لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

جایزه برای سینمای ایران در روزهای پایانی کن ۲۰۱۷


بهمن و بهرام ارک کارگردانان فیلم کوتاه «حیوان»
بهمن و بهرام ارک کارگردانان فیلم کوتاه «حیوان»

جشنواره فیلم کن با رسیدن به روزهای پایانی به تدریج در حال معرفی برگزیدگانش است و سینمای ایران توانست در نخستین برنامه معرفی برندگان بخش‌های مختلف این جشنواره، نماینده داشته باشد.

فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک برنده جایزه دوم بهترین فیلم بخش سینه فونداسیون جشنواره کن هفتادم شد. بخش رقابتی سینه فونداسیون مخصوص فیلم‌های دانشجویی در سراسر دنیاست و برگزیدگان این بخش می‌توانند از برنامه‌های حمایتی جشنواره کن استفاده کنند.

سازندگان فیلم حیوان با برنده شدن جایزه دوم این بخش حمایت مالی به اندازه ۱۱ هزار و ۲۵۰ یورو دریافت کردند. برنده اول این بخش همچنین فرصت پیدا می‌کند تا نخستین فیلم بلندش را در دوره‌های بعدی جشنواره کن نمایش دهد. اتفاقی که امسال برای آناهیتا قزوینی‌زاده، فیلمساز ایرانی تبار مقیم آمریکا افتاد و فیلم اول باند او به نام «آنها» در بخش رسمی کن اکران شد. او سه سال پیش با فیلم کوتاهش به نام «سوزن» برنده جایزه اول سینه فونداسیون شده بود.

فیلم حیوان با حمایت مدرسه ملی سینما در اطراف شهر تبریز ساخته شده است و داستان تلاش مردی است که برای عبور از مرز تصمیم می‌گیرد خود را به شکل حیوان درآورد. این فیلم ۱۵ دقیقه‌ای بدون دیالوگ، در فضایی سورئال، ساختاری به شدت حرفه‌ای دارد و فضاپردازی و روند پیشبرد داستانش آشکارا از نمونه‌های مشابه فیلم‌های دانشجویی جلوتر است.

کریستین مونجیو، فیلمساز رومانیایی تبار و سازنده فیلم‌های تقدیر شده‌ای چون «۴ ماه، ۳ هفته و دو روز» و «فارغ التحصیلی» هیات داوران بخش سینه فونداسیون این دوره جشنواره کن را که در آن چهره‌ای چون بری جنکینز برنده جایزه امسال اسکار بهترین فیلم برای «مهتاب» از اعضایش بودند، رهبری می‌کرد.

گمانه زنی درباره برندگان نخل طلا

بعد از ظهر روز جمعه با نمایش فیلم «تو هرگز اینجا نبودی» ساخته فیلمساز بریتانیایی لین رمزی، تمام فیلم‌های بخش مسابقه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن نمایش داده شدند تا چهره کامل مدعیان امسال ربودن نخل طلای این جشنواره معتبر سینمایی دنیا مشخص شود.

هفتادمین دوره جشنواره کن که شروعی متوسط از نظر نمایش فیلم‌های توجه برانگیز داشت، در نیمه دوم با نمایش فیلم‌های کارگردانانی چون میشائیل هانه‌که، سوفیا کوپولا، سرگئی لوژنیتسا و فاتح آکین به شدت گرم شد و حالا با پایان نمایش فیلم‌های بخش مسابقه گمانه زنی درباره برنده احتمالی امسال به اوج خود رسیده است.

در میان گمانه زنی‌ها، با آنکه شانس میشائیل هانه‌که برای دریافت سومین جایزه نخل طلایش با درام «پایان خوش» زیاد ارزیابی می‌شود اما کسی که نامش در اکثر نظرخواهی منتقدان در صدر جدول دیده می‌شود، آندری زویاگنتسف روس تبار است که فیلم تازه‌اش به نام «بی عشق» از همان نمایش در روز دوم جشنواره کن تاکنون توانست نظر منتقدان را جلب کند. این درام درباه والدینی است که در آستانه جدایی مجبور می‌شوند بخاطر پیداکردن فرزندشان بار دیگر با یکدیگر همراه شوند.

فیلم آخر فاتح آکین فیملساز ترک تبار مقیم آلمان نیز توانست بازگشت پرقدرتی برای این فیلمساز محبوب کن به این جشنواره باشد. این فیلم به نام «در حال محو شدن» با بازی دایان کروگر، روایتی است از یک حمله تروریستی گروه‌های نئونازی در هامبورگ که هدفش خانواده‌ای با یک عضو مهاجر است. شخصیت اصلی این فیلم زنی آلمانی است که همسر و فرزندش را در این حمله از دست داده و ناچار از کنار آمدن با تبعات این اتفاق است. تبعاتی که از جمله آنها حکم غیرمنتظره دادگاه درباره عاملان این حمله است.

از دیگر فیلم‌های مورد توجه منتقدان در کن، درام کمدی «میدان» ساخته فیلمساز سوئدی روبن استلوند است. فیلم که تا حدودی هجویه‌ای بر دنیای هنر محسوب می‌شود، از جمله فیلم‌های محبوب امسال منتقدان در کن است. فیلم قبلی سازنده این فیلم به نام «فورس ماژور» در سال ۲۰۱۴ برنده جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن شده بود.

مراسم اختتامیه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن، عصر روز یکشنبه در کاخ این جشنواره برگزار می‌شود.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG