لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

شمار تلفات زلزله و سونامی شیلی به بیش از ۷۰۰ نفر رسید


رييس جمهور شيلى روز يكشنبه اعلام كرد كه شمار تلفات زلزله مهيب روز شنبه در اين كشور و سونامى پس از آن به بيش از ۷۰۰ نفر رسيده است و نیروهای ارتش براى مقابله با سرقت هاى پس از زمين لرزه به برخى از مناطق شيلى اعزام شده اند.

ميشله باچلت مى گويد كه تا كنون حداقل ۷۰۸ نفر در جريان زمين لرزه كشته شده اند و از مردم اين كشور خواست تا آرامش خود را حفظ كنند.

اين فراخوان پس از آن صورت مى گيرد كه گزارش هايى درباره اعتراض به كمبود غذا و آب از سوى زلزله زدگان منتشر شده است و همزمان سارقان به مغازه هاى برخى از مناطق زلزله زده هجوم برده اند.

زلزله روز شنبه شيلى كه ۸.۸ درجه در مقياس ريشتر قدرت داشت يكى از مهيب ترين زمين لرزه هاى رخ داده در يك قرن گذشته به شمار مى رود.

تصاوير تلويزيونى ماشين هايى را نشان مى دهد كه بر روى پل هاى ويران شده رها شده و قايق ها نيز بر اثر سونامى فرسنگ ها دور از ساحل شهر پلوهوئه و كانسى سيون از بين رفته اند.

رييس جمهور شيلى مى گويد: «اين يك مصيبت است... شمار افراد ناپديد شده رو به افزايش است.»

وى افزود: كمك هاى غذايى و دارويى براى تقريبا دو ميليون نفر از زلزله زدگان در حال ارسال شدن است.

زمين لرزه روز شنبه هزاران خانه، بزرگراه و پل را در بزرگترين كشور توليد كننده مس و يكى از باثبات ترين اقتصادهاى آمريكاى لاتين به شدت تخريب كرده است.

در حال حاضر كمبود مواد غذايى، آب و سوخت وضعيت را براى زندگى صدها هزار نفر از افراد بى خانمان دشوار كرده و نابودى تاسيسات برق امكان تجديد حيات اقتصاد شيلى را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزارى رويترز، اقتصاددانان پيش بينى كرده اند كه خسارات زلزله شيلى بيش از ۳۰ ميليارد دلار زيان براى اقتصاد اين كشور به دنبال خواهد داشت كه ۱۵ درصد توليد ناخالص داخلى شيلى را در بر مى گيرد.

ارتش شيلى براى جلوگيرى از غارت مغازه ها و خانه ها در مناطق كانسپسيون و مائوله، در ۳۰۰ كيلومترى جنوب سانتياگو، پايتخت شيلى، نيروهايى را اعزام كرده است.

از سوى ديگر، پليس براى متفرق كردن سارقانى كه در حال به غارت بردن مواد غذايى و وسايل الكتريكى از يكى از سوپر ماركت هاى شهر كانسپسيون بودند از گاز اشك آور و ماشين هاى آب پاش استفاده كرد.

شهردار اين شهر مى گويد كه اوضاع به دليل كمبود مايحتاج اوليه از كنترل خارج شده است و از ارتش خواست تا فورا نيروهاى نظامى بیشتری را اعزام كند.

زلزله روز شنبه شيلى چالشى بزرگ براى سباستين پينه را، رييس جمهور منتخب شيلى، محسوب مى شود كه قرار است تا دو هفته ديگر زمام امور اين كشور را بر عهده گيرد.
XS
SM
MD
LG