لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

آلمان و آمریکا در مورد شنود اطلاعاتی گفت‌وگو می‌کنند


پیشتر اتحادیه اروپای نگرانی شدید خود را از آنچه به «جاسوسی آمریکا از هم‌پیمانان اروپایی» خود مشهور شده، نشان داده بود و از واشینگتن خواسته بود در این مورد توضیح دهد (در تصویر باراک اوباما و آنگلا مرکل)
پیشتر اتحادیه اروپای نگرانی شدید خود را از آنچه به «جاسوسی آمریکا از هم‌پیمانان اروپایی» خود مشهور شده، نشان داده بود و از واشینگتن خواسته بود در این مورد توضیح دهد (در تصویر باراک اوباما و آنگلا مرکل)
کاخ سفید دوازدهم تیرماه اعلام کرد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد شنود و ردیابی اطلاعاتی آمریکا از اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند و قرار است دیداری در این مورد در سطح مقام‌های عالی‌رتبه صورت گیرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است «رئیس‌جمهوری (آمریکا) به صدر اعظم (آلمان) اطمینان داده که نگرانی‌های هم‌پیمانان اروپایی خود را جدی گرفته است».

این گفت‌وگوها در سطح مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی آلمان -به نمایندگی از اروپا- و آمریکا، بنا بر بیانیه کاخ سفید، تا چهار روز دیگر برگزار خواهد شد.

پیشتر اتحادیه اروپای نگرانی شدید خود را از آنچه به «جاسوسی آمریکا از هم‌پیمانان اروپایی» خود مشهور شده، نشان داده بود و از واشینگتن خواسته بود در این مورد توضیح دهد.

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل روز شنبه هشتم تیر نوشت که سازمان امنیت ملی آمریکا در مقر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشینگتن وسایل شنود کار گذاشته و به کامپیوترهای دفتر این نمایندگی نفوذ کرده است.

این گزارش که بر اساس اسناد جنجالی ادوارد اسنودن منتشر شده، نشان می‌دهد که ساز و کار امنیت ملی آمریکا تلاش کرده است با استقرار در مقر اصلی سازمان ناتو در بروکسل از طریق مسیرهای الکترونیکی، به تجهیزات ساختمانی که وزیران و سران اتحادیه اروپا در آن جلسات داخلی برگزار می‌کنند نیز نفوذ کند.

البته در آلمان در این مورد حساسیت بیشتری به وجود آمده است، چرا که اسناد اسنودن نشان می‌دهند، تمرکز ردیایی و شنود اطلاعاتی آمریکا در کشورهای اتحادیه اروپا، بیش از همه، بر آن کشور بوده است.

رهبران آلمان و فرانسه روز دوشنبه دهم تیرماه به شدت به گزارش‌های منتشر شده واکنش نشان داده و خواستار توقف این اقدامات شدند.

برخی کشورهای اروپایی می‌گویند چنانچه این اسناد درست باشد، روابط و مناسبات آنها با آمریکا تحت تاثیر زیادی قرار خواهد گرفت.

باراک اوباما، روز دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در در تانزانیا، در مورد جنجال‌های پیش‌آمده در پی انتشار اسناد ادوارد اسنودن گفت «همه ساز و کارهای امنیتی، نه فقط مال ما، بلکه اروپایی‌ها، آسیایی‌ها، همه آنها می‌خواهند درک بهتری از جهان داشته باشند و بدانند در پایتخت کشورهای دیگر چه می‌گذرد. اطلاعاتی که از منابع نیویورک تایمز (روزنامه آمریکایی) یا ان‌بی‌سی (شبکه خبری آمریکایی) به دست نمی‌آید.»
XS
SM
MD
LG