لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو با ترامپ در مورد «خطرات» ناشی از ایران در خاورمیانه


طی هفته‌های گذشته نتانیاهو و ترامپ چند بار در مورد ایران گفت‌وگو کرده‌اند
طی هفته‌های گذشته نتانیاهو و ترامپ چند بار در مورد ایران گفت‌وگو کرده‌اند

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید بنیامین نتانیاهو، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مکالمه تلفنی «بلندی» در مورد «تهدیدهای راهبردی» ناشی از اقدامات ایران داشتند. این گفت‌وگوی تلفنی همزمان است با اظهارات تازه نتانیاهو در مورد «مشکلات امنیتی» ناشی از جمهوری اسلامی.

در بیانیه ۱۶ اسفند ماه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل آمده است «رهبران دو کشور در مورد خطراتی که از توافق اتمی و خشونت‌های ایران در منطقه ناشی می‌شود، و لزوم همکاری برای رویارویی با این تهدیدها، گفت‌وگویی طولانی داشتند».

اشاره آقای نتانیاهو به توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی‌ست که در تیر ماه گذشته به فرجام رسید و از سویی برنامه اتمی ایران را محدود کرده و از سوی دیگر تحریم‌های مربوط به آن را برچیده‌است.

نخست‌وزیر اسرائیل بی‌وقفه از این توافق که در دولت باراک اوباما شکل گرفت، انتقاد کرده و آن‌ را «اشتباه تاریخی» نامیده‌است. دونالد ترامپ نیز همواره از مذاکرات صورت‌گرفته و توافق حاصل‌شده انتقاد کرده و آن را «یکی از بدترین توافق‌هایی که دیده» توصیف کرده‌است.

منتقدان «برجام» می‌گویند این توافق جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد. تهران، چه پیش از مذاکرات و چه پس از آن، همواره گفته قصد تولید جنگ‌افزای هسته‌ای را ندارد.

تازه‌ترین مکالمه نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری ایالات متحده اندکی پس از آن انجام می‌شود که نتانیاهو بار دیگر تهران را هدف انتقادهای خود قرار داده و گفت «ایران از برنامه هسته ای خود دست نکشیده، توسعه موشک های بالیستیک را ادامه داده و خوی ستیزه جویی‌اش در قبال خاورمیانه ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از گفت‌وگوی تازه با رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تهران را عامل «۸۰ درصد از مشکلات امنیتی» کشورش توصیف کرده بود.

ایران، اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد. مقام‌های ارشد آن، از جمله رهبر جمهوری اسلامی، بارها اسرائیل را یک «رژیم غاصب» و «جعلی» توصیف کرده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید اسرائیل از صفحه تاریخ «پاک» خواهد شد.

شماری از دیگر کشورهای عمدتا مسلمان‌نشین جهان نیز با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارند. با این حال به نظر می‌رسد در برابر جمهوری اسلامی ایران، میان برخی از آن‌ها و اسرائیل هم‌سویی شکل گرفته‌است.

نخست‌وزیر اسرائیل قرار است به‌زودی به روسیه سفر کند. نتانیاهو روز پنج‌شنبه پیش‌رو با ولادیمیر پوتین در مسکو دیدار خواهد کرد. او گفته هدف از این دیدار سخن‌گفتن از از «موضع قاطع و صریح» اسرائیل در مخالفت با «حضور و نفوذ دائمی» نیروهای نظامی ایرانی در سوریه است.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و طی سال‌های گذشته همکاری‌های سیاسی و نظامی میان تهران و مسکو به‌طور مشخصی افزایش پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG