لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

«اجازه نمی‌دهم پروژه صهيونيستی انکار هولوکاست در ایران اجرا شود»


محمد جواد ظریف، وزير امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزير امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزير امور خارجه ایران، روز سه شنبه، ۱۶ ارديبهشت، در صحن علنی مجلس حاضر شد و درباره هولوکاست، پيشرفت های دفاعی جمهوری اسلامی ايران و مواضعش در دانشگاه تهران به پرسش های جواد کريمی قدوسی، نماینده مشهد پاسخ داد.

پس از اظهارات ظريف در صحن علنی مجلس کريمی قدوسی اعلام کرد که به دليل اينکه مذاکرات ايران پيش رو است از پاسخ ظريف قانع شده‌اند و نيازی به رای گيری نيست.

پخش فیلم، هولوکاست و نظرات ظریف

جواد کريمی قدوسی نماينده مشهد به نمايندگی از سوال کنندگان، فيلم مستند اظهارات ظريف در شبکه ای‌بی‌سی آمريکا را در صحن علنی مجلس پخش کرد.

آقای کریمی قدوسی گفت :«مجری برنامه از ظريف پرسيده است رئيس جمهور روحانی و شما وزير امور خارجه واقعه هولوکاست را تاييد کرديد ولی رهبر جمهوری اسلامی در سايت خودشان در بخش انگليسی اين را قبول نمی کند و هولوکاست را يک افسانه می داند. ظريف در پاسخ می گويد من با ايشان شخصاً صحبت کردم و ايشان کشتار يهوديان را محکوم و سخنانشان در مورد هولوکاست را تکذيب کردند.»

به گزارش مهر، پس از اين سخنان کريمی قدوسی، فيلم سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره هولوکاست پخش شد.

نماینده مشهد افزود: «ولی وقتی ظريف به آن طرف آب می رود طور ديگری موضع گيری می کند. ما توجيه نيستيم، ظريف اينجا خيلی محکم صحبت می کند.»

بنا به این گزارش، وزیر خارجه ایران نیز در صحن علنی مجلس در واکنش به این انتقاد گفت: «تا زمانی که در وزارت خارجه هستم راه خود را در رد پروژه صهيونيستی امنيتی‌سازی ايران از طريق انکار هولوکاست ادامه می‌دهيم.»

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران بارها هولوکاست را نفی کرده و آن را افسانه خوانده بود. این سخنان با محکومیت و انتقاد شدید بسیاری از کشورهای جهان و انجمن کلیمیان ایران روبرو شد ولی رهبر جمهوری اسلامی واکنشی به آن نشان نداد.

آقای ظریف در ادامه واکنش خود گفت: «اجازه نمی دهيم ماشين تبليغات صهيونيستی از يک سو با ساختن بمب اتم و از سوی ديگر در پی هراس‌افکنی عليه ملت ايران باشد.»

وزیر خارجه ایران افزود: «نتانياهو با بی شرمی می گويد که ايران منکر هولوکاست است و می خواهد با ساختن بمب اتم هولوکاست ديگری بسازد.»

مقامات اسرائیلی بارها از برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی شدید کرده اند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل نیزگفته است «ايران می‌خواهد هولوکاست ديگری عليه يهوديان به راه اندازد».

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «تلاش من همواره اين بوده که با فضاسازی های بين المللی که قصد محدود کردن اقتدار ملی ما را دارند قاطعانه برخورد کنم تا اجازه ندهيم ايران را تهديد جهانی و مخل امنيت منطقه معرفی کنند.»

مسئله سخنان ظریف در دانشگاه تهران و بمب آمریکا

آقای کريمی قدوسی با انتقاد از اينکه ظريف در دانشگاه تهران گفته‌است آمريکا با يک بمب می تواند سيستم دفاعی ما را از کار بياندازد گفت: «آقای ظريف اين چه سخنی است، شما که تحصيل کرده آمريکا هستيد وقتی اين گونه سخن می گوييد پس ادبيات رزمندگان زمان جنگ چه می شود.»

آقای ظريف روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر، در دانشگاه تهران گفته بود که «آمريکا که با يک بمبش می‌تواند تمام سيستم‌های نظامی ما را از کار بيندازد از سيستم نظامی ما نمی‌ترسد.»

اين سخنان آقای ظريف همچنين واکنش تند برخی سايت‌های خبری نزديک به سپاه پاسداران و جريان اصولگرا را به دنبال داشته است.

آقای ظریف چند روز پس از این سخنان جنجالی گفته بود: «آن چه که آمريکا از آن می‌هراسد مقاومت مردم ايران است» و «در عين حال که به توان و قدرت دفاعی و نيروهای بسيجی کشور افتخار می‌کنيم، اين امر واقعيتی انکارناپذير است».

علی لاريجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه پس از پايان اظهارات کريمی قدوسی گفت: «آقای ظريف نکته ای را مطرح کردند که در سخنانشان نگفته اند سوالات هدايت شده از سوی برخی نمايندگان بلکه گفتند سوالات هدايت شده از سوی خبرنگاران. »

آقای لاريجانی از نماینده مشهد پرسيد آيا از توضيحات آقای ظريف قانع شده ايد يا خير؟ که قدوسی در پاسخ گفت: «آقای ظريف با صراحت درباره رژيم صهيونيستی صحبت نکردند و ما خواستيم يک بار ديگر از خانه ملت پياممان به سردمداران رژيم سلطه برسد که دولت، وزير خارجه، نمايندگان مجلس و رهبری همه با رژيم صهيونيستی مخالف هستند.»

آقای لاریجانی خطاب به نماینده مشهد گفت: «شما حکم و فلسفه ندهيد و بگوييد آيا قانع شده ايد يا خير؟»

کريمی قدوسی عليرغم اصرار نمايندگان برای رای گيری از پاسخ های ظريف اعلام کرد که در خصوص انکار هولوکاست و همچنين توان نظامی ايران قانع شده‌است.
XS
SM
MD
LG