لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

منصور کوشان: از چالش‌های ادبیات تا جستجوی خرد ایرانی


منصور کوشان
منصور کوشان
همپای انتشار دهمین شماره «جنگ زمان»، منصور کوشان، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و شاعر ساکن نروژ، چهار کتاب پژوهشی هم انتشار داده است. با نام‌های چالش‌های ادبیات، آینه‌های زمان، آزمودگی و بالاخره «جستجوی خرد ایرانی».

رادیوفردا درباره این کتاب‌های تازه با منصور کوشان گفت‌وگو کرده است.

گفت‌وگوی شهرام میریان با منصور کوشان
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:37 0:00
لینک مستقیم


منصور کوشان برنده جایزه انجمن قلم نروژ با نام اوسیستسکی در جریان قتل‌های زنجیره‌ای پاییز ۷۷ در تهران به دعوت «خانه آزادی بیان و انجمن قلم» نروژ برای انجام سخنرانی پیرامون پنجاهمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر به اسلو آمد و در همین شهر ماندگار شد.

طی این سالهای دور از وطن منصور کوشان بیکار ننشسته و کتاب هایی در قالب داستان، نمایشنامه و شعر به دیگر آثارش افزوده. سوای این منصور کوشان در این سالها با نویسندگان نروژی و دیگر کشورهای دنیا هم نشست و برخاست داشته که نتیجه آن انتشار دایره المعارفی است با عنوان سانسور در جهان.

پیشینه سانسور در ایران که بخشی از این دایره المعارف را شامل می شود کاری است پژوهشی از آقای کوشان. این کتاب با همکاری ۱۴ نویسنده و پژوهشگر از کشورهای گوناگون دنیا به زبانهای نروژی و انگلیسی انتشار یافته. منصور کوشان ضمن انتشار کارهای پژوهشی خود نشریه فرهنگی ادبی با نام جنگ زمان را هم منتشر می کند. این جنگ در حال حاضر به دهمین شماره خود دست یافته. چالش های ادبیات، آینه های زمان، آزمودگی و بالاخره جستجوی خرد ایرانی از جمله کتابهایی از آقای کوشان است که انتشار یافته. این آثار به تازگی در نمایشگاه جهانی کتاب در شهر گوتنبرگ سوئد معرفی شده.

چالش های ادبیات یک مجموعه از جستارهای فرهنگی ادبی منصور کوشان است که نزدیک به نیمی از آن مقاله های پیشین اوست همراه با تغییراتی تازه و بقیه آن مقالات کاملا تازه است. ویژگی کتاب چالش های ادبیات نخستین پرسش رادیوفردا از آقای کوشان است.

منصور کوشان: یکی از ویژگی های این مجموعه این است که تمام چهره های برجسته ادبیات از هدایت و نیما و شاملو و گلشیری و دیگران آثارشان را بررسی کرده ام در این کتاب از دیدگاه های مختلف که خودم فکر می کنم دیدهای تازه است و نگاه تازه ای کرده ام به آثار و اندیشه های آنها. یک کتاب دیگری است به نام آینه های زمان که آن هم مجموعه جستارهایی است درمورد فرهنگ و سیاست. ارتباط فرهنگ و سیاست جامعه و فراز و نشیب هایی که ما در این دوره های تاریخی داشتیم. این هم مقاله است و مقاله ای دارم اینجا به نام از زنخدایی تا زنستیزی که من از پیش از زرتشت یا در واقع با آناهیتا شروع کردم مقاله را. بررسی کردم وضعیت زن را در تاریخ و فرهنگ و ادبیات ایران تا رسیدم به امروز. فکر نمی کنم کسی تا به حال این کار را کرده باشد. در یک مقاله فشرده. مجموعه مقاله های این شکلی هست.

نمایشنامه آزمودگی سومین کتاب منصور کوشان است که به تازگی انتشار یافته. آقای کوشان این نمایشنامه را شخصا کارگردانی کرده و تاکنون چندین بار هم با نقش آفرینی بازیگران نروژی به صحنه رفته. این که چطور شد نمایشنامه آزمودگی هم به زیر چاپ رفته دیگر پرسش ما از آقای کوشان است.

انگیزه انتشارش استقبال خیلی خوب تماشاگران بوده و این سبب شد من تشویق شوم نمایشنامه را منتشر کنم که هموطنانم و فارسی زبانها اگر علاقمند هستند به آن دسترسی داشته باشند.

جستجوی خرد ایرانی دیگر اثر پژوهشی منصور کوشان است. نویسنده شش سال تحقیق و پژوهش کرده تا این کتاب به زیر چاپ رفته. با آنکه درباره موضوع خرد ایرانی تاکنون چند جلد کتاب منتشر شده از آقای منصور کوشان می پرسم این اثر تحقیقی اش چه تفاوتی با دیگر کتابها در این زمینه دارد؟

خوشبختانه در این سالهای اخیر خیلی خوب به تاریخ ایران نگاه شده. کسان زیادی تاریخ ایران را بررسی کرده اند. تنها تفاوتی که این کتاب دارد با کتابهای دیگر من فقط فقط به متون فارسی و یا بهتر است بگویم متون پهلوی و اوستایی و فارسی توجه کرده ام. یعنی من با تاریخ کاری نداشتم که مثلا آقای جریر طبری چه گفته. به آن رفرنس داده ام و مقایسه کرده ام. ولی ماخذ اصی و بستر اصلی بررسی کتاب و جستجوی خرد ایرانی که دارای چه خردی بودند نیاکان ما بر اساس اسنادی که از پیش از زرتشت داریم تا امروز.

آیا ما کجا این خرد را از دست دادیم و فرازها و فرودهایش کجا بوده،‌ چگونه می توانیم دوباره فعالش کنیم و این کتاب فکر می کنم برای بسیاری خیلی جذاب باشد برای این که نکته های به زعم خود من بسیار تازه ای در این شش سال در متون مختلف کشف کرده ام و آنها را با فاکت در کنار هم گذاشته ام. مثلا سه کتاب مهم هم در این کتاب غیرمستقیم بررسی شده اند و با هم مقایسه شده اند. کتاب مقدس (تورات و انجیل)، اوستا و قرآن که نقش این سه کتاب روی هم دیگر یا در بستر تاریخ و خرد ایران چه بوده و نقش فرهنگ ایران در اینها چه بوده و نقش اینها در فرهنگ و یا خرد ایرانی چه بوده؟

فکر می کنم برای بسیاری از خوانندگان خیلی جذاب باشد و جدا از این که من نوشته ام. تجربه نشان داده. برای اینکه من سخنرانی های زیادی در مورد این کتاب کرده ام و شاید بیست سی تا سخنرانی در کانادا وآمریکا کرده ام و واقعا تعریف از خود نباشد بدون اغراق در تمام این سخنرانی ها موضوع برای بسیاری جذاب و کنجکاوی برانگیز بود. همه این کتابها هم این شانس را دارند که مثل جنگ زمان در آمازون هستند برای اینکه مشکل پخش را ما حل کردیم. از این طریق هر خواننده ای و علاقمندی در سراسر دنیا می تواند هر کدام از این کتابها را از طریق آنلاین تهیه کند.
XS
SM
MD
LG