شورای هماهنگی راه سبز اميد که به دو رهبر مخالف دولت يعنی مير حسين موسوی و مهدی کروبی نزديک است در بيانيه ای اعلام کرده است که يازدهم اسفند، روز حضور در خيابان ها و آگاه کردن مردم نسبت به انتخابات، به تعبير اين شورا، «نمايشی» است و ۱۲ اسفند روز خانه نشينی مردم در اعتراض به حبس خانگی موسوی و کروبی.
رادیو فردا در گفت و گو با اردشير امير ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، از او درباره جزئيات اين فراخوان پرسيده است؟
اردشير امير ارجمند: در ابتدا بايد از همه هموطنان عزيز درخواست شود که از امروز تا فاصله ای که تا روز ۱۲ اسفندماه باقی است، از همه ابتکار عمل ها و خلاقيت های خودشان استفاده کنند تا بتوانند در مورد شرايط انتخابات آزاد و استانداردهای آن آگاهی بخشی کنند.
همچنين نحوه عملکرد دستگاه های ذيربط افشاگری کنند و از تمام ابتکارات خودشان استفاده کنند تا صدای حق طلبی مردم را به گوش همه شهروندان ايرانی و ساير مردم جهان برسانند.
سپس ما هم از هموطنان عزيز می خواهيم به نشان اعتراض به انتخابات غير آزاد و غير منصفانه روز پنجشنبه يازدهم اسفندماه در مراکز خريد و در ميادين و پارک ها حضور پر شوری داشته باشند و از اين طريق همديگر را نسبت به شرايط انتخابات پيش رو و تقلب در انتخابات قبلی و عملکرد دولت آگاه کنند.
همچنين از آنها می خواهيم که روز دوازدهم همراه با خانواده خود به نشانه همبستگی سياسی و اعتراض به حبس خانگی آقايان مهدی کروبی، مهندس موسوی و خانم رهنورد و به نشان اعتراض به انتخابات فرمايشی و ناسالم در خانه های خود بمانند و از خانه های خود خارج نشوند.
چرا از مردم خواسته ايد که در انتخابات روز دوازدهم اسفندماه شرکت نکنند. دليل شما و تحليل تان از اين موضوع چيست که در نهايت به اين جمع بندی رسيديد از مردم درخواست کنيد تا در اين انتخابات شرکت نکنند؟
انتخابات آزاد و سالم دارای استانداردهای مشخصی است. در اين مورد آقای مهندس موسوی و آقای کروبی و ساير دلسوزان کشور در طول ماه های گذشته تغيير روند حاکم بر صحنه سياسی کشور را مشخص کرده بودند تا اگر اين تغييرات تحقق پيدا کند، در آن صورت انتخابات معنا پيدا کند.
اما از آن جايی که فضای سياسی حاکم بر کشور همچنان ثابت باقی مانده و هيچ گونه تغييری به وجود نيامده است، انتخابات بی معناست و شرکت در آن نمی تواند باعث تحقق اهداف و تعيين سرنوشت مردم شود، بلکه وسيله ای خواهد بود برای اقتدارگرايان تا از يک نهاد دموکراتيک، سوء استفاده کنند.
موضع آقای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نسبت به انتخابات پيش رو چه بوده است؟ آيا آنها تا کنون نسبت به اين انتخابات موضعی داشته اند؟
آقای مهندس موسوی و آقای مهدی کروبی از ماه های قبل و از خيلی پيشتر، شرايط انتخابات آزاد و منصفانه و آزادانه را شرح داده بودند و اعلام کرده بودند که مطالبه اصلی ما برگزاری انتخابات سالم و منصفانه است.
آنها شرايط يک انتخابات سالم را شرح داده بودند. ولی با توجه به اينکه آن شرايط تحقق پيدا نکرده است، هر دوی آنها گفته بودند که اين انتخابات در صورت عدم تحقق آن شرايط معنا ندارد.
به دنبال اين، شورای هماهنگی راه سبز اميد هم در اين رابطه موضع گيری کرده و در آخرين موضعی که آقای مهندس موسوی اتخاذ کردند، تکرار کردند که همچنان بر موضع خودشان پافشاری و اصرار می کنند. به اين ترتيب ما شاهديم که يک اجماع بسيار قريبی در اين مورد برای عدم مشارکت در اين انتخابات وجود دارد.
