لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

تنش جدید در روابط دو کشور اسرائیل و ترکیه


مناسبات اسرائيل و ترکيه که از زمان عمليات نظامی ارتش اسرائيل در نوار غزه دستخوش تنش شديد شده بود بار دیگر متشنج شده است. از يک سو نخست وزير ترکيه اسرائيل را به «ادامه نقض مقررات بين‌المللی» متهم کرد و از سوی ديگر اسرائيل سفير ترکيه را به وزارت خارجه خود احضار کرد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، دوشنبه در ديدار با سعد حريری، نخست وزير لبنان، که به آنکارا سفر کرده، اسرائيل را متهم کرد که «در کنار يک سری اقدامات خلاف قوانين بين المللی، منابع آب لبنان را می دزدد.»

آقای اردوغان دوشنبه همچنين گفت: «همانگونه که جامعه جهانی بر ايران فشار می آورد، بايد اسرائيل را نيز زير فشاربگذارد.»

به نوشته روزنامه اسرائيلی هاآرتص، دولت اين کشور در پاسخ اعلام کرده «ترکيه آخرين کشوری است که محق به دادن درس اخلاق به اسرائيل است.»

آويگدور ليبرمن، وزير خارجه راست گرای اسرائيل،دوشنبه خواهان آن شد که سفير اسرائيل از ترکيه بازگردانده شود.

اما بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، به وزيرخارجه خود گفت که به احضار سفير ترکيه در اسرائيل بسنده کند.

سفير ترکيه در اسرائيل که از دو ماه پيش سمت خود را آغاز کرده، درحالی دوشنبه به اتاق کار دانی آيالون، معاون وزيرخارجه اسرائيل، برای «گفتگوی تنبيهی» وارد شد که دوربين های دو شبکه تلويزيونی اسرائيل دراين اتاق حضور داشتند و آقای ايالون دربرابر دوربين ها مراتب «ناخرسندی و خشم اسرائيل» را از «رفتارها و سياست ها و مواضع ضد اسرائيلی ترکيه» بيان کرد.

رسانه های اسرائيل خود انتقاد بسيار شديدی از معاون وزيرخارجه به عمل آورده و ازاينکه او سفير ترکيه را در برابر دوربين ها مورد «توبيخ» قرار داده آقای ايالون و وزير خارجه اسرائيل را شديدا به باد انتقاد گرفته اند.

روزنامه هاآرتص نوشت «سفير ترکيه را برای تحقير روی يک مبل کوتاه کنج ديواری مانند اسير نشاندند و سه مقام اسرائيلی با قيافه غضبناک روی مبل بلند نشستند، و تنها پرچم اسرائيل بروی ميز کوچک قرار داشت». هاآرتص و رسانه های ديگر اسرائيل تاکيد کرده اند که وزيرخارجه راست گرا دستور داده بود حتی در رفتار شخصی با سفير ترکيه با او تحقيرآميز رفتار شود.

اين ها در حالی است که قرار است اهود باراک وزير دفاع اسرائيل همراه با يک هيات بلند پايه اسرائيلی هفته آينده ديدار رسمی از ترکيه انجام دهد.

ماه گذشته بنيامين بن اليعزر وزير صنايع و بازرگانی اسرائيل درپايان سفررسمی به ترکيه که در طول آن با رئيس جمهوری، نخست وزير و وزير دفاع ترکيه نيز ديدار کرده بود، گفت که تنش مناسبات تا حد چشم گيری از بين رفته و طرفين آماده گشودن فصلی جديد در مناسبات هستند.

بنيامين بن اليعزرکه عضو حزب کارگر اسرائيل است همانند اهود باراک رهبر اين حزب بر اين باور است که ترکيه همچنان می تواند در مذاکرات آتی ميان اسرائيل با سوريه - مانند چهار دور مذاکرات سال ۲۰۰۸ ميانجی گری کند اما نخست وزير اسرائيل اخيرا گفت فرانسه می تواند ميانجی بهتری باشد.

شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل، ماه گذشته در جريان اجلاس تغييرات اقليمی در دانمارک با عبدالله گل همتای ترک خود ديدار کرده بود.

ترکيه و اسرائيل از اواخر دهه هشتاد ميلادی مناسبات کامل ديپلماتيک در سطح سفير دارند. اين مناسبات رو به رشد که با يک سری همکاری های گسترده دفاعی و امنيتی نيز همراه بود، سال گذشته درجريان اجلاس داووس سوئيس دستخوش بحرانی جدی شد.

در آن اجلاس نخست وزير ترکيه در يک نشست سياسی با رئيس جمهوری اسرائيل، اين کشور را به کشتن بی هدف فلسطينی ها در جريان عمليات «سرب مذاب» متهم کرد و سپس با خشم شديد سوئيس را ترک کرد و هنگام بازگشت به ترکيه مورد استقبال گسترده اسلام گرايان ترکيه قرار گرفت.

آقای اردوغان امسال نيز اعلام کرده که «قول خود را عملی می کند و ديگر هرگز به اجلاس داووس گام نخواهد گذاشت.»
XS
SM
MD
LG