لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید برنامه موشکی ایران را «از نزدیک» زیر نظر دارد


عکس از یکی از آزمایش‌های موشکی ایران است
عکس از یکی از آزمایش‌های موشکی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون بیان جزئیاتی گفته‌است این وزارت‌خانه برنامه موشکی بالستیک ایران را «خیلی دقیق و از نزدیک» زیر نظر دارد.

پرسش مطرح شده در روز ۳۰ خرداد ماه، در جریان کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، به برنامه موشک‌های بالستیک ایران مربوط می‌شد. خبرنگاری با اشاره به جلسه مطبوعاتی «گروهی از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی» در واشینگتن، در مورد برنامه موشکی تهران، پرسیده آیا در وزارت خارجه آمریکا کسی این جلسه مطبوعاتی را دیده و اظهار نظری در مورد آن مطرح شده‌است.

هتر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است «از جریان نشست مطبوعاتی باخبر هستیم. می‌دانم برخی در وزارت‌خانه آن را دیده‌اند».

او سپس افزوده است «ما به رصد برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم. ما این برنامه را خیلی دقیق و از نزدیک تحت نظر داریم».

خانم نائورت در پایان تاکید کرده است که نمی‌تواند در حال حاضر جزئیاتی از نظارت‌های فعلی و مسائل اطلاعاتی و امنیتی ارائه کند.

پیش‌تر شماری از رسانه‌های ایالات متحده از جمله شبکه خبری فاکس گزارش داده بود که «شورای ملی مقاومت ایران» مدعی شده، مقام‌های جمهوری اسلامی اقدام به برپاکردن «۱۲ مرکز مخفیانه» توسعه برنامه موشکی با کمک کارشناسان کره شمالی کرده‌اند. این اظهارات در حال حاضر از سوی مقام‌های ایالات متحده یا دیگر کشورها تائید نشده‌است.

این تحولات پس از آن است که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در ۲۸ خرداد ماه اعلام کرد به تلافی حملات تهران که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» آن‌ را انجام داده، اقدام به پرتاب موشک‌های بالستیک میان‌برد به مواضع این گروه در دیرالزور سوریه کرده‌است.

بیانیه مربوط به پرتاب این موشک‌ها همراه با تهدید کشورهایی که سپاه آنها را «حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تروریست‌های تکفیری» نامیده‌، منتشر شد. اندکی نگذشت که علاوه بر داخل ایران، در خارج از کشور نیز واکنش‌هایی به این حملات مطرح شد.

از جمله این واکنش‌ها اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود، که گفته است «ما اعمال و سخنان‌شان را دنبال می‌کنیم. من یک پیام برای ایران دارم:‌ اسرائیل را تهدید نکنید».

پرتاب موشک‌های سپاه به دیرالزور سوریه، نخستین عملیات موشکی ایران در خاک کشوری دیگر در منطقه، از زمان پایان جنگ ایران و عراق است.

XS
SM
MD
LG