لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

تلاش ایران برای قدرت‌نمایی در آب‌های بین‌المللی


ناو الوند
ناو الوند
حکومت ایران هیچ گاه هدف خود را برای گسترش نفوذ و قدرت قدرت نظامی‌اش پنهان نکرده است. از ساخت موشک‌های دوربرد که قادر به هدف گرفتن خاک اسرائیل هستند تا تولید هواپیماهای بدون سرنشین مخصوص عملیات شکاری همه جزیی از این برنامه‌ها بوده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد که ایران می‌خواهد آب‌های بین‌المللی را به میدانی برای قدرت‌نمایی خود تبدیل کند.

هفته پیش فرماندهان نیروی دریایی جمهوری اسلامی اعلام کردند که ایران قصد دارد کشتی‌های حامل موشک‌انداز خود را روانه به آب‌های بین‌المللی کند و این کشتی‌ها به سوی آب‌های بین‌المللی نزدیک به سواحل آمریکا حرکت خواهند کرد.

اکثر کار‌شناسان امور دفاعی می‌گویند ایران هنوز تا تحقق چنین هدفی راهی طولانی در پیش دارد، ولی اعلام این خبر نشان می‌دهد که ایران مصمم است ورای آب‌های خلیج فارس و منطقه خاورمیانه که تحت کنترل ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست نیز حضور داشته باشد.

کار‌شناسان می‌گویند با وجود محدودیت‌های نیروی دریایی ایران باید این هدف استراتژیک جمهوری اسلامی را جدی گرفت، کما این که در اوایل سال جاری چند کشتی جنگی نیروی دریایی ایران پس از سه دهه از تنگه سوئز عبور کرده و وارد آب‌های دریایی مدیترانه شدند. درعین حال در برخی موارد کشتی‌های جنگی ایران در شاخ آفریقا به تعقیب دزدان دریایی پرداخته‌اند.

در ماه ژوئن نیز ایران اعلام کرد که برای اولین بار زیردریایی خود را به آب‌های دریای سرخ فرستاده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران، هفته گذشته گفت: «به‌‌ همان شکلی که قلدران بین‌المللی در جوار مرزهای آبی ما مستقر هستند ما نیز کشتی‌های خود را به آب‌های همجوار با سواحل آمریکا خواهیم فرستاد.»

دریادار سیاری در مورد جزئیات ماموریت کشتی‌های ایرانی در آب‌های اقیانوس اطلس توضیح دقیقی نداده است، ولی اکثر کار‌شناسان امور دفاعی با توجه به ناتوانی‌های نیروی دریایی ایران چنین عملیاتی را «اقدام تبلیغاتی و نمایشی» می‌دانند.

نیروی دریایی ایران در حال حاضر فقط چند فروند کشتی جنگی دارد که قادر هستند ورای خلیج فارس و در آب‌های بین‌المللی دوردست گشت‌زنی کنند.

در همین حال سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اظهار نظر فرمانده ایرانی گفت که دولت آمریکا این موضوع را جدی نگرفته و یک چنین عملیاتی با توانایی‌های واقعی نیروی دریایی ایران انطباق ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که حکومت ایران با وجود همه محدودیت‌های خود در عرصه دفاعی و تولید تسلیحات بسیار بلندپرواز است.

در جریان مانورهای نظامی ایران در تابستان، حکومت ایران سکوهای زیرزمینی پرتاب موشک خود را به نمایش گذاشت که به ادعای مقامات ایرانی در برابر بمب‌های سنگرشکن مقاوم هستند.

ایران همچنین مدعی است موشک‌هایی با برد ۲ هزار کیلومتر دارد که می‌توانند خاک اسرائیل و بخش‌هایی از اروپا و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هدف بگیرند.

موشک‌های دوربرد ایران همواره به عنوان بهترین نمونه از پیشرفت صنایع و فناوری‌های نظامی در داخل کشور به نمایش گذاشته می‌شوند. ایران با این موشک‌ها و برنامه‌های بلندپروازانه دیگری مثل ارسال ماهواره به فضا می‌خواهد نشان دهد که تحریم‌های خارجی روی توانایی‌های دفاعی آن کشور تاثیری نداشته است.

اما تمرکز ایران بر تولید تجهیزات نظامی در داخل کشور در عین حال ناشی از ضرورتی مهم است. بخش اعظم ارتش و نیروهای مسلح ایران از زمان انقلاب اسلامی تاکنون به دلیل وجود تحریم‌های خارجی امکان بازسازی کامل نداشته‌اند و تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه ایران که صدور تسلیحات پیشرفته به ایران را ممنوع کرده بر این محاصره تسلیحاتی افزوده است. به همین خاطر برخی از کار‌شناسان معتقدند که ایران به سمت تولید سلاح‌های غیرمتعارف و تاکتیک‌های نظامی غیرمتعارف روی آورده است.

هفته گذشته احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، اعلام کرد که اکنون تولید انبوه موشک‌های قابل نصب روی کشتی‌های جنگی آغاز شده که برد آن‌ها حدود ۲۰۰ کیلومتر است و می‌توانند هر هدفی را در دریا و ساحل نشانه بگیرند. سال گذشته نیز ایران تکمیل ساخت موشک هدایت‌شونده‌ای به نام «جماران» را اعلام کرد که می‌تواند توسط هلی‌کوپترهای تهاجمی حمل شود.

با این همه اکثر کار‌شناسان یادآوری می‌کنند که اعلام طرح جدید ایران برای قدرت‌نمایی در آب‌های بین‌المللی بیش از آن که واقعیتی نظامی باشد تنها ژستی تهاجمی - سیاسی است که ایران می‌کوشد از طریق آن بر معادلات سیاسی در سطح منطقه اثر بگذارد.
XS
SM
MD
LG