لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

هنگ‌کنگ صحنه درگیری‌های تازه پلیس با معترضان شد


معترضان از عینک، چتر و لباس پلاستیکی برای مقابله با اسپری فلفل پلیس اسفتاده می‌کنند
معترضان از عینک، چتر و لباس پلاستیکی برای مقابله با اسپری فلفل پلیس اسفتاده می‌کنند

ساعاتی پس از آنکه پیشرفت‌هایی برای انجام مذاکرات میان معترضان هوادار آزادی‌های بیشتر در هنگ‌کنگ و دولت اجرایی این شهر صورت گرفت، درگیری‌هایی خشونت‌بار میان پلیس و تظاهرکنندگان رخ داده است.

رسانه‌های هنگ‌کنگی می‌گویند خشونت‌های تازه در منطقه منگ‌کک، پس از فراخوانی برای تجمعی تازه رخ داده‌اند.

روزنامه سوث‌چاینا مورنینگ پست نوشته است که فراخوانی در شبکه‌های مجازی برای تجمع در بخشی از خیابان‌های اصلی در بامداد روز یک‌شنبه، ۲۷ مهر ماه، منتشر شده بود، که به حضور نیروهای ضد شورش در آن انجامید.

خبرگزاری فرانسه از قول خبرنگاران خود می‌گوید پلیس ضد شورش به تظاهرکنندگان حمله کرده و برخی از معترضان در جریان درگیری‌ها زخمی شده‌اند؛ خبرنگاران معترضانی را با جراحت‌هایی در سر، شکستگی و کبودی مشاهده کرده‌اند.

پلیس منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ در بیانیه‌ای گفته است از «حداقل زور» استفاده کرده است.

456A Nathan Road, Yau Ma Tei, Hong Kong
456A Nathan Road, Yau Ma Tei, Hong Kong

منگ‌کک (در نقشه) بخش شمالی منطقه است که با آبراه، مترو و پل به «جزیره هنگ‌کنگ» در بخش جنوبی شهر وصل می‌شود.

منگ‌کک که درگیری‌ها در آن رخ داده، در بخش شمالی منطقه هنگ‌کنگ قرار دارد و با آبراه و مترو به «جزیره هنگ‌کنگ»، مرکز اداری و تجاری شهر، وصل می‌شود. ساکنان این منطقه را به طور عمده شهروندان قدیمی‌تر، کارگران و طبقه متوسط شهر تشکیل می‌دهند.

یکی از معترضان به سوث‌چاینا مورنینگ پست گفته افسرانی را دیده است که با باتوم معترضان را می‌زدند؛ «گروهی از معترضان سرشان مجروح شده بود و خونریزی داشتند. آنها در ضمن مراکز تامین مایحتاج [معترضان] را هم برچیدند».

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید معترضی که هدف ضرب‌وشتم باتوم‌ها قرار گرفته بود، در حالی‌که جراحت دیده و خونریزی داشت به حال خود رها شده بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که پلیس از اسپری فلفل استفاده کرده و با باتوم به معترضانی که چتر در دست می‌گیرند تا از اسپری در امان بمانند، حمله کرده است.

رویترز می‌گوید ماشین‌های آب‌پاش نیز در خیابان‌ها بوده‌اند، اما از آنها استفاده نشده است.

لای تونگ‌کواک، رئیس امور امنیتی منطقه هنگ‌کنگ گفته است برخی درگیری‌ها در روزهای اخیر به خاطر «گروه‌های رادیکال که به دنبال برنامه‌ریزی و دست زدن به خشونت‌ هستند» رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه از سوی دیگر از بیان اتهاماتی علیه پلیس شهر سخن گفته است که نیروهای آن را «بازیچه سیاسی» عنوان کرده‌اند.

پلیس هنگ‌کنگ تا کنون به طور عمده از اعتبار و شهرتی نسبی در شرق آسیا برخوردار بوده است.

دولت اجرایی منطقه ویژه هنگ‌کنگ روز شنبه اعلام کرد که سه‌شنبه با دانشجویان معترض، به مذاکره می‌نشیند.

اعتراضات کم‌سابقه هفته‌های گذشته به طور عمده از سوی گروه‌های دانشجویی و جوانان شهر رهبری و انجام شده است.

طی چهار روز گذشته، این اعتراضات بار دیگر با خشونت همراه شده‌اند.

معترضان خواستار آزادی‌های سیاسی بیشتر و مخالف اصلاحات انتخاباتی مورد حمایت پکن، برای محدود کردن نامزدها به تائیدشدگان هوادار دولت مرکزی چین هستند.

هنگ‌کنگ تحت سیاست «یک کشور دو سیستم» در کنترل دولت مرکزی چین است.

این سیستم، برای شهر آزادی‌های سیاسی و مدنی بیشتری در قیاس با خود چین همراه داشته است. گروهی از نمایندگان دمکراسی‌خواه نیز توانسته‌اند به مجالس محلی وارد شوند. با این همه دولت اجرایی شهر که از اختیارات گسترده‌ای برخوردار است، در دست چهره‌هایی است که هواداران دمکراسی آنها را نزدیک به پکن توصیف می‌کنند.

آنها معتقدند با اصلاحات تازه، بخت احتمالی حضور هر چهره دیگری در انتخابات ریاست اجرایی منطقه، به جز نزدیکان دولت مرکزی چین، از بین می‌رود.

XS
SM
MD
LG