لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

بوش: سپتامبر لحظه مهمی برای عراق است


بوش: يک عراق ناکام می تواند القاعده را جسور کند.
بوش: يک عراق ناکام می تواند القاعده را جسور کند.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز، گفت که ماه سپتامبر لحظه مهمی برای ارزيابی پيشرفت طرح اعزام نيروهای آمريکايی بیشتری به اين کشور است.


آقای بوش که پيشنهاد حزب دمکرات در کنگره اين کشور را برای ارائه جدول زمانبندی برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق را رد کرده، از سوی نمايندگان جمهوريخواه در کنگره تحت فشار است تا سپتامبر نشان دهد که در عراق پيشرفتی صورت گرفته است.


قرار است که ژنرال ديويد پتراوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق در سپتامبر آينده، گزارشی در مورد تاثير فرستادن نيروهای آمريکايی بیشتری بر شرايط عراق در کنگره ارائه کند.


آقای بوش در اين مصاحبه افزود که «فقط تعداد کمی به کاخ سفيد آمدند و گفتند که ما اميدواريم شکست بخوريم. اکثر افراد گفتند اميدواريم که اين طرح موفق شود و من نگران شرايط آنجا هستم.»


گروهی از نمايندگان جمهوريخواه در اوايل ماه جاری با جرج بوش به طور خصوصی ديدار کردند و در مورد عراق ابراز نگرانی کردند.


کنگره آمريکا هفته آينده در مورد بودجه جديد ۱۰۰ ميليارد دلاری برای نيروهای آمريکايی که در عراق می جنگند تصمیم گیری خواهد کرد.


نمايندگان دمکرات می خواهند که هر گونه تصميم گيری در مورد چنين بودجه ای همراه با ارائه جدول زمانبندی برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق باشد.


آقای بوش در اين مورد می گويد که «راهی در پيش است و بايد مصالحه کنيم و اميدوارم که رهبران دمکرات چنين ديدی داشته باشند.»


وی می گويد: «يک عراق ناکام می تواند القاعده را جسور کند.» آقای بوش در سخنرانی در روز چهارشنبه گفته بود که القاعده دشمن شماره يک در عراق است و دشمن شماره يک در آمريکا.


به گفته کاخ سفيد، جرج بوش روز دوشنبه با نوری مالکی گفت وگويی تلفنی داشته و از وی خواسته تا گروه های مختلف درگير در عراق را با يکديگر آشتی دهد.


بسياری از نمايندگان کنگره آمريکا از نوری مالکی به دليل سرعت نبخشيدن به تصويب قانونی در مورد نفت عراق و عدم تلاش وی برای ايجاد مصالحه بين گروه های مختلف سياسی در عراق انتقاد کرده اند.


تونی فراتو، از سخنگویان کاخ سفيد می گويد که رييس جمهوری آمريکا به نخست وزير عراق اعتماد دارد و وی در سالی دشوار و پر تنش از خود «شجاعت» نشان داده است.


XS
SM
MD
LG