لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

صلیب سرخ جهانی: هزاران یمنی به وبا مبتلا شده‌اند، ده‌ها نفر تا کنون جان داده‌اند


در حال حاضر تنها چند مرکز درمانیِ فعال باقی مانده و بنا بر برآورد سازمان ملل متحد، دو سوم شهروندان یمنی به آب سالم دسترسی ندارند
در حال حاضر تنها چند مرکز درمانیِ فعال باقی مانده و بنا بر برآورد سازمان ملل متحد، دو سوم شهروندان یمنی به آب سالم دسترسی ندارند

یک روز پس از اعلام وضعیت اضطراری در پایتخت یمن، «صلیب سرخ جهانی» اعلام کرد تا کنون ۱۸۴ نفر از مردم یمن به دلیل ابتلا به وبا جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۱۱ هزار مورد مشکوک به بیماری نیز از سراسر آن کشور گزارش شده‌است.

شورشیان عمدتا حوثی یمن که از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند، ۲۴ اردیبهشت ماه در پایتخت یمن، صنعا، اعلام وضعیت فوق‌العاده کردند.

صنعا در حال حاضر در کنترل شورشیان است که خود در حال نبرد با ائتلافی به رهبری عربستان سعودی و نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن هستند. نبردهای یمن بیش از ۱۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته‌است. درگیری‌ها در عین حال بخش بزرگی از زیرساخت‌های این کشور از جمله مراکز امدادرسانی و بیمارستان‌ها را نابود کرده‌است.

در حال حاضر تنها چند مرکز درمانیِ فعال وجود دارد و بنا بر برآورد سازمان ملل متحد، دو سوم شهروندان یمنی به آب سالم دسترسی ندارند. بیماری کشنده ویا، از طریق آب و به‌وسیله باکتری ویبیروکلرا ایجاد شده و با نوشیدن آب آلوده و یا خوردن سبزی‌های آلوده یا آب‌زیان نپخته می‌تواند وارد بدن شود. این بیماری با اسهال شدید آغاز می‌شود.

صلیب سرخ جهانی ۲۵ اردیبهشت ماه گفته است طی تقریبا سه هفته گذشته، ۱۸۴ نفر به دلیل اسهال شدید جان خود را از دست داده‌اند و ۱۱ هزار مورد مشکوک به ابتلا به وبا از سراسر یمن گزارش شده‌است.

وزارت بهداشت در پایتخت یمن گفته است بیش از هشت هزار مورد ابتلا به وبا شناسایی شده‌است. همین سازمان نیز اعلام وضعیت اضطراری کرده و خواستار ارائه کمک‌های بین‌المللی برای جلوگیری از آنچه «فاجعه‌ای بی‌سابقه» نامیده، شده‌است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ۷.۶ میلیون یمنی ساکن مناطقی هستند که خطر ابتلا به وبا در آن‌ها بالا است.

XS
SM
MD
LG