لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

«سرنوشت نامعلوم ۱۱ هزار پزشک»


روزنامه شهروند در تیتر یک خود از «سرنوشت نامعلوم ۱۱ هزار پزشک» گزارش داده و از قول رئیس سازمان نظام پزشکی نوشته است: «بررسی‌های ما نشان داده که بخشی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، جذب نظام سلامت نمی‌شوند، ما در همین ارتباط با آمار ١١‌هزار نفری در دو دهه اخیر مواجه هستیم، یعنی ١١‌هزار نفری که برای ثبت پروانه مطب ‌شان و گرفتن شماره نظام پزشکی مراجعه نکرده‌اند؛ بیکاری، فعالیت در حرفه‌های دیگر و یا مهاجرت از دلایل مراجعه‌نکردن این ١١‌‌هزار نفر برای ثبت پروانه در سازمان نظام پزشکی است.»

روزنامه شرق در تیتر یک شماره سه شنبه خود اظهارات صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جمع مسئولان عالی قوه قضائیه را منتشر کرده که گفته است: «نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده‌ایم حصر را بشکنیم. شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟»

روزنامه صبح نو نزدیک به محمدباقر قالیباف این اظهارات رئیس قوه قضائیه را «هشدار دستگاه قضا» ارزیابی کرده و از قول صادق لاریجانی نوشته است: «مردم را تحریک نکنید.»

این روزنامه نوشته که «در جریان رقابت‌های انتخاباتی، حجت الاسلام حسن روحانی با طرح کردن موضوعاتی مانند "رفع حصر" تلاش کرد تا از این طریق آرای اصلاح طلبان را برای بار دوم به سمت خود جذب کند، و در سفر تبلیغاتی‌اش به مشهد گفت: ما به پای صندوق رأی می‌رویم تا حصر را بشکنیم.»

صبح نو به صراحت نوشته که مخاطب سخنانی رئیس قوه قضائیه حسن روحانی است چرا که او علاوه بر مشهد «در تبریز هم برای جذب رای بیشتر تاکید کرد: مردم! برخی کارها هست که با رای۵۱ درصد نمی‌شود انجام داد؛ من به شما سربسته قول می‌دهم آنچه می‌خواهید، شدنی است اما شرطش حضور همه پای صندوق‌های رای است.»

این روزنامه نوشته که «حال رئیس دستگاه قضا با آرام شدن فضای کشور و خارج شدن از جو رقابت‌های انتخاباتی وارد میدان شده و در مقابل اظهارات ساختارشکنانه مطرح شده در زمان انتخابات موضع گیری کرده است.»

صادق لاریجانی گفته است:«اینکه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریک کنیم، همان روح و باطن فتنه ۸۸ است. برهمین اساس به این قبیل رسانه‌ها و افرادی که تلاش می‌کنند به صورت زنجیره‌ای و همنوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند، هشدار می‌دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.»

صبح نو تاکید کرده که این اظهارات نشان می دهد که «رئیس دستگاه قضا به صورت مستقیم با رسانه‌ها و محافلی که قصد دارند این خط انحرافی را درمقابله با نظام ادامه دهند، هشدار داده و با آنها اتمام حجت کرده است.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هم ضمن انتشار سخنان صادق لاریجانی با تیتر « بوی فتنه‌های پسا انتخاباتی می آيد»، نوشته است: « رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه اظهارات برخي نامزدها در جريان رقابت‌های انتخاباتي برخلاف امنيت ملی بود و از برخی خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخی مباحث نظير رفع حصر را خارج از حدود اختيارات نامزدها دانست و گفت: موضوع رفع حصر مسير خاص خود را دارد و به فرض عدول شورای عالی امنيت ملی از مصوبه خود، كار قوه قضائيه برای رسيدگي قضايي آغاز می شود.»

روزنامه آرمان نامه حسن خمینی به حسن روحانی درباره « شائبه غیر قانونی انتصاب سرپرست دانشگاه آزاد» را در تیتر یک خود منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، حسن خمینی به عنوان عضو موسس دانشپاه آزاد اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی نوشته است: «بـه نظـر اینجانب رونـد عـزل برادرمان جناب آقای میـرزاده از وجاهت قانونی برخـوردار نیسـت و حداقـل آن اسـت که شـبهه غیـر قانونی بـودن آن بسـیار قـوی اسـت. همچنین نصب سرپرسـت نیز بـدون رای گیـری در هیات امنا بوده اسـت. ورود حضرتعالی در مسـاله حتمـا مفید و راهگشـا خواهد بـود.»

همزمان کیهان مصاحبه‌ای با علی اکبر ولایتی منتشر کرده که در آن رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد حمید میرزاده رئیس برکنار شده دانشگاه آزاد را به «فسادمالی» متهم کرده و گفته است: «بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کالن است که اسناد همه اینها موجود است.»

ریاست هیات موسس دانشگاه آزاد را اکبر هاشمی رفسنجانی تا زمان درگذشتش بر عهده داشت اما پس از آن و درحالی که مکانیزم تعیین رئیس هیات موسس این دانشپاه در اساسنامه آن وجود داشت، رهبر جمهوری اسلامی در اقدامی کم سابقه علی اکبر ولایتی را با حکم مستقیم خود به ریاست هیات موسس دانشپاه آزاد منصوب کرد.

علی اکبر ولایتی درباره چگونگی برکناری حمید میرزاده به کیهان گفته است که پس از انتصاب به ریاست هیات موسس «به طور مکرر با آقای میرزاده مکاتبه کرده و به صورت حضوری به او تذکر دادم که معاملات و قراردادهای کلان بدون اطلاع اینجانب و مشورت با افراد صاحب‎نظر و مصلح منعقد نشود» اما «آقای میرزاده نامه‌ای برای من نوشتند و در آن نامه این رسیدگی‎ها را که برای جلوگیری از بروز مفاسد بود دخالت‎های غیرقانونی نامیدند. ایشان در آن نامه گفته بودند که هیئت موسس و هیئت امنا اجازه ورود در کارهای اجرایی دانشگاه را ندارند. در این میان شواهد متعدد مبنی بر فســادهای موجــود در معاملات به اینجانب می‎رسید» و «چاره‌ای ندیدم جز اینکه به مسئولیت خود عمل کنم.»

روزنامه خراسان خبر داده که ابراهیم رئیسی کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی در جمع هوادارانش در «جامعه الحسین» مشهد گفته است: «از شورای نگهبان و دستگاه قضایی می‌خواهم نگذارید حق‌الناس ضایع شود. تخلفات انتخاباتی بی‌سابقه است، همه می‌دانند نیروهای انقلابی کارشان را از مسیر قانون دنبال می‌کنند اما اگر مردم احساس کنند این تخلفات مهندسی و سازماندهی شده مورد رسیدگی قرار نگیرد، بدانند اعتماد مردم آسیب می‌بیند و این آسیب خسارت بزرگی برای کشور است.»

به نوشته این روزنامه، حاضران در سخنرانی ابراهیم رئیسی نوشته هایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «رشته جدید تحصیلی افتتاح شد: مهندسی انتخاباتعلی برکت الله»، «شارلاتانیسم انتخاباتی محکوم به شکست است»، «آقای رئیسی! رای ما حق شخصی شما نیست، کوتاه نیایید»، «انتخابات ۹۶: ساعت‌ها انتظار بی‌نتیجه در صف رای گیری.»

روزنامه اعتماد یادداشتی از محمد مهاجری عضو سابق شورای سردبیری کیهان را خطاب به ابراهیم رئیسی منتشر کرده که خطاب به این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده است: «به‌‌عنوان يك آدم مطلع ناگزيرم به حضورتان عرض كنم كه اطلاعات ارايه شده به شما كه مبناي قضاوت‌تان شده، شايد "حلال" نباشد. شايد شبهه‌ناگ باشد. شايد راست نباشد. شايد آلوده به غرض باشد. شايد بي‌مرض نباشد. همه اين شيوه‌هاي اطلاع‌رساني، يافت مي‌شود، در دكان ما اصولگراها.»