ما می بينيم که در بيانيه شورای هماهنگی راه سبز اميد از مردم درخواست می شود که در انتخابات شرکت نکنند. اما از واژه تحريم هرگز استفاده نکرده اند. آيا تعمد يا دليل خاصی در مورد عدم استفاده از اين واژه وجود دارد؟ يا خير. شما همان عدم شرکت را به منزله تحريم تلقی می کنيد؟
درست است که واژه ها دارای بار و معنای خاصی هستند، اما اين واژه ها دارای تقدس نيستند. نه تحريم يک واژه خاصی است و نه عدم مشارکت واژه ضعيفی است. آنچه که مهم و اساسی است، محتوای اين مطالبه است که همان عدم مشارکت در انتخابات و توصيه کردن به همديگر برای شرکت نکردن در اين انتخابات است.
ديديم که اصلاح طلبان در سطح وسيع و عمده خودشان نامزد انتخابات هم نشدند و اين مسئله مهم و اساسی است و حفظ اين اجماع نيز اساسی ترين مسئله برای همه ماست.
ما در بيانيه شورای هماهنگی راه سبز اميد می بينيم که به اين نکته اشاره شده است که عدم شرکت در انتخابات نه خلاف مسير انقلاب است و نه خلاف قانون و نه خلاف شرع است. اين در حالی است که دستگاه های تبليغاتی مکررا اعلام می کنند که شرکت نکردن در انتخابات خلاف شرع است. نظر شما در اين مورد چيست؟
اين که شرکت نکردن در انتخابات مغاير با شرع است عرض وعاظ است. شرع مقدس انسان را آزاد آفريده است و مهم ترين چيزی که وجود دارد همان کرامت انسان است که مبنای اين کرامت، آزادی و حق تعيين سرنوشت است. تفسيری از اين نوع که انسان را در واقع برده و اسير يک جمع اقتدارگرا کند، مغاير با مواضع شرع است.
رادیو فردا در گفت و گو با اردشير امير ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، از او درباره جزئيات اين فراخوان پرسيده است؟
اردشير امير ارجمند: در ابتدا بايد از همه هموطنان عزيز درخواست شود که از امروز تا فاصله ای که تا روز ۱۲ اسفندماه باقی است، از همه ابتکار عمل ها و خلاقيت های خودشان استفاده کنند تا بتوانند در مورد شرايط انتخابات آزاد و استانداردهای آن آگاهی بخشی کنند.
همچنين نحوه عملکرد دستگاه های ذيربط افشاگری کنند و از تمام ابتکارات خودشان استفاده کنند تا صدای حق طلبی مردم را به گوش همه شهروندان ايرانی و ساير مردم جهان برسانند.
آقای مهندس موسوی و آقای مهدی کروبی از ماه های قبل و از خيلی پيشتر، شرايط انتخابات آزاد و منصفانه و آزادانه را شرح داده بودند و اعلام کرده بودند که مطالبه اصلی ما برگزاری انتخابات سالم و منصفانه است. آنها شرايط يک انتخابات سالم را شرح داده بودند. ولی با توجه به اينکه آن شرايط تحقق پيدا نکرده است، هر دوی آنها گفته بودند که اين انتخابات در صورت عدم تحقق آن شرايط معنا ندارد.اردشير امير ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد
سپس ما هم از هموطنان عزيز می خواهيم به نشان اعتراض به انتخابات غير آزاد و غير منصفانه روز پنجشنبه يازدهم اسفندماه در مراکز خريد و در ميادين و پارک ها حضور پر شوری داشته باشند و از اين طريق همديگر را نسبت به شرايط انتخابات پيش رو و تقلب در انتخابات قبلی و عملکرد دولت آگاه کنند.
همچنين از آنها می خواهيم که روز دوازدهم همراه با خانواده خود به نشانه همبستگی سياسی و اعتراض به حبس خانگی آقايان مهدی کروبی، مهندس موسوی و خانم رهنورد و به نشان اعتراض به انتخابات فرمايشی و ناسالم در خانه های خود بمانند و از خانه های خود خارج نشوند.
چرا از مردم خواسته ايد که در انتخابات روز دوازدهم اسفندماه شرکت نکنند. دليل شما و تحليل تان از اين موضوع چيست که در نهايت به اين جمع بندی رسيديد از مردم درخواست کنيد تا در اين انتخابات شرکت نکنند؟
انتخابات آزاد و سالم دارای استانداردهای مشخصی است. در اين مورد آقای مهندس موسوی و آقای کروبی و ساير دلسوزان کشور در طول ماه های گذشته تغيير روند حاکم بر صحنه سياسی کشور را مشخص کرده بودند تا اگر اين تغييرات تحقق پيدا کند، در آن صورت انتخابات معنا پيدا کند.
اما از آن جايی که فضای سياسی حاکم بر کشور همچنان ثابت باقی مانده و هيچ گونه تغييری به وجود نيامده است، انتخابات بی معناست و شرکت در آن نمی تواند باعث تحقق اهداف و تعيين سرنوشت مردم شود، بلکه وسيله ای خواهد بود برای اقتدارگرايان تا از يک نهاد دموکراتيک، سوء استفاده کنند.
موضع آقای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نسبت به انتخابات پيش رو چه بوده است؟ آيا آنها تا کنون نسبت به اين انتخابات موضعی داشته اند؟
آقای مهندس موسوی و آقای مهدی کروبی از ماه های قبل و از خيلی پيشتر، شرايط انتخابات آزاد و منصفانه و آزادانه را شرح داده بودند و اعلام کرده بودند که مطالبه اصلی ما برگزاری انتخابات سالم و منصفانه است.
آنها شرايط يک انتخابات سالم را شرح داده بودند. ولی با توجه به اينکه آن شرايط تحقق پيدا نکرده است، هر دوی آنها گفته بودند که اين انتخابات در صورت عدم تحقق آن شرايط معنا ندارد.
به دنبال اين، شورای هماهنگی راه سبز اميد هم در اين رابطه موضع گيری کرده و در آخرين موضعی که آقای مهندس موسوی اتخاذ کردند، تکرار کردند که همچنان بر موضع خودشان پافشاری و اصرار می کنند. به اين ترتيب ما شاهديم که يک اجماع بسيار قريبی در اين مورد برای عدم مشارکت در اين انتخابات وجود دارد.
ما می بينيم که در بيانيه شورای هماهنگی راه سبز اميد از مردم درخواست می شود که در انتخابات شرکت نکنند. اما از واژه تحريم هرگز استفاده نکرده اند. آيا تعمد يا دليل خاصی در مورد عدم استفاده از اين واژه وجود دارد؟ يا خير. شما همان عدم شرکت را به منزله تحريم تلقی می کنيد؟
درست است که واژه ها دارای بار و معنای خاصی هستند، اما اين واژه ها دارای تقدس نيستند. نه تحريم يک واژه خاصی است و نه عدم مشارکت واژه ضعيفی است. آنچه که مهم و اساسی است، محتوای اين مطالبه است که همان عدم مشارکت در انتخابات و توصيه کردن به همديگر برای شرکت نکردن در اين انتخابات است.
ديديم که اصلاح طلبان در سطح وسيع و عمده خودشان نامزد انتخابات هم نشدند و اين مسئله مهم و اساسی است و حفظ اين اجماع نيز اساسی ترين مسئله برای همه ماست.
ما در بيانيه شورای هماهنگی راه سبز اميد می بينيم که به اين نکته اشاره شده است که عدم شرکت در انتخابات نه خلاف مسير انقلاب است و نه خلاف قانون و نه خلاف شرع است. اين در حالی است که دستگاه های تبليغاتی مکررا اعلام می کنند که شرکت نکردن در انتخابات خلاف شرع است. نظر شما در اين مورد چيست؟
اين که شرکت نکردن در انتخابات مغاير با شرع است عرض وعاظ است. شرع مقدس انسان را آزاد آفريده است و مهم ترين چيزی که وجود دارد همان کرامت انسان است که مبنای اين کرامت، آزادی و حق تعيين سرنوشت است. تفسيری از اين نوع که انسان را در واقع برده و اسير يک جمع اقتدارگرا کند، مغاير با مواضع شرع است.