لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

آمریکا خواستار همکاری همه جانبه تهران با آژانس شد


رابرت وود، نماينده ایالات متحده در آژانس بین المللی انرژی اتمی
رابرت وود، نماينده ایالات متحده در آژانس بین المللی انرژی اتمی
رابرت وود، نماينده ایالات متحده در آژانس بین المللی انرژی اتمی،روز سه شنبه،دوم خرداد، و ساعاتی پس از اعلام خبر توافق تهران و آژانس، با انتشار بيانيه ای از تهران خواست تا از این فرصت برای رفع تمام نگرانی ها در مورد برنامه هسته ایش استفاده کند. آمریکا همچنین خواستار همکاری همه جانبه تهران با آژانس شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «همکاری همه جانبه و شفاف با آژانس نخستین گام منطقی در این جهت است.»

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، از امضای یک قرارداد تازه با جمهوری اسلامی با هدف افزایش همکاری تهران با این آژانس در آینده بسیار نزدیک خبر داد.

به گفته آقای آمانو، سایت نظامی پارچین نیز جزئی از این توافق تازه خواهد بود.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در بازگشت از تهران و در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که «به‌رغم وجود اختلافاتی» این توافق‌نامه جدید «خیلی زود» امضا خواهد شد.

او با این حال اضافه کرد که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور اتمی، اطمینان داده است که وجود این اختلافات «مانعی بر سر راه این توافق تازه نخواهد بود.»

این خبر تنها یک روز پیش از آن منتشر می‌شود که ایران و کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان قرار است این هفته دور دوم مذاکرات خود را در بغداد برگزار کنند.

دور اول گفت‌وگوها در استانبول انجام شد و هر دو طرف از آن ابراز رضایت کردند. غرب و اسرائیل تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی خود را صلح آمیز می خواند.
XS
SM
MD
LG