لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

هشدار در مورد «حملات هکرهای وابسته به روسیه» با هدف «قطع گسترده برق»


پژوهشگران می‌گویند بدافزاری که در حال حاضر وجود دارد، «با کمی تغییرات» می‌تواند ایالات متحده را هدف قرار داده و بخش‌هایی از آن کشور را برای چندین روز، با قطعی برق روبه‌رو سازد
پژوهشگران می‌گویند بدافزاری که در حال حاضر وجود دارد، «با کمی تغییرات» می‌تواند ایالات متحده را هدف قرار داده و بخش‌هایی از آن کشور را برای چندین روز، با قطعی برق روبه‌رو سازد

پژوهشگران می‌گویند، هکرهایی احتمالا وابسته به دولت روسیه، «سایبر جنگ‌افزاری» را تولید کرده‌اند که بالقوه قادر خواهد بود بخش‌هایی از ایالات متحده، اروپا و آسیا را در تاریکی فرو ببرد. وزارت امنیت داخلی آمریکا از امور زیرساختی خواسته‌است اقدامات احتیاطی را جدی بگیرند.

پژوهشگران در گزارشی که ۲۲ خرداد منتشر شده می‌گویند این بدافزار پیش از این شناخته شده بود و همانی‌ست که در دسامبر سال ۲۰۱۵، برق ۲۰ درصد از مناطق کی‌یف، پایتخت اوکراین را قطع کرد.

«دراگوس»، یکی از شرکت‌های امنیت سایبری که این بدافزار را رصد کرده، می‌گوید «هکرهای دولت روسیه»، نشان داده‌اند که علاقه‌مند به هدف قرار دادن سازوکارهای برق‌رسانی، «در دیگر کشورهای جهان» هستند.

این شرکت امنیت سایبری می‌گوید برنامه نفوذیِ طراحی‌شده، قادر است به اروپا و آسیا حمله کند و «با کمی تغییرات»، می‌تواند ایالات متحده را هدف قرار داده و بخش‌هایی از آن کشور را برای چندین روز، با قطعی برق روبه‌رو سازد.

اما این بدافزار ممکن است تنها به بخش‌های برق‌رسانی محدود نشود و به سراغ شماری از زیرساخت‌های عمده، از جمله سیستم حمل‌ونقل، آب‌رسانی و تامین‌کنندگان گاز طبیعی، نیز برود.

انتشار گزارش اخیر سبب شده است که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، از امور زیرساختی و زیربنایی آن کشور بخواهد با مرور مجدد هشدارهای امنیتی، احتیاط بیشتری را در پی‌ گیرند.

شرکت «دراگوس» می‌گوید تقریبا اطمینان دارد گروهی که بدافزار جدید را طراحی کرده‌است -با نام الکتروم- از همان سیستم کامپیوتری استفاده کرده که در جریان حملات به کی‌یف، از آن‌ها استفاده شده بود.

حمله سایبری به سیستم برق‌رسانی کی‌یف، در زمستان ۲۰۱۵، ۲۲۵ هزار مشتری را با قطع برق روبه‌رو کرد و پژوهشگران آمریکایی می‌گویند هکرهای وابسته به دولت روسیه در آن دست داشتند.

آن حمله در عین حال به گروهی با نام «سـَندووُرم» نیز ارتباط پیدا می‌کرد که گمان زیادی وجود دارد در همکاری مستقیم با مسکو است.

به گفته «دراگوس» گروه «سـَندووُرم» و گروه «الکتروم» یا درواقع یک گروه با دو نام متفاوت هستند و یا دست‌کم، دو گروه مجزا هستند که در سازمانی مشترک به فعالیت مشغول هستند؛ در هر صورت شواهد فعلی حاکی‌ست آن‌ها با هم در ارتباط‌ند.

دولت روسیه هنوز به گزارش تازه واکنشی نشان نداده‌است. مقام‌های روس، از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور، ولادیمیر پوتین، انجام حملات سایبری، برای نمونه به روند انتخابات آمریکا، را رد کرده‌اند. آقای پوتین زمانی در یک سخنرانی گفته بود کشورش با هکرها مقابله می‌کند، هرچند آن‌ها ممکن است گاهی از روی «حس میهن‌پرستی» دست به حملاتی به مخالفان روسیه بزنند.

XS
SM
MD
LG