لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

خامنه ای: ایران تسلیم قدرت های غربی نمی شود


رهبر ایران از قدرت های غربی انتقاد کرد.
رهبر ایران از قدرت های غربی انتقاد کرد.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی ايران در رابطه با برنامه هسته ای خود تسليم قدرت های غربی نمی شود.


رهبر ايران که در ديدار جمعی از دانشجويان سخن می گفت، ايالات متحده را قدرتی «زورگو» خواند و گفت: «ملت ايران ايستاده و خواهد ايستاد و در مسئله هسته ای و ديگر مسائل به هيچ وجه زيربار زور نخواهد رفت.»


آيت الله خامنه ای همچنين نسبت به سخنان اخير رييس جمهوری آمريکا واکنش نشان داد و اين سخنان را« نفرت انگيز، خشونت طلبانه و متکبرانه» خواند.



جمهوری اسلامی ايران از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی تاکنون هيچگاه از اخم کردن های بين المللی و صداکلفت کردن ها نهراسيده و ملت ايران اين قدرت های مغرور و مست را با شيوه هنرمندانه و البته خردمندانه به زمين خواهد زد.
آیت الله خامنه ای

وی اظهار داشت:«جمهوری اسلامی ايران از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی تاکنون هيچگاه از اخم کردن های بين المللی و صدا کلفت کردن ها نهراسيده و ملت ايران اين قدرت های مغرور و مست را با شيوه هنرمندانه و البته خردمندانه به زمين خواهد زد.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در موضعگيری خود در هفته گذشته هشدار داد که برنامه اتمی ايران می تواند به يک «هولوکاست اتمی» منجر شود.


آقای بوش افزود: «پيگيری فعالانه ايران برای دستيابی به فناوری هسته ای می تواند منطقه ای را که هم اکنون از بی ثباتی و خشونت رنج می برد به سمت يک هولوکاست اتمی سوق دهد.»


رهبر ايران، همچنين از ساير قدرت های غربی انتقاد کرد و گفت که «اين قدرتها به دليل تکبر و مستی هوا پرستی و قدرت هر روز بيشتر در باتلاقی که خود به وجود آورده اند فرو می روند و سرانجام سقوط خواهند کرد.»


راه اندازی سه هزار سانتريفيوژ


برنامه اتمی ايران و چالش های پيرامون آن با واکنش کشورهای غربی روبرو شده و آنها از ايران خواسته اند تا ضمن همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی، روند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


کشورهای غربی نگران هستند که ايران بواسطه ۱۸ سال مخفی کاری در زمينه اعلام نکردن برنامه های اتمی خود بدنبال توليد بمب اتمی باشد. اما ايران اين ادعاها را رد کرده و می گويد که برنامه های آن در اين زمينه صلح آميز بوده و به منظور توليد برق صورت می گيرد.



ايران پس از چندين دور مذاکره با آژانس بين المللی انرژی اتمی موافقت کرده است تا ماه دسامبر آينده به ابهامات سابق درباره برنامه اتمی خود پاسخ گويد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز يکشنبه خبر داد که ايران تاکنون سه هزار سانتريفيوژ را در تاسيسات اتمی نطنز نصب کرده و هر هفته يک مجموعه جديد به آن اضافه خواهد کرد.


وی روز دوشنبه نيز در اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد در تهران، بار ديگر برنامه اتمی ايران را «صلح آميز» خواند و برخی قدرت های به گفته وی، «سلطه طلب» را متهم کرد که «با قلدری و فشار سياسی همه توان تبليغاتی خود را بکار گرفته اند تا ملت ايران را از حقوق مسلم خود محروم کنند و در اين راه با تحريم و تهديد نظامی وارد شدند.»


ايران پس از چندين دور مذاکره با آژانس بين المللی انرژی اتمی موافقت کرده است تا ماه دسامبر آينده به ابهامات سابق درباره برنامه اتمی خود پاسخ گويد.


به رغم اينکه آژانس اعلام کرده است که اقدامات اخير ايران برای حل برنامه هسته ای ايران را «گامی مهم و رو به جلو» ارزیابی کرده است ولی واشينگتن گفته که همکاری های ايران کافی نيست.


محمد البرداعی، مدير کل آژانس نيز به ايران هشدار داده است که احتمالا اين «آخرين شانس و فرصت ايران» برای حل بحران اتمی خود است.


آمريکا، بريتانيا و فرانسه به عنوان اعضای دائم شورای امنيت از ایران خواسته اند تا اعتماد جامعه جهانی را درباره فعاليت های هسته ای خود جلب کند و در غیر این صورت، آنها دور سوم تحريم ها عليه تهران را که شديدتر از قبل خواهد بود تصويب خواهند کرد.


از ماه دسامبر گذشته تاکنون دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از سوی شورای امنيت تصويب شده است که يکسری تحريم ها و محدوديت هايی را عليه برنامه اتمی ايران به مرحله اجرا گذاشته است.


XS
SM
MD
LG