یادداشت نویس اعتماد خطاب به ابراهیم رئیسی تاکید کرده که «بازی نخوريد از ما اصولگراها»، و نوشته است: «مراقب اطرافيان باشيد. بسيار بزرگ‌تر‌ از شما غفلت كردند و فروغلتيدند. تاريخ بعد از انقلاب مشهد را بخوانيد. حتما برمي‌خوريد به كساني كه به حرف نزديكان‌شان اعتماد كردند و به سرشان آمد آنچه نبايد می آمد. برخی مشاوران و اعضاي ستاد شما آدم‌هاي كج‌خلق و تندخويي بودند و هستند كه به فكر‌شان و منزلت شما نيستند. اگر خواستيد برای‌تان توضيح می‌دهم حال و روز برخي از آنها را كه پيشتر مدير دولت سازندگی بودند و ١٢سال پيش صبح در ستاد احمدی‌نژاد بودند، ظهر به ستاد لاريجانی می‌رفتند و عصر هم خودشان را به ستاد قاليباف می رساندند. چنين اعجوبه‌هایی داريم ما اصولگراها.»

روزنامه شرق خبری کوتاه از « درخواست فاطمه سعیدي براي مالقات با اسماعیل عبدی» منتشر کرده و نوشته است: « فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دادستان تهران خواسته است که امکانی فراهم آورد تا او در زندان اوین با اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان، ملاقات کند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «پیش از این نیز فاطمه سعیدی با خانواده اسماعیل عبدی دیدار و گفت وگو کرده بود، یادآوری کرده است که «اسماعیل عبدی که برای گذراندن حکم شش سال حبس، در اوین به سر می برد، از یازدهم اردیبهشت در اعتصاب غذاست و وضعیت جسمانی مناسبی ندارد.»

روزنامه اعتماد در شماره سه شنبه خود گزارشی دارد با تیتر «حالا ۱۸ ساله‌های سوخته ایم»، و ۱۱ سال پس از آتش سوزی به سراغ دختران مدرسه «درودزن» رفته تا روزگار دشوار آنها را روايت كند.

دو تن از دختران دانش آموزی که در جریان آتش سوزی سال ۸۵ دبستان درودزن دچار سوختگی شدند در گفت و گو با اعتماد از وضعیت دشوار زندگی حرف زده و از جمله گفته اند: «امسال بهترين زمان برای عمل جراحی پلاستیک ما است، اگر از اين سن بگذريم مشخص نيست چه اتفاقی ميافته. شايد الان اين چهره من برای اطرافيانم عادی شده باشه، اما اگر قرار باشه وضعيتم با بالا رفتن سنم از اين بدتر بشه، شايد مجبور بشم به هر قيمتی شده هزينه جراحی هام رو تامين كنم.»

روزنامه آفتاب یزد با تیتر «دولت امید علیه فراکسیون امید» نوشته است: یک روز تا «سرنوشت کرسی‌های شاه نشین بهارستان باقی مانده است و آینده صندلی نائب رئیسی علی مطهری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اصولگرایان فراکسیون ولایت و قشر پایداری درصدد کشیدن این صندلی از زیر پای مطهری هستند و از قرار معلوم نمایندگان فراکسیون مستقلین هم با آنها هم پیمان و هم عهد شده‎اند و ائتلافی میانشان شکل گرفته است. ائتلافی که در یک ضلع آن فراکسیون ولایت قرار دارد و در دیگر سوی آن اعضاء فراکسیون مستقلین ولایی ایستاده اند» اما در ضلع سومی همم «برخی وزرای دولت یازدهم» حاضرند.

XS
SM
MD
LG