لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

هشدار ترامپ به ایران درباره پایبندی به «توافق اتمی»


دونالد ترامپ، سوم مرداد ماه، در جریان سخنرانی در یانگستون، ایالت اوهایو
دونالد ترامپ، سوم مرداد ماه، در جریان سخنرانی در یانگستون، ایالت اوهایو

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی، به ایران هشدار داده‌است به توافق اتمی پایبند بماند؛ در غیر این‌صورت با «مشکلات بزرگی» روبه‌رو خواهد شد.‎‎‎

دونالد ترامپ، سوم مرداد ماه، در جریان یک سخنرانی عمومی در یانگستون، ایالت اوهایو، گفته است اگر تائید شود که ایران به توافق [اتمی] پایبند نبوده، این مشکلات بسیار بزرگی برای آن‌ها خواهد بود. این چیزی‌ست که می‌توانم به شما بگویم.‎

رئیس‌جمهوری آمریکا سپس افزوده است «شاید فکر کنید، آن‌ها گفته‌اند: 'آمریکا سپاس‌گذاریم. ما واقعا شما را خیلی دوست داریم.' در عوض، آن‌ها جسور شده‌اند. این چیزی نیست که به همین شکل ادامه پیدا کند».

دولت دونالد ترامپ، ۲۶ تیر ماه در تائیدیه‌ای برای کنگره ایالات متحده اعلام کرد که ایران به مفاد توافق اتمی و «برنامه جامع اقدام مشترک» در پیوند با آن، همچنان پایبند مانده‌، در عین حال افزوده‌است که خلاف «روح» آن عمل کرده‌است. در پی این تائیدیه تحریم‌هایی نیز علیه ایران تصویب شدند.

اندکی از گزارش دولت ترامپ به کنگره نگذشت که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، تائیدیه با بی‌میلی ترامپ صادر شده‌ است.

گفت‌وگو با سعید محمودی، استاد حقوق بین‌الملل، درباره اظهارات دونالد ترامپ پیرامون برجام
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:45 0:00
لینک مستقیم

نشریه «فارن پالیسی» در ۳۰ تیرماه، در گزارشی اختصاصی به نقل از سه منبع «نزدیک به کاخ سفید» از نارضایتی دونالد ترامپ از وزیر خارجه‌اش در پیوند با توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک، خبر داد.

به گزارش «فارن پالیسی»،‌ رئیس جمهور ایالات متحده، از «گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید» خواسته است تا به دنبال تهیه «پرونده‌ای بالقوه» برای اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام در مهلت ۹۰ روزه آینده باشند.

خود ترامپ هم روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت‌جورنال، در مورد توافق اتمی صورت‌گرفته میان ایران، دولت اوباما و پنج قدرت جهانی دیگر، گفت «ما ۹۰ روز دیگر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد، اما من تعجب خواهم کرد اگر آن‌ها همچنان (به توافق) پایبند بمانند».

دولت آمریکا باید هر ۹۰ روز یک‌بار تعهد ایران به توافق اتمی را تائید کند.

تهران می‌گوید به توافق اتمی میان خود و شش قدرت جهانی پایبند است و این پایبندی در گزارش‌های بازرسان بین‌المللی نیز تا کنون تائید شده‌است. از سویی اما ایالات متحده، تهران را متهم می‌کند که بر خلاف روح برجام عمل کرده‌است. در عین حال می‌گوید تهران با آزمایش موشک‌های بالستیک که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، عمل می‌کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای تصویب شد، از ایران خواسته است از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، خودداری کند.

ایران از سوی دیگر ضمن تاکید بر دفاعی بودن برنامه موشکی خود و عدم تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای، می‌گوید آزمایش‌ها در تضاد با توافق اتمی نیست، چراکه موشک‌ها اساسا برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نمی‌شوند.

مخالفت و نارضایتی دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان از روند مذاکرات و توافق صورت‌گرفته بارها بازتاب پیدا کرده‌است. از سوی دیگر اوباما و دولت او توافق اتمی را «تاریخی» توصیف کرده و گفته بودند، جهان با وجود آن «امن‌تر» می‌شود.

دو سال از توافق اتمی میان ایران، آمریکا، آلمان، فرانسه، چین، بریتانیا و روسیه می‌گذرد.

XS
SM
MD
LG