هفت حمله انتحاری در جريان تظاهرات طرفداران خانم بوتو دريافت کرده است.


همزمان صبح روز جمعه، در جريان يک حمله انتحاری در خط اتوبوسرانی فرودگاه شهر سارگودها در شمال اسلام آباد، هشت نفر کشته و بيش از ۴۰ نفر زخمی شدند.


حوادث روز جمعه در حالی صورت می گيرد که روز گذشته هشت نوامبر، ژنرال پرويز مشرف در تلويزيون سراسری پاکستان حضور يافت و اعلام کرد که انتخابات سراسری پاکستان با کمتر از يک ماه تاخير در اواسط ماه فوريه برگزار می شود.


يک مقام دولت پاکستان که نخواست نامش فاش شود، بازداشت خانگی نخست وزير پيشين اين کشور را تکذيب کرد.

اما به نظر می رسد که اين عقب نشينی آقای پرويز مشرف برای متقاعد کردن مخالفان داخلی کافی نبوده است.


از روز شنبه هفته جاری، سوم نوامبر که ژنرال مشرف در پاکستان وضعيت فوق العاده اعلام کرد و قانون اساسی را به حالت تعليق درآورد، پاکستان صحنه اعتراض هايی بوده که در راس آنها، وکلای دادگستری با لباس های سراسر سياه قرار دارند.


مخالفان داخلی و متحدان غربی پاکستان، از ژنرال مشرف می خواهند علاوه بر اينکه انتخابات سراسری را راس موعد مقرر برگزار کند، به وضعيت فوق العاده پايان دهد و لباس نظامی را از تن خارج کند.


«پاکستان امروز، يادآور ايران دهه هفتاد ميلادی»


در همين حال ناظران بين المللی و برخی از کارشناسان پاکستانی شرايط موجود در پاکستان را با وضعيت سياسی ايران در سال ۱۹۷۰ و پيش از انقلاب اسلامی ايران مقايسه کرده اند و از ايالات متحده آمريکا خواسته اند که فشار بيشتری را برای پايان دادن بر شرايط موجود بر پرويز مشرف وارد آورد.


سيد حسنت، محقق پاکستانی در موسسه خاورميانه در واشنگتن در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است: «ايالات متحده آمريکا روش نادرستی را در پاکستان اتخاذ کرده که مشابه شرايطی است که با شاه ايران قبل از انقلاب اسلامی انجام داد.»


در همين حال دو تن از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا نيز در مورد تکرار تجربه ايران در پاکستان هشدار دادند.


جوزف بايدن، رييس کميته روابط خارجی مجلس سنا، و بيل ريچاردسون، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل متحد، گفتند که ناآرامی های جاری درپاکستان، يادآور حوادث دهه ۷۰ ميلادی در ايران است.

اين دو که دارای تجربه بسياری در سياست خارجی هستند، در سخنرانی های جداگانه ای خواستار کمک به برقراری مجدد دموکراسی شدند.


XS
SM
MD
LG