لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

«حمله نیروی انتظامی به مراسم روز جهانی زن»


فاطمه گوارایی از اعضای کمتیه برگزاری این مراسم بود که روز یکشنبه بازداشت شده بود.
فاطمه گوارایی از اعضای کمتیه برگزاری این مراسم بود که روز یکشنبه بازداشت شده بود.
يکی از اعضای کميته هماهنگ کننده مراسم روز جهانی زن به راديو فردا گفت که تجمع گروهی از فعالان سياسی، دانشجويی و زنان به مناسبت اين روز در برابر مجلس شورای اسلامی، به خشونت کشيده شده است.

همزمان تظاهرات معلمان در برابر مجلس نيز به حمله نيروهای انتظامی همراه شده است.

(برای خواندن گزارشی درباره «حمله به تظاهرات معلمان» اینجا کلیک کنید.)


فاطمه گوارايی، از اعضای کميته هماهنگ کننده مراسم ۸ مارس به راديو فردا گفت: «به محض اينکه من، شهلا انتصاری، رضوان مقدم، مرضيه مرتاضی لنگرودی به همراه آسيه امينی وارد ميدان بهارستان شديم و به مجلس شورای اسلامی رسيديم، متوجه شديم که نيروهای انتظامی، افراد حاضر در مقابل مجلس را مورد ضرب و شتم قرار داده اند و با خشونت هر چه تمام تر جمعيت حاضر را به اطراف می پراکندند.»

ادوار نيوز، وب سايت سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی، تحکيم وحدت، تعداد تجمع کنندگان در حمايت از حقوق زنان را سيصد نفر گزارش کرده، اما خبرگزاری رويترز، تعداد شرکت کنندگان را به نقل از يکی از فعالان حقوق زنان، ۷۰۰ نفر ذکر کرده است.

«حمله شديد»


پيش از اين برخی از فعالان دانشجويی اعلام کرده بودند که در حمايت از زنان، در تجمع روز پنج شنبه در برابر مجلس شرکت خواهند کرد.

خانم گوارايی گفت که تعدادی از فعالان زنان و فعالان دانشجويی مورد ضرب و شتم شديد قرار گرفته اند و افزود: «مرضيه مرتاضی از ناحيه پا به شدت آسيب ديده است، برخی از بچه های ادوار تحکيم مجروح شده اند، من خودم از نيروهای انتظامی سيلی شديدی خوردم، آسيه امينی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و افراد ديگر هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.حتی برای دقايقی هم به ما اجازه داده نشد درباره فراخوان به تجمع امروز توضيح دهيم.»

وی همچنين به بازداشت گسترده فعالان زن در هفته اخير اشاره کرد و گفت:«بخشی از کميته هماهنگ کننده مراسم ۸ مارس امسال در زندان هستند و تنها ۴ نفر از آنان، روز پنج شنبه در ساعات اوليه صبح آزاد شدند. من، شهلا انتصاری، مرضيه مرتاضی لنگرودی و رضوان مقدم آزاد شديم و شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده همچنان در زندان هستند.»

وی افزود: «به ما گفته شده بود که به هيچ وجه اجازه برگزاری مراسم را نداريم و مجوز برخورد با تجمع کنندگان به نيروهای انتظامی داده شده بود. ما به هيچ وجه امکان اين را پيدا نکرديم که در صحنه حضور پيدا کنيم.»

«هزينه بازداشت ها برای جمهوری اسلامی»


فاطمه گوارايی گفت که معتقد است، بازداشت ۳۳ تن از فعالان زن در ۱۳ اسفند ماه، برای مقام های جمهوری اسلامی ايران، هزينه سنگينی داشته و ماموران امنيتی و انتظامی روز پنج شنبه، تنها به ضرب و شتم تجمع کنندگان پرداختند.

وی افزود:« فکر می کنم بعد از حادثه روز ۱۳ اسفند ماه و بازداشت ۳۳ تن از فعالان زنان، هزينه بسيار زيادی برای جمهوری اسلامی در پی داشت و تصور می کنم اساسا دستور کار نيروهای انتظامی برخورد و ضرب و شتم تجمع کنندگان بود. ما خبر دستگيری برخی از تجمع کنندگان را داشتيم که بعد از پايان مراسم آزاد شدند.»

اين درحالی است که سه تن از فعالان زن که روز يکشنبه ۱۳ اسفند ماه در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شدند، همچنان در زندان هستند.

فاطمه گوارايی درباره سرنوشت اين سه تن گفت:« تا آنجايی که ديشب به ما گفته شد و امروز پيگيری کرديم، وعده داده شده بود که ژيلا بنی يعقوب آزاد شود، اما شنيده ايم که برای شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده، قرار بازداشت يک ماهه صادر شده است. اما با توجه به اينکه اين سه تن امکان تماس تلفنی با خانواده هايشان را ندارد، هنوز مشخص نيست آيا به زودی آزاد می شوند يا خير.»

احضار دو فعال زن به دادگاه

از سوی ديگردر اولين ساعات روز ۱۷ اسفند ماه و همزمان با روز جهانی زن، ماموران امنيتی به خانه منصوره شجاعی از اعضای مرکز فرهنگی زنان که چندی پيش هنگام سفر به هند برای شرکت در يک کارگاه آموزش روزنامه نگاری به همراه فرناز سيفی و طلعت تقی نيا در فرودگاه امام خمينی بازداشت شده و يک روز در زندان اوين زندانی بود، رفته و چون خود او در خانه نبوده، از همسر و فرزندش خواسته اند خانم شجاعی صبح امروز خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند.

در همين حال ماموران انتظامی به خانه فرناز سيفی هم مراجعه کرده اند و با توجه به عدم حضور وی در خانه، از پدر او خواسته اند فرناز سيفی خود را به دادگاه معرفی کند.

هر دو اين فعالان زن پيش از اين تلفنی به دادگاه انقلاب احضار شده بودند اما احضاريه کتبی دريافت نکرده اند.
XS
SM
MD
LG