لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

تاثير گرمایش زمین بر رژیم غذایی «اسکيموها»


قطب شمال
قطب شمال
به گزارش شبکه خبری سی ان ان، بری اسميت پروفسور دانشگاه « گوئلف » در کانادا می گويد تحت تاثير گرمایش زمین نحوه زندگی و رژيم غدايی مردمان بومی ساکن قطب شمال (اسکيموها) به شکل محسوسی تغيير کرده است.

بری اسميت به مدت پنج سال مسئول تحقيقات مربوط به تاثيرات ذوب شدن لايه های يخ بر محيط وحش و پيامدهای آن برای زندگی اسکيموهای قطب شمال بوده است.

يکی از مهمترين دستاوردهای اين پژوهش ها اين است که به خاطر دشوارتر شدن شکار در اين مناطق اکنون بوميان مجبوراند به مواد غذايی نه چندان سالمی که سوپرمارکت ها عرضه می کنند روی بياورند.
پروفسور اسميت می گويد:« دانشمندانی که در مورد سلامت بوميان منطقه تحقيق کرده اند متوجه شده اند که رژيم غذايی سنتی اين مردم که عمده آن ماهی خام است بسيار سالم و مفيد بوده ولی اکنون به خاطر دشوارتر شدن شکار آنها مجبور هستند به مواد غذايی موجود در فروشگاهها تکيه کنند.»

به گفته پروفسور اسميت فروشگاه های مناطق دورافتاده در حاشيه قطب شمال فقط محصولاتی را عرضه می کنند که حمل و نقل و نگهداری آن ساده است. بنابراين سبزی جات و ميوه های تازه به اين مناطق نمی رسد و آنچه که عرضه می شود معمولا مواد غذايی به شدت صنعتی است . به همين خاطر در ميان کودکان و نوجوانان می توان عوارض تغذيه نامناسب مثل چاقی مفرط و يا ناسالم بودن دندانها را به وضوح ديد.

شبکه خبری سی ان ان می افزايد که تحت تاثير ذوب شدن بخش وسيعی از لايه های يخ مسير حرکت و مهاجرت جانوران قطبی که بخش اعظم شکار و رژيم غذايی ساکنان بومی منطقه را تامين می کردند دستخوش تغيير شده است. علاوه بر اين کار شکار و سفر در اين مناطق بسيار دشوار و خطرناک شده است.

پروفسور اسميت می گويد:« برای بوميان منطقه، يخ و لايه های يخبندان اين مناطق عنصر اصلی زندگی و فرهنگ آنهاست. بخش اعظم فعاليت ها و امور روزانه آنها به لايه های يخبندان وابسته است. طی ده تا پانزده سال گذشته وضعيت لايه های يخبندان تغيير کرده و به همين خاطر مسيرهای حرکت و راههای سنتی که اين مردم از آن استفاده می کردند ديگر قابل اطمينان نيستند.»

ناامنی حرکت در لايه های يخبندان باعث شده ريش سفيدان اين قبايل نيز اعتبار خود را از دست بدهند. طبق سنن بوميان مناطق قطبی سالخوردگان و ريش سفيدان مبنای تشخيص راهها و اطمينان به ايمنی هر مسير در فصول مختلف هستند. ولی اکنون با به هم خوردن شرايط جوی و عدم اطمينان به وضعيت لايه های يخ، عملا اعتبار و دانش سنتی اين سالخوردگان زير سئوال رفته است.

شبکه خبری سی ان ان از قول يکی از پژوهشگرانی که در اين مناطق فعاليت دارد می نويسد:« آينده زندگی اين مردم به اشکال گوناگون درمعرض خطر است. بسياری از مطالعات جوی که در سال های اخير صورت گرفته نشان می دهد که تا سال ۲۰۴۰ و حتی قبل از آن، بخش اعظم لايه های يخبندان اين مناطق ذوب شده و ممکن است در برخی از فصول سال اقيانوس قطب شمال کاملا بدون يخ بماند.»
XS
SM
MD
LG