لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

مالزی: از عامل اعصاب «وی‌ایکس» برای قتل کیم جونگ‌نام استفاده شده‌است


تصویری از دوربین‌های مداربسته که گفته می‌شود یکی از زنانی که در واقعه دخالت داشته را نشان می‌دهد
تصویری از دوربین‌های مداربسته که گفته می‌شود یکی از زنانی که در واقعه دخالت داشته را نشان می‌دهد

پلیس مالزی می‌گوید «سم مورد استفاده» در جریان «قتل» برادر ناتنی رهبر کره شمالی را شناسایی کرده و این ماده، عامل اعصاب موسوم به وی‌ایکس است. وی‌ایکس نوعی ماده شیمیایی بسیار سمی‌ست که در سلاح‌های شیمیایی هم از آن استفاده می‌شود.

این ماده شدیدا سمی -به گفته مقام‌های پلیس مالزی- در نمونه‌های برداشته‌شده از صورت و چشمان کیم جونگ‌نام پیدا شده‌، و مرکز شیمی مالزی (جاباتان کیمیا) روی آن‌ها تحقیق کرده‌است. جاباتان کیمیا، یک مرکز وابسته به دولت مالزی‌ست.

نتیجه آزمایش‌ها یکی روز پس از آن منتشر شده که دولت پیونگ‌یانگ، پس از نزدیک به دو هفته سکوت، در نهایت به جریان کشته‌شدن برادر ناتنی رهبر خود واکنش رسمی نشان داد. کره شمالی بدون نام بردن از فردی که هدف قرار گرفته، دولت کوالالامپور را به انجام اقدامات غیردوستانه متهم کرد.

عامل اعصابی که مالزی می‌گوید در جریان آزمایش‌ها و کالبدشکافی کیم جونگ‌نام پیدا کرده، نوعی ماده شدیدا سمی‌ست و قدرت آن از موادی مانند تابون یا سارین -که گفته می‌شود در حمله شیمیایی به حلبچه از آن‌ها استفاده شده- بیشتر است. «وی‌ایکس» در رده عوامل اعصاب «وی» طبقه‌بندی می‌شود و در میان دیگر عوامل این دسته، ماده‌ای نسبتا شناخته‌شده‌تر است.

عوامل شیمیایی «وی» نسبتا پایدار هستند. اماکن آلوده به این مواد باید فورا شسته شوند. فردی که با وی‌ایکس در تماس بوده، باید فورا پادزهر لازم را دریافت کند که مواردی مانند پرالیدوکسیم یا پادزهر آتروپین را در بر می‌گیرد.

در تصاویر برداشته‌شده از لحظه سوءقصد به کیم جونگ‌نام، دیده می‌شود که دو زن در فرودگاه کوالالامپور به او نزدیک شده، یکی از آن‌ها، ماده‌ای را به سر و صورت او می‌مالد و سپس هر دو دور می‌شوند.

پلیس مالزی، بر اساس تصاویر دوربین‌های مداربسته در فرودگاه می‌گوید زنی که «ماده سمی» را به صورت کیم جونگ‌نام مالیده فورا به توالت می‌رود. پیش از این در واکنش روز پنج‌شنبه کره شمالی، پرسیده شده بود چرا زنانی که گفته می‌شود در واقعه دخیل بوده‌اند، مسموم نشده‌اند.

در حال حاضر هر دو زنی که در تصاویر دیده شده‌اند، یکی اهل اندونزی و دیگری با گذرنامه ویتنام، بازداشت شده‌اند. مالزی رسما اعلام کرده یک دیپلمات ارشد شاغل در سفارت کره شمالی در کوالالامپور نیز در میان مظنونان قرار دارد.

اعتقاد عمومی بازرسان بر این است که دست‌کم چهار مظنون دیگر، در همان ساعاتی که واقعه رخ داده، از طریق جاکارتا، دبی و ولادی‌وستوک به پیونگ‌یانگ رفته‌اند.

کیم جونگ‌نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی، سال‌ها بود از خاندان کیم رانده شده بود و خارج از آن کشور زندگی می‌کرد. او در حالی‌که در فرودگاه کوالالامپور در انتظار هواپیما برای عزیمت به منطقه ویژه اداری ماکائو -بخشی از مناطق خودگردان جمهوری خلق چین- بود، هدف قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG