تغيير مذهب از سوی فردی که ساليان متمادی پيرو مذهب خاصی بوده است در بين مذاهب با واکنش های متفاوتی روبروست. اين که افراد در انتخاب شيوه برقراری ارتباط با خداوند چه راهی را انتخاب می کنند بعضا عامل اين تغيير نگرش آنان است که قبلا توسط والدينشان و بر اساس اعتقادات آنان مسلمان، مسيحی، زرتشتی، يهودی و غيره ناميده می شدند.
اين افراد همواره با عکس العمل های شديدی از سوی خانواده و ساير پيروان آن اديان با طرد از اجتماع همچنين در جوامع مذهبی همچون کشورهای اسلامی با مجازات مرگ روبرو می شوند. در اديان توحيدی اين کار به آسانی پذيرفته نمی شود و البته تبليغ انجام شده از سوی مراکز مذهبی برای ترويج دين مورد نظرشان همواره راهی برای گسترش سيطره نفوذ آن مذهب به شمار می رود که در بين کشورهای مسلمان و غير مسلمان رايج است.
در يکی از آخرين نمونه های تغيير مذهب در ماه اکتبر گذشته ديويد جانرو مربی تيم ملی بيليارد در ايران به دين اسلام گرويد که از وی در حضور معاون رييس جمهور علی سعيد لو و رييس شورای سياست گذاری ايمه جمعه سراسر کشور حجت الاسلام سيد رضا تقوی تجليل به عمل آمد . در اين مراسم ديويد نام خود را به داوود تغيير داد.
در ايران نیز بارها شاهد اعلام کشف کليساهای زير زمينی توسط اطلاعيه های دادستانيهای ايران بوده ايم که خبر از انهدام اينگونه مراکز می دادند. اين کليساها محل نيايش و عبادت ايرانيان تازه مسيحی شده مسلمان بوده و هست. اما اکنون به مدت يک سال و نيم است که در ايالت ويرجينيا در شرق امريکا کليسای فارسی زبانان داير شده و فعاليت می کند.
در شب کريسمس اين کليسا نزديک به يکصد نفر از پيروان خود را جمع نموده بود تا دور هم اين مراسم را جشن بگيرند. در طول مراسم سرودهای مختلف به زبان فارسی توسط گروه کر اجراشد. اين افراد به منظور اجرای راه و روش مسيحيت و همچنين خواندن انجيل به جهت اينکه آشنايی به زبان آرامی که مسيحيان با آن نيايش می کنند ندارند دعا و نيايش خود را به زبان فارسی اجرا می کنند.
بر خلاف اسلام که راه ارتباط با خداوند در هر زبان و مليتی که باشيد زبان عربی قيد شده است و افراد نماز خود را بايد به آن زبان بخوانند در اين کليسا همه موعظه ها به زبان فارسی است و شبان کليسا که فردی پنجاه ساله است تمام موعظه ها را به زبان فارسی انجام می دهد.
مسيونر کريس تدفورد که کشيش اين کليسای پيرو مذهب پروتستان است در باره نحوه فعاليت و جذب افراد جديد به اين کليسا می گويد: به نظر ما مسيحيت کامل ترين راه رسيدن به خداست و فارسی زبانان نه تنها در ايران بلکه در افغانستان و تاجيکستان هم می توانند به اين کليسا بپيوندند. آقای تدفورد در پاسخ به ميزان خطر تغيير مذهب که در اسلام با عنوان ارتداد از آن ياد شده معتقد است هر چيز با ارزشی بهايی دارد و افراد بايد آماده پرداخت اين کارشان باشند همانگونه که عيسی مسيح به ما آموخته است.
پيمان البرزی عضو کليسای پارسيان ويرجينيا در اين باره معتقد است که اين مسله به خود شخص برمی گردد و به ميزان بهايی که شخص حاضر است برای باورش پرداخت کند .
او ميگويد: در کليسای ايران نزديک به دوازه - سيزده نفر از شهدای کليسا از کشيشان - اسقفان و اعضای معمولی جانشان را بر سر اين راه دادند.
در جشن کريسمس و در ابتدای مراسم بانويی با خوش آمد گويی به حاضرين اعلام کرد « به تولد خدای ما عيسی مسيح خوش آمديد.»
در ادامه اين مراسم که به مدت نود دقيقه به طول انجاميد سرودهای مختلفی توسط گروه کر فارسی زبانان اجرا شد .
کشيس تدفورد در مورد اهميت راه و روش رسيدن به خدا در مسيحيت سخن گفت.
وی در پاسخ سوالی در باره نحوه گرايش پيروان جديد از بيم فشار دولت بر آنان و نه از روی خواست باطنی و درونی شان گفت: درست است فشار حکومت باعث می شود مردم دنبال راه ديگری باشند تا با خدای خود صحبت کنند.
مهدی زاده فردی مسلمان که در دهه هفتم زندگی خود به سر می برد بيش از سی سال است که مقيم امريکاست. او در پی دعوت يکی از دوستانش در اين مراسم شرکت کرده بود . از وی درباره تغيير مذهب سوال کردم جواب او اين چنين بود: ابتدا بايد اعلام کنم من برای شرکت در جشن کريسمس دعوت شدم اما با تبليغ مسيحيت در مراسم روبرو شدم. به نظر من نبايد ديگر مذاهب را در بيان تحقير کنيم چرا که همه ما مخلوق خداييم و مذاهب برای ارشاد بشر است و مفهمومشان تقريبا يکی است.
در طول مراسم عيسی ديباج فرزند مرحوم کشيش مهدی ديباج که فردی اصالتا مسلمان بوده و در ۱۴ سالگی به مسيحيت گرويده بود به نقل خاطره ای از پدرش پرداخت. وی گفت پدرش حاضر به انکار مسيح نشده و در نهايت بعد از سپری کردن ۱۰ در زندان و دريافت حکم ارتداد و محکوميتش به اعدام با تلاش جامعه جهانی آزاد شد اما چند ماه بعد در خرداد ۱۳۷۳ به قتل رسيد.
يکی از وکلای دادگستری به جهت حساسيت موضوع در داخل کشور حاضر به ذکر نامش نيست او در اين مورد میگويد که برابر قانون مجازات اسلامی، ارتداد به عنوان جرم تعريف نشده است: «در مقررات کيفری در قانون مجازات اسلامی ارتداد جرم نيست و قانونگذار آن را جرم ندانسته اما اينکه اگر جرم نيست پس چرا بعضی از دادگاهها به آن عمل میکنند؟ بعضی از دادگاهها و به ندرت تعداد بسيار کمی از قضات به استناد اصل ۱۶۷ قانون اساسی که به قاضی اين حق را داده که در موارد سکوت و ابهام و اجمال، به فقه مراجعه کند و آرای فقها را مورد حکم قرار دهد، به مبحث ارتداد مراجعه میکنند و مجازات ارتداد را برای متهم در نظر میگيرند.
اين افراد همواره با عکس العمل های شديدی از سوی خانواده و ساير پيروان آن اديان با طرد از اجتماع همچنين در جوامع مذهبی همچون کشورهای اسلامی با مجازات مرگ روبرو می شوند. در اديان توحيدی اين کار به آسانی پذيرفته نمی شود و البته تبليغ انجام شده از سوی مراکز مذهبی برای ترويج دين مورد نظرشان همواره راهی برای گسترش سيطره نفوذ آن مذهب به شمار می رود که در بين کشورهای مسلمان و غير مسلمان رايج است.
در يکی از آخرين نمونه های تغيير مذهب در ماه اکتبر گذشته ديويد جانرو مربی تيم ملی بيليارد در ايران به دين اسلام گرويد که از وی در حضور معاون رييس جمهور علی سعيد لو و رييس شورای سياست گذاری ايمه جمعه سراسر کشور حجت الاسلام سيد رضا تقوی تجليل به عمل آمد . در اين مراسم ديويد نام خود را به داوود تغيير داد.
در ايران نیز بارها شاهد اعلام کشف کليساهای زير زمينی توسط اطلاعيه های دادستانيهای ايران بوده ايم که خبر از انهدام اينگونه مراکز می دادند. اين کليساها محل نيايش و عبادت ايرانيان تازه مسيحی شده مسلمان بوده و هست. اما اکنون به مدت يک سال و نيم است که در ايالت ويرجينيا در شرق امريکا کليسای فارسی زبانان داير شده و فعاليت می کند.
در شب کريسمس اين کليسا نزديک به يکصد نفر از پيروان خود را جمع نموده بود تا دور هم اين مراسم را جشن بگيرند. در طول مراسم سرودهای مختلف به زبان فارسی توسط گروه کر اجراشد. اين افراد به منظور اجرای راه و روش مسيحيت و همچنين خواندن انجيل به جهت اينکه آشنايی به زبان آرامی که مسيحيان با آن نيايش می کنند ندارند دعا و نيايش خود را به زبان فارسی اجرا می کنند.
بر خلاف اسلام که راه ارتباط با خداوند در هر زبان و مليتی که باشيد زبان عربی قيد شده است و افراد نماز خود را بايد به آن زبان بخوانند در اين کليسا همه موعظه ها به زبان فارسی است و شبان کليسا که فردی پنجاه ساله است تمام موعظه ها را به زبان فارسی انجام می دهد.
مسيونر کريس تدفورد که کشيش اين کليسای پيرو مذهب پروتستان است در باره نحوه فعاليت و جذب افراد جديد به اين کليسا می گويد: به نظر ما مسيحيت کامل ترين راه رسيدن به خداست و فارسی زبانان نه تنها در ايران بلکه در افغانستان و تاجيکستان هم می توانند به اين کليسا بپيوندند. آقای تدفورد در پاسخ به ميزان خطر تغيير مذهب که در اسلام با عنوان ارتداد از آن ياد شده معتقد است هر چيز با ارزشی بهايی دارد و افراد بايد آماده پرداخت اين کارشان باشند همانگونه که عيسی مسيح به ما آموخته است.
پيمان البرزی عضو کليسای پارسيان ويرجينيا در اين باره معتقد است که اين مسله به خود شخص برمی گردد و به ميزان بهايی که شخص حاضر است برای باورش پرداخت کند .
او ميگويد: در کليسای ايران نزديک به دوازه - سيزده نفر از شهدای کليسا از کشيشان - اسقفان و اعضای معمولی جانشان را بر سر اين راه دادند.
در جشن کريسمس و در ابتدای مراسم بانويی با خوش آمد گويی به حاضرين اعلام کرد « به تولد خدای ما عيسی مسيح خوش آمديد.»
در ادامه اين مراسم که به مدت نود دقيقه به طول انجاميد سرودهای مختلفی توسط گروه کر فارسی زبانان اجرا شد .
کشيس تدفورد در مورد اهميت راه و روش رسيدن به خدا در مسيحيت سخن گفت.
وی در پاسخ سوالی در باره نحوه گرايش پيروان جديد از بيم فشار دولت بر آنان و نه از روی خواست باطنی و درونی شان گفت: درست است فشار حکومت باعث می شود مردم دنبال راه ديگری باشند تا با خدای خود صحبت کنند.
مهدی زاده فردی مسلمان که در دهه هفتم زندگی خود به سر می برد بيش از سی سال است که مقيم امريکاست. او در پی دعوت يکی از دوستانش در اين مراسم شرکت کرده بود . از وی درباره تغيير مذهب سوال کردم جواب او اين چنين بود: ابتدا بايد اعلام کنم من برای شرکت در جشن کريسمس دعوت شدم اما با تبليغ مسيحيت در مراسم روبرو شدم. به نظر من نبايد ديگر مذاهب را در بيان تحقير کنيم چرا که همه ما مخلوق خداييم و مذاهب برای ارشاد بشر است و مفهمومشان تقريبا يکی است.
در طول مراسم عيسی ديباج فرزند مرحوم کشيش مهدی ديباج که فردی اصالتا مسلمان بوده و در ۱۴ سالگی به مسيحيت گرويده بود به نقل خاطره ای از پدرش پرداخت. وی گفت پدرش حاضر به انکار مسيح نشده و در نهايت بعد از سپری کردن ۱۰ در زندان و دريافت حکم ارتداد و محکوميتش به اعدام با تلاش جامعه جهانی آزاد شد اما چند ماه بعد در خرداد ۱۳۷۳ به قتل رسيد.
يکی از وکلای دادگستری به جهت حساسيت موضوع در داخل کشور حاضر به ذکر نامش نيست او در اين مورد میگويد که برابر قانون مجازات اسلامی، ارتداد به عنوان جرم تعريف نشده است: «در مقررات کيفری در قانون مجازات اسلامی ارتداد جرم نيست و قانونگذار آن را جرم ندانسته اما اينکه اگر جرم نيست پس چرا بعضی از دادگاهها به آن عمل میکنند؟ بعضی از دادگاهها و به ندرت تعداد بسيار کمی از قضات به استناد اصل ۱۶۷ قانون اساسی که به قاضی اين حق را داده که در موارد سکوت و ابهام و اجمال، به فقه مراجعه کند و آرای فقها را مورد حکم قرار دهد، به مبحث ارتداد مراجعه میکنند و مجازات ارتداد را برای متهم در نظر میگيرند.